MIM095 Barınma Pratikleriİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar İç Mimarlık ve Çevre TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MIM095
Ders İsmi: Barınma Pratikleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. BANU ÖZKAZANÇ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Banu Özkazanç
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Barınma kavramının sosyolojik, ekonomik, tarihsel, coğrafi etmenler ile bir arada değerlendirildiği, irdelendiği bir derstir. Derste barınmaya dair çeşitli kavram başlıkları (konut / ev / domestisite / göçebelik / mülkiyet vb.) altında sunum ve tartışma yürütülecektir. Bu tartışma aracılığı ile barınmanın fiziksel mimari mekana indirgenmiş öğretisinin ötesine geçebimek, barınmaya dair klişeleri zedelemek, farklı barınma pratiklerini gündeme almek ve mimarlık disiplininin barınmayı kavramsallaştırma biçimlerine dair eleştirel görüşlerin farkına varmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Barınma kavramı ve pratikleri üzerine seçilmiş metinler ve/veya projeler aracılığı ile bir eleştirel okuma çalışmasıdır. Derse hazırlık niteliğinde bir metin, proje veya kavram incelenmek üzere ders öncesinde öğrenciler ile paylaşılacaktır. Buna ek olarak zaman zaman dersin içeriğine dair metin veya görsel formatta ödevler istenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Barınmaya dair kavramların günlük dilden ayrıştırılarak kuramsal bir zeminde kavranması ve çoğaltılması.
2) Barınma pratiklerinin çoğul biçimlerinin farkındalığına varılması.
3) Barınma pratiğini etkileyen sosyolojik, ekonomik, tarihsel ve coğrafi etmenlerin algılanması.
4) Barınma üzerine fiziksel mekana odaklı olmayan bir düşünme ve tartışma pratiğinin deneyimlenmesi.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, işleyiş ve değerlendirme ile ilgili bilgilendirme
2) Barınmaya dair kavramlar: anlam, kullanım ve farklar üzerine
3) Modern Konut: Barınmaya “ihtiyaç” çerçevesinden bakış, gerekçeler, anti-tezler
4) Toprağın paylaşımı: çitleme, kadastro ve mülkiyet
5) Konutun ekonomik gerçekliği
6) Konut Üretimi: standartlar, tipoloji, ideal konut
7) Barınmadan dışlanma: dışlanma mekanizmaları, dışlanan demografi, mücadele biçimleri
8) ARA SINAV
9) Dışlanan barınma pratikleri
10) Barınma ve Domestisite
11) Barınma ve Yerleşiklik
12) Barınma ve Mahremiyet: özel alan – kamusal alan ayrımı
13) Barınma ve Tüketim
14) Sosyal Konut / Enformel Konut: toplu konut, gecekondu, işgal pratikleri
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1-Uğur Tanyeli (2017). Konuttan Konuşmak, Yıkarak Yapmak: Anarşist Bir Mimarlık Kuramı İçin Altlık içinde, Metis Yayınları.
2-Hilde Heynen (2011). Mesken Gözden Yitiyor, Mimarlık ve Modernite: Bir Eleştiri içinde, Versus Kitap.
3-Cacciari M. (1980). Eupalinos or Architecture, trans. Stephen Sartarelli. Oppositions 21 (Summer 1980)
4-Adorno T. W. (1998/1951). Minima Moralia. çev. Orhan Koçak ve Ahmet Doğukan. Metis Yayınları, İstanbul.
5-Laugier M. (1755). An Essay on Architecture [Essai sur l'architecture]. Osborne and Shipton, London.
6-Benlisoy S. (2014). Müşterekleri Anti-Kapitalist bir Program Çerçevesinde Tartışmak. Başlangıç Dergi (https://baslangicdergi.org/musterekleri-anti-kapitalist-bir-program-cercevesinde-tartismak-stefo-benlisoy/)
7-Hayward H. (1991). Attitudes to the Law and Distribution of Land in Britain 1500-1930. https://www.yumpu.com/en/document/read/12427109/attitudes-to-the-ownership-and-distribution-of-land-jubilee-centre
8-Yılmaz S. B. (2019). İlkel Birikim ve Arazi Toplulaştırma Uygulaması. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, (Danışman: Dr. Öğr. Üyesi Ozan Zengin).
9-Kaymak M. (2010). Tarımda Kapitalist Dönüşümün Klasik Modeli: İlkel Birikimden Tarımsal Kapitalizme İngiliz Tarımı. Toplum ve Hekim, Cilt 25, Sayı 2, s. 85-102.
10-Marx K. (1867/1986). Kapital 1. Cilt [Das Kapital]. Sol Yayınları, Ankara.
