Yönetim Bilişim Sistemleri
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YBS051
Ders İsmi: Kritik Düşünme
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. TAYFUN UTAŞ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr. Üyesi Tayfun Utaş
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Düşünme insan olan ile diğer canlıları ayıran en önemli kriterdir. İnsanoğlu doğuştan ve gelişimi ile sahip olduğu bir düşünce potansiyeli vardır. İnsan doğası gereği yaşamak ister ve sürdürmek için her türlü zorluklara katlanmak durumunda kalabilir. Ancak, düşüncelerimiz kendi haline bırakıldığında benmerkezci, ön yargılı, çarpıtılmış, kısmi, bilgisiz, tamamen taraflı ve adaletsizdir. ( kitap ) bu durumu kabullenmemiz de en doğal davranış mottomuzdur. Zaten farklı ne olabilir ki ? Gerçekte iyi bir düşünme sürecinden; problem odaklı olma, derinlemesine analiz etme, mantık kullanma, akıl yürütme ve rasyonelliğe yaklaşma gibi fonksiyonlar beklenir. Düşünme rasyonel olma ve olmama durumuna göre yargılanır. Bu yargının temelinde analiz etme veya etmeme akıl yürütme veya yürütmeme gibi yargılar vardır. Mantık bu aşamada devreye girer ve bizi doğru düşünceye davet eder. Mantık bizden probleme odaklanma iyi analiz etmemizi bekler. Türkçede akıl kurallarına dayanan, ölçülü, hesaplı anlamlarına gelmekte olan rasyonel, Zıt anlamlısı irrasyonel olan bu kelimenin açık anlamı; 'uslamlama, akıl yoluyla elde edilmiş' anlamına gelen davranıştır. TDK'ya göre rasyonellik, aklın kurallarına uygun olan, anlaşılmaya uygun durumda olan, tutarlı, mantık çerçevelerine uygun anlamı taşır.
Rasyonellik kelimesi, felsefi bir terim olmakla beraber, 'yaşamın temeli akılcılıktır' esasına dayanır. Duyusal deneyimlere önem vermez veya ikinci plana alır. Tümdengelim düşüncesini benimser. Aydınlanma çağının tam merkezinde, rasyonellik yani 'her şeyin akıl yordamıyla yoğurulması' fikri esastır. Zira hayatımızın, ürettiklerimizin, yaptıklarımızın ya da inşa ettiklerimizin kalitesi tamamen düşüncelerimizin kalitesine bağlıdır.. Bu dersin amacı kendi düşüncelerini kontrol altına alarak mevcut duruma uygun kararlar almak, problemlerini etkili bir şekilde çözmemize yardımcı olabilir. Doğru yerde, doğru zamanda ve doğru iletişim ile düşünce kalitesini artırmak mümkün olabilir. Bir ekibi yönetiyor veya içinde isek rasyonel davranmak bizi çatışmadan uzak bir noktada çözüm üretmemizi sağlayabilir. Kritik düşünce olarak da adlandırılan bu kavram bizlerin az her konuda az zarar görmesini sağlayabilir. Ancak bireysel olarak çok farklı düşünme tarzımız olabilir işte bu ders bu durumları tartışmak bilişim sistemleri içindeki sorun ve projelere en akılcı çözümleri tartışmak amacı ile açılmıştır.

Dersin İçeriği: Düşünce, kritik düşünce, eleştirel düşünce, karar verme ,problem çözme, Kaizen, metodolojiler , SWOT analizi, beyin fırtınası , şapka teknikleri , Sokrates sorgulaması, yaratıcı düşünce, öngörü, mantık ve rasyonel olma becerileri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Düşünme kavramı ve Düşünme sonucu öngörü oluşumu hakkında bilgi sahibi olacaklar,
2) 2. Eleştirel düşüncenin önemini öğrenecekler.
3) 3. Sorgulama tekniklerini öğrenecekler.
4) 4. Problem ve problem çözme ve Metodolojik yöntemlerin adımlarını öğrenecekler.
5) 5. Problem çözerken E.D gelimini ve Düzeyini öğrenecekler
6) 6. Proje yazmayı ve ekip çalışması ile ortak çalışma yapılmasının önemini öğrenecekler

