Ağız ve Diş Sağlığı | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM105 | ||||
Ders İsmi: | Farmakoloji | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. YEŞİM BULUT | ||||
Dersi Veren(ler): | Yeşim BULUT | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için bu dersin amacı; Öğrencilerin, temel farmakolojik kavramları öğrenmelerini sağlayarak, bu kavramların mesleki hayattaki kullanımı konusunda bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Farmakolojik kavramların öğrenilmesi, farmakoloji ve önemi hakkında bilgi verilmesi ve bu bilgilerin mesleki olarak kullanılmasının öğretilmesi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Temel Farmakoloji bilgilerinin öğrenilmesi 2) İlaçların etki mekanizmaları ve vücuda alınmasından atılımına kadar olan süreçlerin öğrenilmesi 3) Farmakoloji alanında güncel tedavi yaklaşımları hakkında bilgi edinilmesi 4) Vaka yaklaşımları ile birlikte güncel ilaç bilgisinin kazanılması |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Farmakolojiye Giriş | Ders Notları |
2) | Farmakokinetik Parametreler | Goodman & Gilman'ın Farmakoloji ve Tedavi El Kitabı, Ders Notları |
3) | Farmakodinamik Parametreler | Goodman & Gilman'ın Farmakoloji ve Tedavi El Kitabı, Ders Notları |
4) | İlaçların Uygulama Yolları | Ders Notları |
5) | Sempatik Sinir Sistemine Etki Eden İlaçlar | Goodman & Gilman'ın Farmakoloji ve Tedavi El Kitabı, Lippincott Farmakoloji Kitabı, Ders Notları |
6) | Parasempatik Sinir Sistemine Etki Eden İlaçlar | Goodman & Gilman'ın Farmakoloji ve Tedavi El Kitabı, Lippincott Farmakoloji Kitabı, Ders Notları |
7) | Ara sınav (Vize Sınavı) | |
8) | Santral Sinir Sistemini Etkileyen İlaçlar | Goodman & Gilman'ın Farmakoloji ve Tedavi El Kitabı, Lippincott Farmakoloji Kitabı, Ders Notları |
9) | Analjezik İlaçların Farmakolojisi | Goodman & Gilman'ın Farmakoloji ve Tedavi El Kitabı, Lippincott Farmakoloji Kitabı, Ders Notları |
10) | Kortikosteroidler | Goodman & Gilman'ın Farmakoloji ve Tedavi El Kitabı, Ders Notları |
11) | Kardiyovasküler Sistem - I | Goodman & Gilman'ın Farmakoloji ve Tedavi El Kitabı, Lippincott Farmakoloji Kitabı, Ders Notları |
12) | Kardiyovasküler Sistem - II | Lippincott Farmakoloji Kitabı, Ders Notları |
13) | Diyabet Tedavisinde Kullanılan İlaçlar | Lippincott Farmakoloji Kitabı, Ders Notları |
14) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Hemşirelik, Fizyoterapi ve Sağlık Ön Lisans Bölümleri İçin Farmakoloji (Yrd. Doç. Dr. Ayşe Gürel) Sağlık Yüksek Okulları İçin Farmakoloji (Prof. Dr. İsmet Dökmeci) |
Diğer Kaynaklar: | Lippincot Farmakoloji Kitabı Katzung Temel Farmakoloji Kitabı Goodman & Gilman'ın Farmakoloji ve Tedavi El Kitabı |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||
1) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||||||||||||
2) Alanıyla ilgili etik ilke ve kuralları bilir ve uygular. | ||||||||||||||||
3) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında görev alır. | ||||||||||||||||
4) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | ||||||||||||||||
5) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | ||||||||||||||||
6) Ağız ve Diş Sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||||||||||||
7) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | ||||||||||||||||
8) Etkili iletişim kurar, | ||||||||||||||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||||||||||||
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||||||||||
11) Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | ||||||||||||||||
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||||||||||||
13) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | ||||||||||||||||
14) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||||||||||||
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | ||||||||||||||||
16) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak diş kliniğinin idamesine yardımcı olur; diş tedavisi sırasında asistanlığı yürütür. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 2 |
2) | Alanıyla ilgili etik ilke ve kuralları bilir ve uygular. | 2 |
3) | Sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında görev alır. | 2 |
4) | Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | 2 |
5) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 3 |
6) | Ağız ve Diş Sağlığı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | 3 |
7) | Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | 2 |
8) | Etkili iletişim kurar, | 2 |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | 2 |
10) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
11) | Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | 2 |
12) | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | 2 |
13) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 2 |
14) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | 2 |
15) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 2 |
16) | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak diş kliniğinin idamesine yardımcı olur; diş tedavisi sırasında asistanlığı yürütür. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 32 |
Proje | 2 | 8 |
Ödevler | 4 | 8 |
Küçük Sınavlar | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 89 |