ECZ121 Eczacılık Tarihi ve Deontolojiİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EczacılıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eczacılık

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ECZ121
Ders İsmi: Eczacılık Tarihi ve Deontoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. MİRAY ARSLAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Miray Arslan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere eczacılık eğitimleri süresince mesleğini icra derken temel oluşturacak, Eczacılığın ilke ve kavramlarını öğretmek, karşılaşabileceği sorunları örneklerle anlatılması ile geçmiş ile gelecek arasında ilişkiyi sağlamak
Dersin İçeriği: Eczacılık Tarihi dersinde öğrencilerimiz; yaşamları boyunca, edinecekleri mesleklerinin, İlk çağlardan gelişimi ile ortaya çıkış nedenlerini, Hekim-Eczacı kavramından hareketle Eczacılık mesleğinin doğuşunu, dünyadaki meslekler arasındaki konumu hakkında temel bilgilere ve geleceğe yönelik tarihsel temel kavramlarını anlama yeteneğine sahip olurlar. Mesleklerini icra ederken bu edinimlerini hayata geçirirler. İlaç sanayinin hızla geliştiği bilim dünyamızda Eczacının sağlık sektöründeki konumu hakkında geniş bilgi edinmeleri Eczacılık mesleğinin gelişmelerle geleceğe taşınması konusunda çalışma yapılması amaçlanır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tarih-Bilim Tarihi-Eczacılık Tarihi konularının gerekliliğini açıklar.
2) Eski çağ, Ortaçağ da Eczalık konularını ve dönemin bilim adamlarının çalışmalarını, İslam uygarlığında yetişen bilim adamları ile karşılaştırarak tartışır.
3) Geçmiş dönemlerdeki hasta tedavisi ve tedavide kullanılan ilaçlar hakkında bilgileri bugünkü tedavi sistemi ile karşılaştırır.
4) Eczacılık mesleğinin doğuşunu, Eczacının tarifini, geçmişte Avrupa’daki ilk meslek yasalarını açıklar
5) Anadolu Selçuklu, Osmanlı, Cumhuriyet dönemi Eczacılığında yetişmiş çok değerli meslektaşları hakkında tartışır.
6) İlk çağlardan günümüze Eczacılık mesleğinde kullanılan aletleri sayar, eski ile yeni aletlerin özelliklerini karşılaştırır
7) Avrupa’da -Osmanlı dönemindeki Eczacılık öğretimini ve bizde ilk Eczacılık eğitimin başlaması ve geçirdiği dönemlerin günümüze taşınmasını tartışır.
8) Osmanlıdan başlayarak meslek kuruluşları, Meslek Dergileri, Eczacılık müzeleri ilaç sektörleri konularını açıklar kendini ve mesleğini ifade eder.
9) Dünyada ve Ülkemizdeki Eczacılık eğitimi konularında temel ilkeleri açıklar.
10) Deontoloji-ahlak-etik kavramlarını açıklar ve tartışır Türk ve Dünya Deontoloji Tüzüklerini bilir ve uygulama yeteneğine sahip olur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tarih -Bilim Tarihi-Eczacılık Tarihi- Eczacılığın doğuşu
2) Eski Çağda Eczacılık Mısır Hitit Grek Roma Dönemi
3) Orta Çağda Eczacılık (Avrupada-Bizans dönemi)
4) XVI -XXI YY DA AVRUPA VE ORTA ASYA ECZACILIĞI
5) OSMANLI DÖNEMİNDE ECZACILIK VE ECZANELER
6) OSMANLI DÖNEMİNDE ECZACILIK EĞİTİMİ
7) SARAY ECZACILIĞI
8) ECZANELERDE İLAÇ İMALATI-LABORATUVAR VE FABRİKALAR
9) GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE İLACIN YOLCULUĞU
10) TARİHİ 100 YILLIK ECZANE -LABORATUVAR VE İLK İLAÇ FABRİKALARI
11) İLAÇ FABRİKALARININ ÇALIŞMALARI VE DERNEKLERİ
12) DEONTOLOJİYE GİRİŞ -ETİK- DEONTOLOJİ -AHLAK
13) TÜRK ECZACILAR BİRLİĞİ DEONTOLOJİ TÜZÜĞÜ
14) ULUSLARARASI DEONTOLOJİ TÜZÜĞÜ -SORU VE CEVAPLAR
15) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) TÜRK ECZACILIK TARİHİ-PROF. DR. TURHAN BAYTOP-İST 1985
2-ECZACILK TARİHİ -NAŞİT BAYLAV İST-1968
3-SARAY ECZACILIĞI SARAYDA BAŞ ECZACILAR DR-ECZ DOĞAN ÜVEY-1995
4-TÜRK İLAÇ SANAİ DR-ECZ DOĞAN ÜVEY -2004
5-TÜRK ECZACILIK TARİHİ DERSLERİ -DOĞAN ÜVEY 2021
Diğer Kaynaklar: 1) TÜRK ECZACILIK TARİHİ-PROF. DR. TURHAN BAYTOP-İST 1985
2-ECZACILK TARİHİ -NAŞİT BAYLAV İST-1968
3-SARAY ECZACILIĞI SARAYDA BAŞ ECZACILAR DR-ECZ DOĞAN ÜVEY-1995
4-TÜRK İLAÇ SANAİ DR-ECZ DOĞAN ÜVEY -2004
5-TÜRK ECZACILIK TARİHİ DERSLERİ -DOĞAN ÜVEY 2021

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır.
