Mimarlık (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARCH092 | ||||
Ders İsmi: | Manzara ve Simgesel Yapı | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ZEHRA TONBUL | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders, öğrencilerin peyzaj biyografileri ve temel değerlendirme raporları hazırlayarak peyzajları ve anıtsal yapılarını, karakterlerini gözlemlemek, belgelemek, araştırmak ve bağlamsallaştırmak için kültürel peyzaj teorisi ve pratiği hakkında bir deneyim sağlayacaktır. Dersin teorik çerçevesi, tanım ve kuramlardan, çağdaş peyzajların saha gözlemine, kültürel ve doğal peyzajlar ve özellikleri hakkında eleştirel düşünmeyi teşvik etmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, çevremizdeki hızla değişen “olağanüstü”, tarihi, gündelik, kentsel, peri-kentsel, kırsal, kültürel peyzaj kavramları hakkında farkındalığı arttırmayı amaçlamaktadır. Prehistorik çağın erken yerleşimlerinden modern ve çağdaş çağın anıtsal yapılarına kadar çeşitli "landscape" ve yapılı çevre örnekleri tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Peyzajın (landscape) kapsayıcı bir yaklaşım olarak doğa, insan, mimari ve farklı yerleşimler arasındaki dinamikleri anlamaya nasıl yardımcı olduğu konusunda bir farkındalık yaratmak. 2) Farklı peyzajların ("landscape") nasıl araştırılacağını ve analiz edileceğini öğrenmek. 3) Farklı "Landscape" (peyzaj) okumaları yapma deneyimi elde etmek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş - Tanımlar ve Tarihçe Derse giriş: dersin amacı, çıktıları, okumaları, ödev ve beklentilerin üzerinden geçilmesi. "Landscape" nedir? Kültürel peyzaj nedir? Kavram olarak nasıl ve ne zaman oluşmuştur? | |
2) | "Landscape/peyzaj" araştırmalarının tanımları ve tarihçesi | |
3) | Peyzaj, Kültür ve Kültürel Miras | |
4) | Peyzaj, Sanat ve Duyular | |
5) | Peyzaj ve Güç | |
6) | Peyzaj ve Kimlik Peyzaj/landscape aracılığı ile ulusal kimlik ve kendini doğrulama. | |
7) | Dönem projesi ara sunumları | |
8) | Akdeniz ve Anadolu Kültürel Peyzajları | |
9) | Peyzaj ve Hafıza | |
10) | Günlük Peyzajlar, Kutsal Peyzajlar | |
11) | Koruma vs. Değişimin Yönetimi | |
12) | Peyzajlar ve İklim Değişikliği | |
13) | Peyzaj ve İnsan Hakları | |
14) | Landscape araştırmalarında dijital teknolojilerin yeri |
Ders Notları / Kitaplar: | Howard. An Introduction to Landscape. 2011. Pdf’s of other weekly readings will be shared. European Landscape Convention https://www.coe.int/en/web/landscape/reference-texts UNESCO WH https://whc.unesco.org/en/culturallandscape/ |
Diğer Kaynaklar: | Howard et al., The Routledge Companion to Landscape Studies. 2018. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |||||||||||||||
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |||||||||||||||
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |||||||||||||||
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |||||||||||||||
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |||||||||||||||
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |||||||||||||||
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |||||||||||||||
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||||||||
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |||||||||||||||
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |||||||||||||||
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |||||||||||||||
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | 3 |
2) | Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | 3 |
3) | Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | 3 |
4) | Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | 3 |
5) | Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |
6) | Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |
7) | Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | 2 |
8) | Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | 2 |
9) | Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |
10) | Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
11) | Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |
12) | Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |
13) | Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |
14) | Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | 3 |
15) | Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Ödev | 6 | % 30 |
Sunum | 2 | % 30 |
Projeler | 1 | % 20 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Arazi Çalışması | 1 | 3 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 |
Sunum / Seminer | 2 | 2 |
Proje | 1 | 1 |
Ödevler | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü | 97 |