11-Bilgin C. (2019). Türkiye’deki Kadastro ve Mülkiyet İlişkisinin Toplumsal Yaşamdaki Yeri. 17. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı, Ankara.
12-Stirner, M. (1844/2013). Biricik ve Mülkiyeti [Der Einzige und sein Eigentum]. Kaos Yayınları, İstanbul.
13-Waldron, J. (1991). Homelessness an the Issue of Freedom. UCLA Law Review, 295-324.
14-Bayram M. & Turan M. (2010). Toprağın Menkulleştirilmesi. Memleket Siyaset Yönetim, Cilt 5, Sayı 12, s. 90-101.
15-Madden D. & Marcuse P. (2016). In Defense of Housing. Verso, London.
16-prole.info (2012). Ev Canavarı. Otonom Yayıncılık, İstanbul.
17-Nomad T. (2021). The Grand Crash. Inhabit: Territories. https://territories.substack.com/p/the-grand-crash
18-Bivens J. (2019). The economic costs and benefits of Airbnb. Economic Policy Institute.
19-Barron K. & Kung E. & Proserpio D. (2020). The Effect of Home Sharing on House Prices and Rents_Evidence from Airbnb. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3006832
20-Güney E. E. (2020). Alternatif bir Barınma Biçimi Olan Airbnb Evi ve İç Mekan Senaryoları. 21. yy Konut Tartışmaları Kongresi Bildiri Kitabı, İstanbul Ayvansaray Üniversitesi.
21-Tekeli, İ. (2011). Türkiye'nin Konut Tarihine Konut Sunum Biçimleri Kavramını Kullanarak Yaklaşmak. Konut Sempozyumu, İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Yayınları.
22-Urban, F. (2011). Social Reform, State Control, and the Origins of Mass Housing (in) Tower and Slab. Routledge, London.
23-Korbi, M. & Migotto, A. (2019). Between Rationalization and Political Project: The Existenzminimum from Klein and Teige to Today. Urban Planning, Volume 4, Issue 3, p: 299-314.
24-Ledent, G. (2018). The Standardization of Housing. From Heroism to Flat Pragmatism.
25-Smith, M. (2014). Housing in Premodern Cities: Patterns of Social and Spatial Variation. International Journal of Architectural Research, Archnet-IJAR, 8(3), p: 207-222.
26-AARP and the National Building Museum, (2019). Making Room: Housing for a Changing America.
27-King, A., Stoneman, P., & Sanders, F. (2018). No Place Like Home? Exploring the Concerns, Preferences and Experiences of LGBT*Q Social Housing Residents. Findings From the 2017 HouseProud HomeSAFE Study. Guildford: University of Surrey.
28-Aydın M., Çelikpala M., Güvenç M., Hawks B., Zaim O., Tığlı S. (2020). Türkiye Eğilimleri - 2019. Kadir Has Üniversitesi.
29-Smith, M. (2014). Housing in Premodern Cities: Patterns of Social and Spatial Variation. International Journal of Architectural Research, Archnet-IJAR, 8(3), p: 207-222.
30-Massey, D. (1994). Space, Place and Gender. International Journal of Architectural Research, University of Minnesota Press.
31-Hayden, D. (1982). The Grand Domestic Revolution: A History of Feminist Design for American Homes, Neighbourhoods and Cities. MIT Press, Massachusetts.
32-Marçal, K. (2018). Adam Smith’in Yemeğini Pişiren Kimdi? Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
33-HEARTH - Home Economics Archive: Research, Tradition, History. Cornell University Digital Libraries, https://digital.library.cornell.edu/collections/hearth
Diğer Kaynaklar: 1-Uğur Tanyeli (2017). Konuttan Konuşmak, Yıkarak Yapmak: Anarşist Bir Mimarlık Kuramı İçin Altlık içinde, Metis Yayınları.
2-Hilde Heynen (2011). Mesken Gözden Yitiyor, Mimarlık ve Modernite: Bir Eleştiri içinde, Versus Kitap.
3-Cacciari M. (1980). Eupalinos or Architecture, trans. Stephen Sartarelli. Oppositions 21 (Summer 1980)
4-Adorno T. W. (1998/1951). Minima Moralia. çev. Orhan Koçak ve Ahmet Doğukan. Metis Yayınları, İstanbul.
5-Laugier M. (1755). An Essay on Architecture [Essai sur l'architecture]. Osborne and Shipton, London.
