Yönetim Bilişim Sistemleri
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YBS210
Ders İsmi: Yöneylem Araştırması 1
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ŞEBNEM ÖZDEMİR
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. SERHAT SAYLAM
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, gerçek hayattaki sistemlerin modellenmesi ve optimize edilmesinde ilk adımdır. Öğrencileri doğrusal programlama problemleriyle (LPP) tanıştırmayı ve farklı LPP'lerin çözüm yöntemlerini öğretmeyi amaçlar. Öğrenciler ayrıca duyarlılık analizi ve dualite gibi kavramlara aşina olacak ve LP'yi ağ oluşturma, atama ve taşıma gibi sorunlara uygulamayı öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği: Model Kurmaya Giriş, Doğrusal Programlama ve Grafik Çözüm, Temel Doğrusal Cebir, Simpleks Algoritma, Duyarlılık Analizi ve Dualite, Taşıma ve Atama Problemleri, Ağ Modelleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bu dersi tamamladıktan sonra öğrenciler, Model Yapmayı öğreneceklerdir.
2) Bu dersi tamamlayan öğrenciler Lineer Programlama ve Grafiksel Çözümler, Temel Lineer Cebir, Simplex Algoritma, Duyarlılık Analizi ve Dualite, Ulaştırma ve Atama Problemlerini öğreneceklerdir.
3) Bu dersi tamamladıktan sonra öğrenciler, ağ Modellerini öğreneceklerdir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Model Oluşturmaya Giriş Winston Chapter-1
2) Doğrusal Programlama ve Grafik Çözüm Winston Bölüm-3
3) Doğrusal Programlama ve Grafik Çözüm -Devam. Winston Chapter-3
4) Temel Doğrusal Cebir Winston Chapter-2
5) Simpleks Algoritması Winston Chapter-4
6) Simpleks Algoritması – Devam. Winston Chapter-4
7) Duyarlılık analizi Winston Chapter-5
8) Vize Sınavları
9) Duyarlılık analizi Winston Chapter-6
10) Duyarlılık Analizi ve Dualite Winston Chapter-6
11) Duyarlılık Analizi ve Dualite Winston Chapter-6
12) Ulaşım ve Atama Sorunları Winston Chapter-7
13) Ağ Modelleri Winston Chapter-8
14) Ağ Modelleri Winston Chapter-8
15) Gözde Geçirme
16) Final Sınavları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Required Texts:
- Winston, W.L. (2004). Operations Research: Applications and Algorithms, 4th Ed., Thomson Learning.
- Hillier F.S. and Lieberman, F.S. (2015). Introduction to Operation Research, 10th Edition, McGraw-Hill Education.
- Topçu, Y.İ. and Kabak, Ö. (2018). Yöneylem Araştırması I Ders Notları (1-2).
Reference Textbook
- Taha, H.A (2017). Operations Research: An Introduction, 10th (Global) Edition, Pearson.
- Baray, Ş.A. (2017). Yöneylem Araştırması. ("Taha, H.A (2017). Operations Research: An Introduction" 6. Basımdan Çeviri).
Diğer Kaynaklar: Ek bir kaynağa gerek duyulmamaktadır. - No additional source is required.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. 1 1 1
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. 1 1 1
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. 2 2 2
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. 3 3 3
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur. 2 2 2
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. 1 1 1
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. 3 3 3
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 1 1 1
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 3 3 3
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir. 1 1 1
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. 3 3 3
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 1 1 1
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Yönetim bilişim sistemlerine yönelik, başta işletme ve bilgisayar mühendisliği ile ilgili olmak üzere, disiplinlerarası geniş bir perspektife sahiptir. 3
2) Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan kavrar ve programlama mantığını bilerek güncel bir programlama dili kullanır. 1
3) Çeşitli iş problemlerinin kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı bilişim teknolojileri ve sistemlerini kullanır. 2
4) Yönetim bilişim sistemleri alanındaki verileri, kavram ve fikirleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle yorumlar. 2
5) Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz ederek sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve uygulama aşamalarındaki süreçlere hakim olur.
6) Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verir ve sorumluluk alır. 2
7) Çeşitli istatistiki teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak karmaşık iş ve bilişim problemlerini çözer ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. 3
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 1
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 2
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde gerekli hukuk bilgisine sahiptir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. 2
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 1
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 30
Küçük Sınavlar 7 14
Ara Sınavlar 7 22
Final 8 35
Toplam İş Yükü 101