Dersin Amacı: |
-Sağlık mesleğini icra ederken karşılaşılan zor karar verilecek durumlarda nasıl davranılacağını bilmek,
-Etik kurallar ve yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olmak,
-Sağlık çalışanı kimliğine uygun etik değerleri sergileyebilmek,
-Toplumun sorunlarını izlemek, tahlil etmek ve bilimsel bakışla kendi görüşünü oluşturmak.
|
Dersin İçeriği: |
Bu derste, sağlık meslek alanında faaliyet gösteren kişilerin uymaları gereken kurallar açıklanacak ve o alana özgü uygulamalardaki istenen davranışlar irdelenecektir. Erdem etiği, ödev etiği, ütiliter etik gibi genel ahlaki teorilerin sağlık alanına uyarlanarak ‘Nasıl iyi bir sağlık çalışanı olunur?’ sorusuna cevap aranacaktır. Hastayla iletişim, hasta mahremiyetine saygı, hasta hakları ve bu konulardaki yasal düzenlemeler hakkında bilgi verilip, tartışılacaktır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Tanışma, giriş dersi ve ders planı |
Ders notları |
2) |
Etiğe giriş: Etik-felsefe ilişkisi ve etik türleri |
Ders notları |
3) |
Etikte temel kavramlar ve değişen paradigmalar
-Etik, ahlak, hukuk ilişkisi; sağlık alanında paradigma değişimleri
|
Ders notları |
4) |
Tıp etiği prensipleri ve etik ikilemler
-Özerkliğe saygı, yararlılık, zararsızlık, adalet prensiplerinin açıklanması ve etik ikilemlerde nasıl davranılacağının öğrenilmesi
|
Ders notları |
5) |
Hasta hakları ve uluslararası bildirgeler
-Lizbon, Amsterdam gibi uluslararası hasta haklarıyla ilgili bildirgelerin yanısıra ülkemizdeki mevzuat (Hasta Hakları Yönetmeliği vb.) hakkında bilgi sahibi olma
|
Ders notları |
6) |
Sağlık çalışanı ve hasta ilişkisi
-Sağlık çalışanı hasta ilişkisindeki dört modeli -paternalist, bilgilendirici, açıklayıcı, görüşmeci- tartışarak öğrenme
|
Ders notları |
7) |
Hayatın başlangıcına dair etik tartışmalar
-‘İnsan hayatı ne zaman başlar’ sorusu temelinde, kürtaj tartışmaları hakkındaki felsefi görüşleri öğrenme
|
Ders notları |
8) |
Ara sınav |
|
9) |
Hayatın sonuna dair etik tartışmalar
-‘İnsan hayatı ne zaman son bulur’ temelinde, ötanazi kavramını, türlerini ve bu konudaki tartışmaları öğrenme
|
Ders notları |
10) |
Transplantasyon etiği
-Organ nakli ve bağışındaki etik sorunlar hakkında bilgi sahibi olma
|
Ders notları |
11) |
Pediatride etik sorunlar
-Sağlık hizmeti verilirken çocuklara özgü -bilgilendirilmiş onam, ailenin çocuk üzerinde karar verme hakkı, en çıkarına olanı yapma- gibi etik konular hakkında bilgi verme.
|
Ders notları |
12) |
Psikiyatri ve etik
-Psikiyatride teşhis ve tedavi konularındaki etik sorunları öğrenme ve vakalar özelinde tartışma.
|
Ders notları |
13) |
Bulaşıcı hastalıklar ve etik
-Tarihteki bazı önemli bulaşıcı hastalıkları öğrenme ve COVID19 başta olmak üzere bulaşıcı hastalıklara dair etik sorunları tartışma.
|
Ders notları |
14) |
İnsan üzerinde deneyler
-Tarihteki insan deneylerini öğrenerek, günümüzde insan üzerinde deneylerde baz alınan etik kuralları ve bildirgeleri öğrenme.
|
Ders notları |
15) |
Final sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
|
2) |
Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma kurallarını uygular. Radyasyonun zararlı etkisinden kendisini ve hastayı korumak için gerekli önlemleri alır. |
|
3) |
Tıbbi görüntüleme cihazlarının alt yapısını bilir, cihazların günlük bakım ve kontrollerini yapar. |
|
4) |
İş sağlığı ve güvenliği konularında bilgiye sahiptir. |
|
5) |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir. |
|
6) |
Meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. |
|
7) |
Radyolojik anatomiyi temel düzeyde bilir. Görüntülenen anatomik yapıları tanır. |
|
8) |
Tıbbi ve radyolojik terimleri bilir, etkin kullanır. |
|
9) |
Farklı tıp bilimleriyle etkili bir şekilde iletişim kurma ve çalışma becerisine sahiptir. |
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme prensibini benimser, alanındaki teknolojik gelişmeleri yakından takip eder ve öğrenir. |
|
11) |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. |
|
12) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
13) |
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. |
|