GIT105 Sanat Tarihiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Görsel İletişim TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Görsel İletişim Tasarımı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GIT105
Ders İsmi: Sanat Tarihi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. RANA ÖZTÜRK
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Rana ÖZTÜRK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, sanatın farklı dönemlerde değişen tanım, anlam ve işlevini inceleyerek sanatın modern bir kategori olarak ortaya çıkış sürecini öğrencilere kavratmayı hedefler. Sanatı daha geniş bir sosyal, politik ve kültürel bir sistem içinde işleyen bir üretim olarak değerlendirebilmelerini sağlar. Sanatçının ve sanat yapıtının değişen rollerini vurgulayarak sanatın izlendiği kurumsal ve eleştirel bağlamlara dair bir anlayış oluşturmalarını hedefler.

Gelecekte görsel alanlarda yaratıcı uygulamacıları olarak çalışacak olan öğrencilerin, sanatın sürekli dönüşen diline ve işleyiş biçimine dair bilgi ve eleştirel bir bakış açısı kazanabilmesini ve diğer yaratıcı alanlarla ilişkisini kurarak kendi yaratıcı üretimlerine bir altyapı oluşturmalarına yardımcı olmayı amaçlar.
Dersin İçeriği: Bu ders, modern bir olgu olarak sanat kavramının ortaya çıkış sürecini ve sanatın tarih boyunca geçirdiği gelişim sürecini ele alır. Kapsamlı ve eksiksiz bir sanat tarihi anlatısı sunmaktansa, sanatsal üretim, deneyim ve anlayışları belirleyen başlıca tarihsel dönemleri ve yaklaşımları vurgular. Temel olarak Avrupa ve Amerikan sanatının gelişim sürecini takip eder, ancak sanat tarihinin Batı merkezli moderniz bakış açısıyla kurgulanmış problemli bir disiplin oluşuna da vurgu yapar.

Dersteki tartışmalar, çeşitli sanatçı ve sanat yapıtlarının incelemelerinin yanı sıra ilgili okumalar, belgesel ve kurgusal filmler ve bir müze gezisiyle desteklenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sanatın doğasına ve farklı dönemlerde değişen tanım, işlev ve anlamına dair fikir sahibi olur.
2) Sanat tarihinde kullanılan temel kavram, terim ve yaklaşımları öğrenir
3) Farklı dönemlerdeki sanat anlayışlarının genel tarihsel, sosyal, ekonomik ve kültürel bağlamına dair bilgi sahibi olur
4) Sanata ve sanat tarihine dair eleştirel bir bakış açısına sahip olu
5) Sanat eserlerini tarihsel, kurumsal ve eleştirel bağlamları içinde yorumlayıp değerlendirebilmeyi öğrenir
6) Ödev olarak verilen konular, ziyaret edilen sergiler ve diğer görsel üretimler üzerine çalışarak eleştirel bakma ve düşünme, araştırma yapma, konuşma ve yazma becerileri kazanır

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma: İzlence ve Ders İçeriğinim Anlatılması
2) Sanat Nedir? Temel Kavram, Terim ve Teknikler
3) Sanat ve İdealizm: Antik Yunan ve Sonrası
4) Sanat ve Din: Ortaçağ'da Sanat ve İmge
5) Rönesans: Sanatın ve Sanatçının Değişen Statüsü
6) Avrupa'da Reform ve Sonrası
7) Aydınlanma, Sanat ve Müzeler
8) Vize Haftası
9) Modern Dünyanın Oluşumu ve Sanatsal Tepkiler
10) Fotoğraf ve Temsil Sorunu
11) Modern Hayatın Sanatı
12) Sanatın Reddi: Dada, Duchamp, Kavramsal Sanat
13) Kitlesel Tüketim Çağında Sanat: Andy Warhol ve Sanatın Sonu Tartışmaları
14) Günümüz: Küresel Çağdaş Sanat
15) Final Sınavı Dönemi
16) Final Sınavı Dönemi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Honour, Hugh & Fleming, John (2016) Dünya Sanat Tarihi, İstanbul: Alfa.

Khan Academy sanat tarihi sayfaları: http://www.khanacademy.org.tr/kategori.asp?cat=30

Dönem boyunca ders içinde ele alınan konuları destekleyecek şekilde ek okumalar, belgesel ve kurmaca filmler, müze ve kurum websiteleri verilecektir.
Diğer Kaynaklar: Shiner, L. (2013) Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

D’Alleva, Anne (2015) Sanat Tarihi Nasıl Yazılır, İstanbul: Literatür.

