Eczacılık (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PHA418 | ||||
Ders İsmi: | Farmasötik Kimya 4 | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. SÜREYYA ÖLGEN | ||||
Dersi Veren(ler): | Süreyya Ölgen, Arda Atakol | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Farmasötik Kimya IV dersi, gastrointestinal sistem, solunum sistemi ve endokrin sistem hastalıkları ile ilgili tüm ilaçların sentezleri ve etki mekanizmaları üzerinde bilgi ve beceri üreten bir derstir. Konu ile hastalıkların irdelenmesinin yanı sıra, ilaçla tedavide gerek hastayı yönlendirecek ve gerekse hastanın ilaç konusunda bilgilenmesini sağlayacak bir eğitim amacına ve içeriğine sahiptir. Organik maddelerin ve ilaç etkin maddelerinin: - Fonksiyonlu grup analizleri, yapısal özelliklerine dayalı titrimetrik (nötralizasyon, oksidoredüksiyon reaksiyonları, nitritometri, permanganimetri, …) analiz yöntemleri ile kantitatif miktar tayinleri, saflık kontrolleri; - Farmakope ile ilgili genel bilgileri; uygulamaları ile farmakope, kalitatif ve kantitatif analizi; konularında teorik ve pratik bilgi kazandırmak. |
Dersin İçeriği: | Farmasötik Kimya IV dersinde, gastrointestinal sisteme etkili ilaçlar, ülser tedavisinde kullanılan ilaçlar, laksatifler, pürgatifler, diyareye karşı kullanılan bileşikler, emetik ve antiemetik bileşikler, radyodiagnostik ilaçlar, solunum sistemine etkili ilaçlar, oral antidiyabetik ilaçlar, hiperglisemik etkili ilaçlar, hormonlar, steroit hormonlar, troid hormonları ve troid etkili ilaçların ilaç etken maddelerinin açık formül, adlandırma, genel fiziko-kimyasal özellikleri, varsa genel sentez şemaları, metabolit kimyası, stabilite, genel kimyasal analiz, ilaç etken maddesi yapısı ile biyolojik etki arasındaki ilişkiler ve kısaca tedavide kullanım yerleri ele alınarak incelenmektedir. Bu program ile farmakope analizleri ve ilaç etken maddelerinin titrimetrik analiz yöntemleriyle miktar tayinleri verilmektedir. Bu ders kapsamında titrimetrik metodların teorisi, titrimetrik metodlar (iyodometri, nitritometri, permanganimetri gibi oksido-redüksiyon titrasyonları, susuz ortam titrasyonları ve asit-baz titrasyonları) ve bu metodların uygulamaları ele alınmaktadır. Ayrıca farmakope hakkında genel bilgiler ve ilaç etken maddesinin farmakopeye uygunluğunun tespiti için yapılan uygulamalara yer verilmiştir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İlaç endüstrisinde Farmasötik Kimyanın birincil gereksinimi 2) Farmasötik ürünlerin tasarımı, sentezi, analizi ve metabolizması 3) İlaç ekip çalışması, araştırma ve geliştirme konularında proje geliştirme ve sunum |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Teo: Hormonlar Ve Antitiroidal Bileşikler Uyg: Genel Bilgiler, Analiz yöntemleri | |
2) | Teo: Kadin Cinsiyet Hormonlari Ve İlgili Bileşikler Uyg: Genel Bilgiler, Asit-Baz titrasyonları | |
3) | Teo: Androjenler Ve Anabolik Bileşikler Uyg: Genel Bilgiler, Oksido-Redüksiyon Reaksiyonları, Nitritometri, Permanganimetri | |
4) | Teo: Adrenokortikoitler Ve İlgili Bileşikler Uyg: Uygulama, Asetil salisilik asit miktar tayini | |
5) | Teo: Oral Antidiyabetikler Uyg: Uygulama, Antipirin miktar tayini | |
6) | Teo: Solunum Sistemi İle İlgili Genel Bilgiler Ve Antitussif İlaçlar Uyg: Uygulama, Sülfoguanidin miktar tayini | |
7) | Teo: Ara Sınav Uyg: Ara Sınav | |
8) | Teo: Ekspektoranlar Uyg: Uygulama, Kalsiyum laktat miktar tayini | |
9) | Teo: Mukolitikler Uyg: Genel Bilgiler, Farmakope analizleri | |
10) | Teo: Sindirim Sistemine Etkili İlaçlar Uyg: Uygulama, Asetil salisilik asit tablet | |
11) | Teo: Ülser Tedavisinde Kullanılan İlaçlar (Antiasitler; Histamin H2 Reseptör Blokörleri) Uyg: Uygulama, Askorbik asit | |
12) | Teo: Antimuskarinik İlaçlar; Proton Pompası İnhibitörleri,Mide Koruyucuları Uyg: Uygulama, Sülfadimidin tablet | |
13) | Teo: Emetik Ve Antiemetik İlaçlar Uyg: Uygulama, Sitrik asit | |
14) | Teo: Barsak Fonksiyon Bozukluklarında Kullanılan Bileşikler Uyg: Uygulama, Ödev |
Ders Notları / Kitaplar: | 1) Foye Medisinal Kimya Temel İlkeleri, T.L.emke, S.W.Zito, V.F.Roche, D.A.Williams, Çev.Edit.Öztekin Algül, Kayhan Bolelli |
Diğer Kaynaklar: | 1- Farmasötik Kimya Hacettepe Üniversitesi Yayınları ISBN: 978-975-491-171-8 3. Baskı, Aralık 2013 2- Foye's Principles of Medicinal Chemistry Publication Date: March 8, 2012 ISBN-10: 1609133455 ISBN-13: 978-1609133450 Edition: Seventh, North American Edition 3- Burger's Medicinal Chemistry, Drug Discovery and Development 7th Edition, 8 Volume Set ISBN: 978-0-470-27815-4 September 2010 4- Pharmaceutical Chemistry, David G. Watson (Author) Publication Date: February 18, 2011 ISBN-10: 0443072329 ISBN-13: 978-0443072321 Edition: 1 5- Wilson and Gisvold's Textbook of Organic Medicinal and Pharmaceutical Chemistry Publication Date: March 2, 2010 ISBN-10: 0781779294 ISBN-13: 978-0781779296 Edition: Twelfth, North American Edition 6- Farmasötik Kimya Pratikleri I-II ve III-IV |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 3 | 3 | 3 | ||||||||
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 2 | 2 | 2 | ||||||||
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | |||||||||||
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | 3 | 3 | 3 | ||||||||
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | 1 | 1 | 1 | ||||||||
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | 1 | 1 | 1 | ||||||||
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | 3 | 3 | 3 | ||||||||
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | |||||||||||
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | |||||||||||
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 2 | 2 | 2 | ||||||||
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. | 3 |
2) | Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. | 2 |
3) | İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır. | |
4) | Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar. | 3 |
5) | Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır. | 1 |
6) | Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular. | 1 |
7) | İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır. | 3 |
8) | Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir. | |
9) | İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular. | |
10) | Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. | 2 |
11) | Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 14 |
Ara Sınavlar | 2 | 11 |
Final | 2 | 16 |
Toplam İş Yükü | 97 |