Diyaliz | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM104 | ||||
Ders İsmi: | Temel Mikrobiyoloji | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ASLI PINAR ZORBA YILDIZ | ||||
Dersi Veren(ler): | Aslı Pınar Zorba Yıldız | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Toplumda ve hastanede sıklıkla hastalığa neden olan mikroorganizmaları tanıtmak, dezenfeksiyon ve sterilizasyon yöntemlerini öğretmek, kişiyi ve çevreyi enfeksiyonlardan koruma konusunda bilgi ve beceri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Mikroorganizmaların yapısı ve özellikleri, mikroorganizmaların sınıflandırılması, enfeksiyonların tanımı ve oluş mekanizmaları, mikroorganizmaların neden oldukları hastalıklar, korunma ve kontrol yolları hakkında bilgi ve becerilerinin kazandırıldığı derstir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Enfeksiyon oluşumunu mekanizmasını açıklar ve enfeksiyon zinciri elemanlarını sayar. 2) Enfeksiyon belirti ve bulgularını ayırt eder ve açıklar. 3) Mikroorganizmaların bulaşma yolları, riskleri, hastane ve laboratuvar biyogüvenlik seviyelerini tanımlar ve kişisel koruma yöntemleri uygular. 4) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntem ve ajanlarını ayırt eder, uygun yöntemin seçimini yapar. 5) Mikroorganizmalara karşı gelişen bağışıklık yanıtını anlatır ve bağışıklık sistemi elemanlarını sayar. 6) Bakteriyel, viral, paraziter ve mantara bağlı gelişen enfeksiyon hastalıklarını ve bulaşma yolları olan kan, solunum, sindirim, deri ve cinsel yolları sınıflandırır. Uygulanan güncel tedavi yöntemlerini anlatır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Mikroorganizmaların Dünyasına Giriş : Mikro dünyaya giriş, tarihçesi, mikrobiyolojik kavramlar-terminoloji, mikrobiyolojinin dalları, enfeksiyon zincir elemanları. | |
2) | Enfeksiyon oluşumu enfeksiyon zincir elemanları, enfeksiyon belirti ve bulguları, görülen ateş tipleri | |
3) | Sterilizasyon Yöntemleri: Sterilizasyon, dezenfeksiyon, kontaminasyon, dekontaminasyon kavramlarının öğrenilmesi ve sterilizasyon yöntemlerinin incelenmesi. | |
4) | Bakteriyolojiye Giriş: Prokaryot- ökaryot ayrımı. Bakterilerin genel özellikleri, morfolojik sınıflandırma ve mikrobiyal organizmaların organellerinin incelenmesi. Gram (+) ve Gram (-) bakterilerin yapısal özellikleri. Bakteriyoloji: Gram boyama prensipleri, bakteri yapılarının incelenmesi : Kapsül, spor vb. yapıların oluşumları. Bakteri gelişim grafiği üzerinden bakteri üremesinin anlatılması. | |
5) | Bakteri Metabolizması: Bakteri solunum mekanizmalarına göre sınıflandırma sistemi. Hastalık yapan önemli aerop ve anaerop bakteriler. | |
6) | Antimikrobiyal Kavram ve Bakteriyel Hastalıklar: Antibiyotik etki mekanizmaları ve antibiyotik çeşitleri. Bulaşma yolları ve bakteriyel hastalıklar, Bu hastalıkların tanı sitemleri. | |
7) | Vize | |
8) | Virolojiye giriş: Virüslerin genel özellikleri, çoğalmaları ve virüslerin genetik yapılarının incelenmesi, | |
9) | Virüslerin Sınıflandırılması: DNA ve RNA virüslerinin yaptığı hastalıklar ve tanı sistemleri. | |
10) | Mikolojiye Giriş: Genel özellikleri, sınıflandırılması ve mantarlarla bulaşan önemli hastalıklar. | |
11) | Parazitolojiye Giriş: Parazitlerin genel özellikleri, sınıflandırılması. | |
12) | Parazitoloji: Önemli parazitler ve patojenik etkileri. | |
13) | İmmünolojiye Giriş. Antijen-antikor ilişkisi. Mikroorganizmaların oluşturacağı hastalıklardan korunma ve tedavi yöntemlerinin incelenmesi. | |
14) | Aşı Teknolojisi, Tanı Yöntemleri, Mikrobiyota ve Güncel Çalışmalar : Aşı çeşitleri, çeşitli tanı yöntemleri, doğal mikrofloranın sağlık üzerine etkilerinin incelenmesi, mikrobiyota tedavileri, mikrobiyota-kanser ilişkisi. | |
15) | Final | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | - Lippincott Mikrobiyoloji: Şekillerle Açıklamalı Derleme Ders Kitapları, 2018, Nobel Tıp Kitapevi - Genel Mikrobiyoloji Laboratuvar Yöntemleri, Prof.Dr. Ayşin Çotuk, 2014 Nobel Tıp Kitapevi Murray Tıbbi Mikrobiyoloji, 2016, Pelikan Kitapevi Diğer kaynaklar; megeb meb modülleri |
Diğer Kaynaklar: | - Lippincott Mikrobiyoloji: Şekillerle Açıklamalı Derleme Ders Kitapları, 2018, Nobel Tıp Kitapevi - Genel Mikrobiyoloji Laboratuvar Yöntemleri, Prof.Dr. Ayşin Çotuk, 2014 Nobel Tıp Kitapevi Murray Tıbbi Mikrobiyoloji, 2016, Pelikan Kitapevi Diğer kaynaklar; megeb meb modülleri - megeb.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller/mikrobiyoloji%20laboratuvar%20çalışmaları.pdf megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller/mikroorganizmalar%c4%b1n%20%c3%96zellikleri.pdf |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | |||||||||||||||
2) Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | |||||||||||||||
3) Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | |||||||||||||||
4) Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | |||||||||||||||
5) Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | |||||||||||||||
6) Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | |||||||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |||||||||||||||
8) Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | |||||||||||||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |||||||||||||||
10) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
11) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | |||||||||||||||
12) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | |||||||||||||||
13) Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | |||||||||||||||
14) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |||||||||||||||
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, diyalizin temel fiziksel ilkeleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibidir. | |
2) | Nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir. | |
3) | Hemodiyafiltrasyon Periton Diyalizi ve Hemodiyaliz cihazını kullanır. | |
4) | Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir. | |
5) | Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerlerinin farkında olup bunları çalışma ortamında kullanır. | |
6) | Diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir. | |
7) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |
8) | Takım çalışmasına yatkındır ve diğer alanlardaki sağlık ekip üyeleri ile etkili iletişim kurma becerisi gelişmiştir. | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
10) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
11) | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | |
12) | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. İş güvenliği konusunda yeterli bilgiye sahiptir. | |
13) | Diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır. | |
14) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |
15) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 52 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü | 90 |