Berger, John (1999) Görme Biçimleri, Metis.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Bir tasarım ekibinin sahip olduğu yapı ve dinamikleri kavrayarak farklı disiplinlerdeki takım üyeleri ile üretim süreçlerini bir akış içerisinde sürdürebilmek. 3 3 3 3 3 3
1) Tasarım üretmek için gerekli olan bilgisayar teknolojilerine dair gerekli bilgi ve beceriye sahip olmak. 3 2 2 3 2 2
1) Tasarlama, geliştirme ve sunum süreçlerini doğru teorik adımları uygulayarak yönetebilme ve baştan sona üretim sürecine dahil olabilmek. 3 2 2 2 2 3
1) Tasarım süreçlerine hakim olarak, farklı problemleri bu kavramlar üzerinden eleştirebilmek ve değerlendirebilmek. 2 2 1 3 3 2
1) Görsel İletişim Tasarımının kavramsal önemini anlayıp kullanıcıyı merkeze alan deneyim odaklı tasarımlar geliştirme yeteneği kazandırmak. 3 2 1 1 2 1
2) Görsel tasarımların deneyim içerisinde fikir, mesaj ve duyguyu iletme biçimlerini anlayarak iletişim ve tasarım süreçleriyle dengeli interaktif anlatılar oluşturabilmek. 2 1 2 1 1 1
2) Farklı disiplinlerden yararlanarak tasarıma dair mevzuları konu alan durum ve olguları analiz etmek, değerlendirmek ve yorumlayabilmek. 3 3 3 3 2 3
3) Farklı medyalar için bileşenler üreterek profesyonel projeler geliştirebilmek, bu bileşenleri geliştirilen tasarımlar bağlamında tutarlı biçimde değerlendirebilmek. 1 2 2 2 1 1
3) Görsel iletişim ürünleri için tasarım odaklı düşünme süreçlerini analiz edebilmek ve kullanabilmek. 2 2 2 1 2 2
4) Sektörün ihtiyaçları doğrultusunda tasarım geliştirmek için gerekli bilgisayar teknolojileri ve yazılım bilgisine sahip olma, bilgisayar destekli tasarım uygulamalarını yaratıcı fikirlerini yansıtmak üzere hakim şekilde kullanabilmek. 2 1 1 1 2 1
4) İletişim tasarımı ürünleri için etkili görsel ve işitsel çözümler uygulayarak bu tasarımları teması, konu ve hedef kitle bağlamında etkili biçimde kullanabilmek. 3 2 3 2 3 3
5) Çağdaş tasarım metodolojisine hakim olmak; tasarımların hedef kitlesini ön plana alarak kitleye hitap eden tasarımlar üretmek. 2 1 1 1 2 3
6) Kullanıcıların, hedef kitlenin deneyimini anlamak, ölçme yöntemlerini kavramak ve tasarım sürecinde bu konseptlerden faydalanmak.. 2 2 1 1 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bir tasarım ekibinin sahip olduğu yapı ve dinamikleri kavrayarak farklı disiplinlerdeki takım üyeleri ile üretim süreçlerini bir akış içerisinde sürdürebilmek. 1
1) Tasarım üretmek için gerekli olan bilgisayar teknolojilerine dair gerekli bilgi ve beceriye sahip olmak. 2
1) Tasarlama, geliştirme ve sunum süreçlerini doğru teorik adımları uygulayarak yönetebilme ve baştan sona üretim sürecine dahil olabilmek. 1
1) Tasarım süreçlerine hakim olarak, farklı problemleri bu kavramlar üzerinden eleştirebilmek ve değerlendirebilmek. 3
1) Görsel İletişim Tasarımının kavramsal önemini anlayıp kullanıcıyı merkeze alan deneyim odaklı tasarımlar geliştirme yeteneği kazandırmak. 2
2) Görsel tasarımların deneyim içerisinde fikir, mesaj ve duyguyu iletme biçimlerini anlayarak iletişim ve tasarım süreçleriyle dengeli interaktif anlatılar oluşturabilmek. 3
2) Farklı disiplinlerden yararlanarak tasarıma dair mevzuları konu alan durum ve olguları analiz etmek, değerlendirmek ve yorumlayabilmek. 1
3) Farklı medyalar için bileşenler üreterek profesyonel projeler geliştirebilmek, bu bileşenleri geliştirilen tasarımlar bağlamında tutarlı biçimde değerlendirebilmek. 2
3) Görsel iletişim ürünleri için tasarım odaklı düşünme süreçlerini analiz edebilmek ve kullanabilmek. 2
4) Sektörün ihtiyaçları doğrultusunda tasarım geliştirmek için gerekli bilgisayar teknolojileri ve yazılım bilgisine sahip olma, bilgisayar destekli tasarım uygulamalarını yaratıcı fikirlerini yansıtmak üzere hakim şekilde kullanabilmek. 2
4) İletişim tasarımı ürünleri için etkili görsel ve işitsel çözümler uygulayarak bu tasarımları teması, konu ve hedef kitle bağlamında etkili biçimde kullanabilmek. 2
5) Çağdaş tasarım metodolojisine hakim olmak; tasarımların hedef kitlesini ön plana alarak kitleye hitap eden tasarımlar üretmek. 2
6) Kullanıcıların, hedef kitlenin deneyimini anlamak, ölçme yöntemlerini kavramak ve tasarım sürecinde bu konseptlerden faydalanmak.. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Arazi Çalışması 1 % 15
Sunum 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Proje 2 40
Final 1 20
Toplam İş Yükü 99