İlk ve Acil Yardım (İÖ)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHM027
Ders İsmi: Sanat Tarihi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. KADRİYE UZUN
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör Gülşen ÇAKAR KARACA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sanatın ve Sanat Tarihi kavramlarının önemini kavrayabilecek, Türk sanatının tarihsel gelişiminin doğru yorumlanmasını ve kültürel mirasımızın tarihimizi doğru yorumlamada ne kadar önem taşıdığını anlayabilecek ve bu mirasa sahip çıkmanın evrensel bir değere sahip olduğunu kavrayabilecektir.
Dersin İçeriği: Sanat nedir, sanatın amacı nedir, sanatı etkileyen ve oluşturan faktörler nelerdir? Sanat Tarihi niçin önemlidir ve gereklidir? Uygarlık tarihi ve kültürünün gelişimi, Türk sanatının oluşum ve gelişim süreçleri, Türk-İslam devletlerinde sanat-mimari ve kültür, Rönesans Dönemi resim sanatının gelişimi, Çağdaş sanat akımları ve bu akımların sanat üzerindeki etkileri, Türk süsleme ve el sanatlarının gelişim süreci ve kültürel varlıklarımız.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sanat eserlerinin genel üsluplarını değerlendirebilir
2) Sanat dönemlerinin özelliklerini açıklayabilir
3) Farklı medeniyetlerin ve dönemlerin mimari ve sanatsal özelliklerini ayırt edebilir
4) Sanat eserini tanımlarken, çözümlerken, yorumlarken ve yargılarken eleştirel düşünme becerilerini kullanabilir
5) Sanat eserinin hisleri, duyguları ve estetik tepkiyi nasıl harekete geçirdiğini açıklayabilir
6) Sanat eserinde sosyal ve kültürel inanışların etkisini yorumlayabilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sanat Nedir, Sanat Eseri Nedir, Sanat Tarihi Nedir? Sanat Tarihinin İlişkili Olduğu Bilim Dalları, Sanatın Oluşumunu Etkileyen Faktörler -
2) Tarih Öncesi Dönem Özellikleri Ve Dönemin Sanatı, Sanat Eserleri -
3) İslamiyet Öncesi Türk Devletleri’nde Kültür, Sanat Ve Uygarlık -
4) Mezopotamya Uygarlıkları, Sanatı Ve Eserleri -
5) Mısır Uygarlığı, Sanatı, Mimarisi Ve Eserleri -
7) Ara sınav -
8) Ara sınav -
9) Mitoloji Nedir? Yunan Mitolojisi Hakkında Bilgi, Eserlerle Yunan Mitolojisinde Tanrılar Ve Görevleri -
10) Unesco Dünya Miras Listesi Nedir Ve Unesco Dünya Miras Listesine Dahil Edilmiş Türkiye'deki Varlıklarımız Nelerdir? -
11) Unesco Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi Nedir Ve Listeye Dahil Edilmiş Türkiye'deki Varlıklarımız Nelerdir? -
12) Rönesans Resim Sanatı Tarihi, Özellikleri Ve Bazı Sanatçıların Eserleri -
13) Minyatür Sanatı Nedir? Türk Minyatür Sanatının Özellikleri Ve Minyatür Örnekleri -
14) Mimar Sinan Kimdir? Mimar Sinan’ın Hayatı Ve Eserleri -
15) Fınal Sınavı -
16) Fınal Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim elemanı ders notları
Diğer Kaynaklar: ASLANAPA, Oktay (1993). Türk Sanatı El Kitabı. İstanbul: İnkılap Kitabevi Yayın Sanayi ve Tic. A.Ş.
ASLANAPA, Oktay (1977). Yüzyıllar Boyunca Türk Sanatı. MEB Devlet Kitapları.
BERK Nurullah, TURANİ Adnan (1981). Başlangıcından Bugüne Türk Resim Sanatı Tarihi. Ankara: Tiglat Yayınları.
