Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PRE045 | ||||
Ders İsmi: | Heat-Light-Hydrotherapy | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. KÜBRA KARDEŞ | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Yasemin Buran | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin temel amacı öğrencilere fiziksel prensipler, fizyolojik etkiler, uygulama yöntemleri, endikasyonları ve kontrendikasyonları, ısı ve ışık hidroterapi modalitelerinin tehlikeleri hakkında temel bilgiler ve uygulama örnekleri vermektir. |
Dersin İçeriği: | Fizyoterapi ve rehabilitasyonda kullanılan yüzey sıcaklık modaliteleri ve hidroterapi yöntemlerinin gözden geçirilmesi ve örnek uygulamalar |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Isı, Işık, Hidroterapi dersinde öğrencinin uygun tedavi modalitesinin seçimi, uygulama prensipleri ve klinik koşullarda uygulanması konularında teorik ve pratik beceriler kazanmış olması beklenir. 2) Yüzeysel sıcaklık modalitelerinin inflamasyon ve ağrı üzerindeki etkilerini açıklar ve seçer. 3) Yüzey sıcaklık modalitelerinin fiziksel ve fizyolojik etkilerini tanımlar ve problem çözer. 4) Kızılötesi, lazer, UVL, helyoterapi ve soğuk uygulamanın fiziksel ve fizyolojik etkilerini açıklar, endikasyon ve kontrendikasyonları belirler ve uygular. 5) Hidroterapinin kullanım amaçlarını, fizyolojik etkilerini tanımlar ve ilgili temel kavramları açıklar. 6) Mekanik stimülasyon, sıvı tedavisi, nemli ısı uygulamaları ile su uygulamalarının fizyolojik etkilerini, uygulama yöntemlerini ve kullanım alanlarını açıklar. 7) Kaplıca tedavisi, havuz tedavisi ve su içi egzersizlerin fizyolojik etkilerini, uygulama yöntemlerini ve kullanım alanlarını açıklar. 8) Hidroterapide kullanılan testlerin amaçlarını ve uygulama yöntemlerini açıklar ve uygular. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Enflamasyon ve onarım | |
2) | Ağrı teorisi ve fizyoterapi | |
3) | Isı ve ışığın fiziksel özellikleri | |
4) | Yüzeysel ısı ajanlarının fizyolojik etkileri | |
5) | Kızılötesi ve lazer | |
6) | Ultraviyole ve helyoterapi | |
7) | soğuk uygulamalar | |
8) | Arasınav | |
9) | Hidroterapinin fiziksel ve fizyolojik prensipleri | |
10) | Mekanik Uyarılı su uygulamaları | |
11) | Nemli sıcaklık yöntemleri, Fluidoterapi | |
12) | Havuz tedavisi ve su içi egzersizler | |
13) | Fizyoterapide kaplıca tedavisi, hidroterapide kullanılan testler | |
14) | Fizyoterapide kaplıca tedavisi, hidroterapide kullanılan testler | |
15) | Final | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları paylaşılacaktır. |
Diğer Kaynaklar: | Campion MR. “Adult Hydrotherapy” Heinemann Medical Books. Oxford 1990. Kayıhan H, Dolunay N. 'Isı-Işık Su' H.Ü. Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon YO Yayınları Ankara 1992. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Fizyoterapi Rehabilitasyon ile ilişkili temel tıp bilimleri kavram ve prensipleri ile fizyoterapi değerlendirme süreçlerini, temel unsurlarını ve yöntemsel uygulama prensiplerini tanımlar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
2) Fizyoterapide değerlendirme ile ilgili toplanan bilgileri, akıl yürütme ve problem çözme süreçleri doğrultusunda, analiz ederek klinik değerlendirme araç ve yöntemlerini sıralar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
3) Fizyoterapi yaklaşımlarının endikasyon, kontraendikasyon, yan etkilerini ve hizmet alana yönelik müdahale stratejilerini ve fonksiyonel yetersizlik ile baş edilmesinde kullanılan mekanizmaları olası müdahale yöntemlerini açıklar ve fonksiyonel seviyelere uygun yakın ve uzak dönem hedefleri sıralar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
4) Hizmet alanın genel sağlık durumu ile ilişkili fizyoterapi bilgisini temel alarak, uygular, kişinin sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, aktivite-katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve tedavi önceliklerini belirler. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
5) Fizyoterapi değerlendirmelerinden elde ettiği verilerle, bilgi okur yazarlığını, kanıta dayalı klinik karar verme süreçlerini kullanarak yaptığı fizyoterapi tanılaması doğrultusunda birey odaklı fizyoterapi müdahale planını oluşturur ve uygular. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
6) Hizmet alana, hastalık durumları dışında da sağlığın korunması ve geliştirilmesinde danışmanlığın yanı sıra, planladığı egzersiz programını uygular. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
