Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM034
Ders İsmi: Psikososyal Değerlendirme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. EMİNE TÜRKMEN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Tuğba Yeşilyurt
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; hastalığın duygusal alanlarıyla, sağlığı etkileyen yaşam krizleriyle ya da psikiyatrik bozukluklarla baş etme güçlüğü yaşayan bireylere yardım etmek için gerekli hemşirelik bilgi ve becerilerinin öğretilmesi, hastalıklara verilen psikososyal yanıtların özelliklerini anlama ve değerlendirebilme yeteneğinin geliştirilmesidir.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriğini; psikososyal hemşirelik becerileri, hastalığa psikososyal yanıt, psikososyal hemşirelik değerlendirmesi, hemşirelerin zor hasta davranışlarına tepkileri, krize müdahale,öfke problemleri, anksiyeteli hasta ile çalışma, konfüzyon problemleri vb. konular oluşturur.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hastalığa verilen duygusal tepkide, beden imajı, benlik saygısı, güçsüzlük, kayıp, umutsuzluk gibi kavramları tanımlayabilir.
2) Hastanın hastalığa yanıt olarak kullandığı savunma mekanizmalarını ve yaygın olarak kullanılan baş etme mekanizmalarını açıklayabilir.
3) Hastanın psikososyal hemşirelik değerlendirmesini yapabilir.
4) Terapötik iletişim tekniklerini ve hastayı kabullenme, güven oluşturma, benlik saygısını artırma gibi psikososyal becerileri gibi kullanabilir.
5) Anksiyete, konfüzyon, ağrı deneyimleyen ya da öfke gibi problemi olan hastaların psikososyal hemşirelik girişimlerini planlayabilir.
6) Hastanın kriz tepkisini değerlendirebilir ve kriz görüşmesi yapabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Psikososyal hemşirelik, psikososyal bakım ve önemi Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA
2) Hastalık durumunda gözlenen psikososyal tepkiler Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA
3) Zor hasta kavramı ve hemşirelerin zor hasta davranışlarına olası tepkileri 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
4) Ağrı ve ağrı sorunu olan bireye hemşirelik yaklaşımı 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
5) Agresif ve şiddet potansiyeli olan birey ve hemşirelik yaklaşımı 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
6) Öfke, anskiyete ve hemşirelik yaklaşımı 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
7) Beslenme problemleri ve hemşirelik yaklaşımı 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
8) Spirütüel sıkıntısı olan birey ve hemşirelik yaklaşımı 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
9) Konfüzyon ve konfüze bireye hemşirelik yaklaşımı 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
10) Manipülatif / uyumsuz hasta/ talep edici/ bağımlı hasta ve hemşirelik yaklaşımı 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
11) Seksüel sorunu olan birey ve hemşirelik yaklaşımı 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
12) Madde kullanım bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımı 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
13) Kriz ve krize müdahale 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA 2. Keltner NL, Bostrom CE, McGuinness T. Psychiatric Nursing. 6th ed. Missouri, USA: Elsevier-Mosby; 2011. 3. Varcarolis EM, Halter MJ, eds. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing A Clinical Approach. 6th ed. Missouri: Saunders-Elsevier;2010.
14) Film Tartışması --

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA
Diğer Kaynaklar: 1. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin”, Linda M. Gorman, Donna F. Sultan, Çeviri Editörleri: Prof.Dr.Fatma ÖZ, Doç.Dr. Meral DEMİRALP, 3.Baskı, ISBN:978-605-4649-89-1, Mayıs 2014 Akademisyen Kitabevi ANKARA

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; lisans düzeyinde, sağlık alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar ve sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 2
2) -Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur. 1
3) Lisans düzeyinde alana özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır. 1
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, bilgiyi paylaşır ve ekip çalışması yapar. 1
5) Sağlık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. 1
6) Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
8) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. 1
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1
10) Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
12) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların görüşlerini, istek ve beklentilerini alır.
13) Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. 1
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir 1
18) Sözel ve yazılı olarak kendini etkin ifade eder.
19) Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
20) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun davranır ve katılır.
21) Birey ve toplum sağlığı, çevreyi koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur ve uygular.
22) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
23) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
24) Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını , davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi ileri düzeyde kavrama bilgisine sahip olur. 1
25) Sağlık personelinin uygulama eğitimine katılabilme yeteneğine ve bu personelle çalışma deneyimine sahiptir.
26) Programın özüne ve amacına uygun olarak planlanmış, kendi alanında nitelikli yetkililer tarafından denetlenen yerlerde, klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olur. 1
27) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
28) Amacına uygun program oluşturma, planlama, yürütme ve değerlendirmede uluslararası standartlarda mesleki otonomisini kullanacak ve klinik uygulamalar yapacak düzeyde yeterli deneyime sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; lisans düzeyinde, sağlık alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar ve sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 1
2) -Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur. 1
3) Lisans düzeyinde alana özgü, edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve olgusal bilgileri kullanır. 3
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, bilgiyi paylaşır ve ekip çalışması yapar. 1
5) Sağlık alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. 2
6) Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
7) Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
8) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. 2
9) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10) Öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenme işlevini yönlendirir.
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. 1
12) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların görüşlerini, istek ve beklentilerini alır.
13) Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 1
14) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
16) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
17) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir
18) Sözel ve yazılı olarak kendini etkin ifade eder.
19) Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
20) Kalite Yönetimi ve Süreçlerine uygun davranır ve katılır. 1
21) Birey ve toplum sağlığı, çevreyi koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur ve uygular.
22) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
23) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
24) Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını , davranışlarını ve sağlık ile fiziksel ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi ileri düzeyde kavrama bilgisine sahip olur.
25) Sağlık personelinin uygulama eğitimine katılabilme yeteneğine ve bu personelle çalışma deneyimine sahiptir.
26) Programın özüne ve amacına uygun olarak planlanmış, kendi alanında nitelikli yetkililer tarafından denetlenen yerlerde, klinik uygulamalar yaparak yeterli bir klinik deneyime sahip olur.
27) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. 1
28) Amacına uygun program oluşturma, planlama, yürütme ve değerlendirmede uluslararası standartlarda mesleki otonomisini kullanacak ve klinik uygulamalar yapacak düzeyde yeterli deneyime sahiptir. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 2 2 4
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 0 0
Ara Sınavlar 5 5 25
Final 10 10 100
Toplam İş Yükü 129