6-Benlisoy S. (2014). Müşterekleri Anti-Kapitalist bir Program Çerçevesinde Tartışmak. Başlangıç Dergi (https://baslangicdergi.org/musterekleri-anti-kapitalist-bir-program-cercevesinde-tartismak-stefo-benlisoy/)
7-Hayward H. (1991). Attitudes to the Law and Distribution of Land in Britain 1500-1930. https://www.yumpu.com/en/document/read/12427109/attitudes-to-the-ownership-and-distribution-of-land-jubilee-centre
8-Yılmaz S. B. (2019). İlkel Birikim ve Arazi Toplulaştırma Uygulaması. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, (Danışman: Dr. Öğr. Üyesi Ozan Zengin).
9-Kaymak M. (2010). Tarımda Kapitalist Dönüşümün Klasik Modeli: İlkel Birikimden Tarımsal Kapitalizme İngiliz Tarımı. Toplum ve Hekim, Cilt 25, Sayı 2, s. 85-102.
10-Marx K. (1867/1986). Kapital 1. Cilt [Das Kapital]. Sol Yayınları, Ankara.
11-Bilgin C. (2019). Türkiye’deki Kadastro ve Mülkiyet İlişkisinin Toplumsal Yaşamdaki Yeri. 17. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı, Ankara.
12-Stirner, M. (1844/2013). Biricik ve Mülkiyeti [Der Einzige und sein Eigentum]. Kaos Yayınları, İstanbul.
13-Waldron, J. (1991). Homelessness an the Issue of Freedom. UCLA Law Review, 295-324.
14-Bayram M. & Turan M. (2010). Toprağın Menkulleştirilmesi. Memleket Siyaset Yönetim, Cilt 5, Sayı 12, s. 90-101.
15-Madden D. & Marcuse P. (2016). In Defense of Housing. Verso, London.
16-prole.info (2012). Ev Canavarı. Otonom Yayıncılık, İstanbul.
17-Nomad T. (2021). The Grand Crash. Inhabit: Territories. https://territories.substack.com/p/the-grand-crash
18-Bivens J. (2019). The economic costs and benefits of Airbnb. Economic Policy Institute.
19-Barron K. & Kung E. & Proserpio D. (2020). The Effect of Home Sharing on House Prices and Rents_Evidence from Airbnb. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3006832
20-Güney E. E. (2020). Alternatif bir Barınma Biçimi Olan Airbnb Evi ve İç Mekan Senaryoları. 21. yy Konut Tartışmaları Kongresi Bildiri Kitabı, İstanbul Ayvansaray Üniversitesi.
21-Tekeli, İ. (2011). Türkiye'nin Konut Tarihine Konut Sunum Biçimleri Kavramını Kullanarak Yaklaşmak. Konut Sempozyumu, İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Yayınları.
22-Urban, F. (2011). Social Reform, State Control, and the Origins of Mass Housing (in) Tower and Slab. Routledge, London.
23-Korbi, M. & Migotto, A. (2019). Between Rationalization and Political Project: The Existenzminimum from Klein and Teige to Today. Urban Planning, Volume 4, Issue 3, p: 299-314.
24-Ledent, G. (2018). The Standardization of Housing. From Heroism to Flat Pragmatism.
25-Smith, M. (2014). Housing in Premodern Cities: Patterns of Social and Spatial Variation. International Journal of Architectural Research, Archnet-IJAR, 8(3), p: 207-222.
26-AARP and the National Building Museum, (2019). Making Room: Housing for a Changing America.
27-King, A., Stoneman, P., & Sanders, F. (2018). No Place Like Home? Exploring the Concerns, Preferences and Experiences of LGBT*Q Social Housing Residents. Findings From the 2017 HouseProud HomeSAFE Study. Guildford: University of Surrey.
28-Aydın M., Çelikpala M., Güvenç M., Hawks B., Zaim O., Tığlı S. (2020). Türkiye Eğilimleri - 2019. Kadir Has Üniversitesi.
29-Smith, M. (2014). Housing in Premodern Cities: Patterns of Social and Spatial Variation. International Journal of Architectural Research, Archnet-IJAR, 8(3), p: 207-222.
30-Massey, D. (1994). Space, Place and Gender. International Journal of Architectural Research, University of Minnesota Press.
31-Hayden, D. (1982). The Grand Domestic Revolution: A History of Feminist Design for American Homes, Neighbourhoods and Cities. MIT Press, Massachusetts.
32-Marçal, K. (2018). Adam Smith’in Yemeğini Pişiren Kimdi? Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
33-HEARTH - Home Economics Archive: Research, Tradition, History. Cornell University Digital Libraries, https://digital.library.cornell.edu/collections/hearth

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme.
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma.
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma.
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma.
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme.
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme.
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme.
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme.
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme.
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. 1
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. 1
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. 1
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma.
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. 2
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. 2
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme.
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme.
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme.
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 1 3 56
Proje 14 1 14
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 75