7) Fizyoterapi Rehabilitasyonla ilgili bilimsel araştırma önerisi geliştirerek sunar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
8) Fizyoterapi Rehabilitasyon hizmeti veren kurum/kuruluş/merkezlerin kurulması ve yönetilmesi sürecinde kalite standartları doğrultusunda mesleki klinik uygulamalara liderlik eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
9) Bir fizyoterapist olarak meslektaşları ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ekip içinde çalışır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
10) Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştiriyel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
11) Mesleki bilgi kaynaklarını ve fizyoterapi tekniklerini etkin kullanarak bilgiye ulaşır, olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
12) Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sırasında biyopsikososyal bakış açısıyla hizmet alanların gizliliğine saygı göstererek etkin iletişim becerilerini kullanır. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
13) Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sürecinde gereken verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ve yasal çerçeveyi benimser. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||
14) Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
15) Fizyoterapistlik kimliğini, bilincini, ve mesleki otonomisini koruyarak disiplinler arası işbirliği anlayışıyla sorumluluk alır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi Rehabilitasyon ile ilişkili temel tıp bilimleri kavram ve prensipleri ile fizyoterapi değerlendirme süreçlerini, temel unsurlarını ve yöntemsel uygulama prensiplerini tanımlar. | 3 |
2) | Fizyoterapide değerlendirme ile ilgili toplanan bilgileri, akıl yürütme ve problem çözme süreçleri doğrultusunda, analiz ederek klinik değerlendirme araç ve yöntemlerini sıralar. | 3 |
3) | Fizyoterapi yaklaşımlarının endikasyon, kontraendikasyon, yan etkilerini ve hizmet alana yönelik müdahale stratejilerini ve fonksiyonel yetersizlik ile baş edilmesinde kullanılan mekanizmaları olası müdahale yöntemlerini açıklar ve fonksiyonel seviyelere uygun yakın ve uzak dönem hedefleri sıralar. | 3 |
4) | Hizmet alanın genel sağlık durumu ile ilişkili fizyoterapi bilgisini temel alarak, uygular, kişinin sağlık ve yaşam tarzı profilini, yetersizliklerini, vücut yapı ve fonksiyonunu, aktivite-katılım düzeyini tanımlayarak bu doğrultuda değerlendirme ve tedavi önceliklerini belirler. | 3 |
5) | Fizyoterapi değerlendirmelerinden elde ettiği verilerle, bilgi okur yazarlığını, kanıta dayalı klinik karar verme süreçlerini kullanarak yaptığı fizyoterapi tanılaması doğrultusunda birey odaklı fizyoterapi müdahale planını oluşturur ve uygular. | 2 |
6) | Hizmet alana, hastalık durumları dışında da sağlığın korunması ve geliştirilmesinde danışmanlığın yanı sıra, planladığı egzersiz programını uygular. | 3 |
7) | Fizyoterapi Rehabilitasyonla ilgili bilimsel araştırma önerisi geliştirerek sunar. | 3 |
8) | Fizyoterapi Rehabilitasyon hizmeti veren kurum/kuruluş/merkezlerin kurulması ve yönetilmesi sürecinde kalite standartları doğrultusunda mesleki klinik uygulamalara liderlik eder. | 2 |
9) | Bir fizyoterapist olarak meslektaşları ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ekip içinde çalışır. | 3 |
10) | Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştiriyel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
11) | Mesleki bilgi kaynaklarını ve fizyoterapi tekniklerini etkin kullanarak bilgiye ulaşır, olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | 3 |
12) | Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sırasında biyopsikososyal bakış açısıyla hizmet alanların gizliliğine saygı göstererek etkin iletişim becerilerini kullanır. | 3 |
13) | Fizyoterapi değerlendirme ve müdahaleleri sürecinde gereken verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ve yasal çerçeveyi benimser. | 3 |
14) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile iş birliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | 3 |
15) | Fizyoterapistlik kimliğini, bilincini, ve mesleki otonomisini koruyarak disiplinler arası işbirliği anlayışıyla sorumluluk alır. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 52 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 60 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü | 118 |