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders içeriği , Eleştirel Düşünce Nedir. Yönetim Bileşimleri kapsamında E.D ( Eleştirel Düşünce ) nin tanımı • Tanımlar • Tarihsel temel ve Kapsamı • Özelikler, Kurallar • ED ve BSY ilişkisi • Örnek Uygulama • Anket Power Point sunum
2) E.D nin temel Özellikleri -1 • Dinamiklik • Bağımsızlık • Açıklık • Kanıta dayalı durum • Problem ve E.D ilişkisi "
3) E.D nin temel Özellikleri -2 • Org Beceri. • Tutarlılık • Birleştirme • Yeterlik • İletişim • Yeterlilikler "
4) E.D nin Boyutları • Sınıflandırmalar • Sınıflandırma sonuçları "
5) E.D Stratejileri • Vaka Üretim ve stok • Süreç Adımları • Göstergeler "
6) E.D Becerileri • Güven • Sabır • Tahammül • Ekip olma • E.D nin zıttı "
7) Ara Sınav ödevi ödev çalışma değerlendirme
8) E.D becerisi kazanmak için metodolojiler , yöntemler • Soruların hazırlanması • Mevcut durun analizi . • SWOT analizi Power Point Sunum
9) E.D becerisi kazanmak için metodolojiler , yöntemler • Soruların uygunluk çözümlerine karar verilmesi • Beyin fırtınası • KPI performans göstergeleri • Şapka tekniği "
10) E.D becerisi kazanmak için metodolojiler , yöntemler • A3 kaizen adımları "
11) E.D becerisi kazanmak için metodolojiler , yöntemler • Soru Sorma Tekniği • Tartışma Tekniği "
12) E.D becerisi kazanmak için metodolojiler , yöntemler • POTS yöntemi • İstatistik yöntemler "
13) 13 E.D becerisi kazanmak için metodolojiler , yöntemler • E.D ile ilgili kaynak taramaları ve örnekler "
14) 14 E.D projesi için Proje yönetim • TÜBİTAK öğrenci Projeleri • Proje adımları •Proje tanımları "
15) final ödevi çalışma ödev değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları
TÜBİTAK 2209 başvuru Kılavuzu.

Lecture Notes
TUBITAK 2209 reference guide.
Diğer Kaynaklar: 1. Kritik Düşünce Becerileri , Prof Mustafa Büte Nobel 2021
2. Kritik Düşünce Richard Paul , Linda Elder
Editör: A. Esra Aslan , Gamze Sart
Yayınevi: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020 978,605,2888,609,7
3. Eleştirel Düşünme Eğitimi Aytekin Demircioğlu, 20218, gece basım , 978,605,2888,307,5
TÜBİTAK Projeleri 2209 A Kılavuzu. tubitak.gov.tr

1. Critical Thinking Skills, Prof Mustafa Büte Nobel 2021
2. Critical Thinking Richard Paul , Linda Elder
Editor: A. Esra Aslan , Gamze Sart
Publisher: Nobel Academic Publishing, 2020 978,605,2888,609.7
3. Critical Thinking Education Aytekin Demircioğlu, 20218, night edition, 978,605,2888,307,5
TÜBİTAK Projects 2209 A Guide. tubitak.gov.tr

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. 3 2 3 1 1 2
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. 1 1 1 1 2 3
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. 1 1 1 3 3 3
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. 1 2 1 1 3 2
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. 1 1 2 2 3 1
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. 1 1 1 1 2 3
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. 1 1 1 1 3 1
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 2 2 2 2 3 3
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 1 1 1 3 3 3
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. 2 2 2 1 1 1
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. 2 2 1 1 1 2
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 1 1 1 1 1 3
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1 1 1 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. 2
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. 1
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. 3
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. 3
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. 3
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. 2
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. 3
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 2
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 3
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. 2
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. 3
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 3
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 50
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Proje 11 36
Ara Sınavlar 6 15
Final 9 20
Toplam İş Yükü 116