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar.
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır.
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular.
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır.
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir.
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular.
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eczacılık alanındaki temel, mesleki ve teknolojik bilgilerin ve eczacılık uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini yasal, deontolojik ve etik kurallara uyarak disiplinler arası uygular ve geliştirir. 3
2) Eczacılık mesleği ile ilgili terminolojiyi tanımlar; problem çözer, etkin ve etkili bir şekilde bilgi teknolojilerini kullanarak eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşır, güncel literatürü izleyip değerlendirdikten sonra uygulamasını, iletişimini yapar, paylaşır. 2
3) İnsan vücudunun anatomik yapısı, sistemlerin fizyolojik çalışma prensipleri, organizmadaki biyokimyasal, immünolojik olaylar ve mikroorganizmalar hakkında teorik ve pratik bilgiyi kullanır.
4) Temel ve ileri analitik teknikleri ve yöntemlerini kalitatif/kantitatif analizler yaparak kullanır ve elde ettiği bulguları uygun istatiksel yöntemleri kullanarak yorumlar.
5) Tıbbi bitkileri, bitkisel drogları ve etkin maddeleri tanır; tıbbi amaçla kullanılan doğal ürünleri geliştirme becerisi kazanır.
6) Klinik eczacılık, farmakoekonomi, farmakoterapi ve fitoterapinin esaslarını kullanarak, akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde hasta-odaklı ve bireyselleştirilmiş farmasötik bakım hizmetini diğer sağlık personeli ile birlikte uygular.
7) İlaçların biyolojik özelliklerini, yapı-etki ilişkilerini, metabolizmalarını bilir ve yeni ilaç adaylarının sentez ve geliştirme becerisini kazanır.
8) Doğal kaynaklı ve/veya sentetik etkin madde içeren ürünlerin, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, radyofarmasötiklerin ve kozmetik ürünlerin formülasyonları, üretimleri, stabiliteleri, kalite güvencesi, ruhsatlandırma, patent çalışmaları, yasal düzenlemeleri hakkında yetkindir.
9) İlaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, etkisini değiştiren faktörlerini, toksik etkilerini, farmakolojik etkisi ve risk değerlendirme yöntemini yorumlar. İlaç etkileşmelerini, istenmeyen ilaç reaksiyonlarını raporlar, izler ve önlenmesi hakkında teorik/pratik bilgiyi uygular.
10) Sağlık profesyoneli olarak mesleki uygulamalarında bakım veren, karar verici, iletişimci, yönetici, yaşam boyu öğrenen, öğretici, lider ve araştırmacı bir eczacı olarak kanıta dayalı eczacılık prensiplerini ulusal ve evrensel değerleri gözeterek uygular. 3
11) Toplum eczanesi, hastaneler, ilaç, tıbbi cihaz, bitkisel ürünler ve kozmetik sektörleri, sağlık kurum ve kuruluşları, klinik araştırma şirketleri, üniversite ve Ar-Ge merkezleri gibi çeşitli alanlarda çalışabilir. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 14
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 44