GOMBRICH, Ernst (1999). Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
GRABAR, Oleg (1998). İslam Sanatının Oluşumu, Çev. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
KUBAN, Doğan (2007). Osmanlı Sanatı, Yem Yayınları
ÖZTÜRK, İsmail (1994). Geleneksel Türk El Sanatlarına Giriş. Ankara: Özdemir Basım, Yayım ve Dağıtım.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) İlk ve Acil Yardım alanındaki güncel bilgileri içeren ders malzemelerini, uygulama araç-gereçlerini, bilgi teknolojilerini ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği temel bilgi birikimini, becerilerini, yetkinliğini ve tecrübelerini etkili bir biçimde kullanarak bunları mesleki olarak değerlendirir.
2) Ani hastalanma, acil doğum, kaza, felaket veya yaralanma gibi acil durumlarda olay yerine hızla ulaşarak, varsa doktor ile birlikte durumu değerlendirir, gerekiyorsa ilk müdahaleyi yapar, hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun pozisyon verir ve uygun hastane acil servisine doğru yöntemle naklini sağlar.
3) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri kullanarak gerekli olduğu durumlarda görevinin tüm aşamalarında haberleşme ağını doğru ve hızlı bir biçimde kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve problemlere ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
5) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde uyumlu bir şekilde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir, bu şartlara bağlı kalarak Hasta ile ilgili gerekli kayıtları usulüne uygun şekilde tutar.
6) Meslektaşları, hastaları ve hasta yakınları, hekimler ve diğer tüm sağlık çalışanları ile yazılı ve/veya sözlü olarak etkin bir iletişim kurar ve farklı disiplinlerle etkili bir şekilde çalışma becerisine sahiptir.
7) Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır; İlk ve Acil Yardım alanında çalışan bir birey olarak her türlü görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı bilir ve buna uygun hareket eder.
8) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
9) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.
10) Sağlık alanında kullanılan tıbbi cihazların yapısı, özellikleri, kullanım alanları ve yasal düzenlemeler hakkında edindiği bilgi ve birikimleri kullanarak; bu bilgileri araştırma, geliştirme ve teknolojik gelişmelerin takibinde kullanır.
11) Acil yardım durumunda olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar vererek hem hastanın hem de kendisinin bedensel, sosyal ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
12) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Mesleki hastalık ve kazalara yönelik önlemleri bilir ve bu durumlarda İş Sağlığı ve Güvenliği esaslarını uygular.
15) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İlk ve Acil Yardım alanındaki güncel bilgileri içeren ders malzemelerini, uygulama araç-gereçlerini, bilgi teknolojilerini ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği temel bilgi birikimini, becerilerini, yetkinliğini ve tecrübelerini etkili bir biçimde kullanarak bunları mesleki olarak değerlendirir.
2) Ani hastalanma, acil doğum, kaza, felaket veya yaralanma gibi acil durumlarda olay yerine hızla ulaşarak, varsa doktor ile birlikte durumu değerlendirir, gerekiyorsa ilk müdahaleyi yapar, hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun pozisyon verir ve uygun hastane acil servisine doğru yöntemle naklini sağlar.
3) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri kullanarak gerekli olduğu durumlarda görevinin tüm aşamalarında haberleşme ağını doğru ve hızlı bir biçimde kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve problemlere ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır.
5) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde uyumlu bir şekilde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir, bu şartlara bağlı kalarak Hasta ile ilgili gerekli kayıtları usulüne uygun şekilde tutar.
6) Meslektaşları, hastaları ve hasta yakınları, hekimler ve diğer tüm sağlık çalışanları ile yazılı ve/veya sözlü olarak etkin bir iletişim kurar ve farklı disiplinlerle etkili bir şekilde çalışma becerisine sahiptir.
7) Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır; İlk ve Acil Yardım alanında çalışan bir birey olarak her türlü görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı bilir ve buna uygun hareket eder.
8) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
9) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.
10) Sağlık alanında kullanılan tıbbi cihazların yapısı, özellikleri, kullanım alanları ve yasal düzenlemeler hakkında edindiği bilgi ve birikimleri kullanarak; bu bilgileri araştırma, geliştirme ve teknolojik gelişmelerin takibinde kullanır.
11) Acil yardım durumunda olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar vererek hem hastanın hem de kendisinin bedensel, sosyal ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
12) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Mesleki hastalık ve kazalara yönelik önlemleri bilir ve bu durumlarda İş Sağlığı ve Güvenliği esaslarını uygular.
15) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 30
Ödevler 1 4
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 40