Optisyenlik | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM026 | ||||
Ders İsmi: | Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. DİLEK KOLCA | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr.Gör.Dilek KOLCA | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon dersinde, öncelikle kalite kavramının öğretilmesi daha sonrasında sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon konusunda sorumluluk kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Kalite yönetimine giriş, kalite yönetiminin dünyadaki ve Türkiye’deki tarihi gelişimi, kalite yönetiminin temel kavramları, kalite kontrol ve kalite güvencesi kavramları, toplam kalite yönetimi ve unsurları, akreditasyon kalibrasyon kavramları, hizmet kalitesinin değerlendirilmesi (SERVQUAL), EFQM, JCI – ISO, sağlıkta kalite standartları (SKS Versiyon 5), sağlık hizmetlerinde kalite yönetimi uygulama örnekleri. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kalite kavramını anlar 2) Sağlık hizmetlerinde kalite kavramını kavrar 3) Sağlık kurumlarında müşteri memnuniyetinin önemini bilir 4) Sağlık hizmetlerinde kalitenin nasıl ölçüldüğünü öğrenir 5) Kalite iyileştirmede ekip çalışmasının önemini bilir 6) Kalite iyileştirmede kullanılan araçları öğrenir 7) Hasta güvenliğinin önemini kavrar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş, Dersin Amacı ve Öğrenim Hedefleri | |
2) | Kalite Kavramı | |
3) | Sağlık Hizmetlerinde Kalite Kavramı | |
4) | Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyeti | |
5) | Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyetinin Ölçülmesi | |
5) | Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyetinin Ölçülmesi | |
6) | Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi | |
7) | Kalite İyileştirmede Ekip Çalışması | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Sürekli İyileştirme | |
10) | Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar | |
11) | Standart, Akreditasyon ve Standardizasyon Kavramları | |
12) | Sağlık Sektöründe Belgelendirme | |
13) | Sağlık Sektöründe Kalite Ödülleri | |
14) | Sağlık Sektöründe Hasta Güvenliği | |
15) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Marşap, A. (2014). Sağlık İşletmelerinde Kalite, İstanbul: Seçkin Yayıncılık. Söyük, S. ve Yenidikici, Ü. A. (2019). Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi. |
Diğer Kaynaklar: | Kaya, S., Tengilimoğlu, D., Işık, O., Akbolat, M. ve Yılmaz, A. (2013). Sağlik Kurumlarinda Kalite Yönetimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayını. Oksay, A. (2016). Sağlik Hizmetlerinde Kalite Tam Olarak Ne Demek, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(14), 181-192. https://kalite.saglik.gov.tr/ |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |||||||||||||||
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |||||||||||||||
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |||||||||||||||
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |||||||||||||||
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |||||||||||||||
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |||||||||||||||
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |||||||||||||||
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |||||||||||||||
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |||||||||||||||
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |||||||||||||||
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |||||||||||||||
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |
2) | Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |
3) | Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |
4) | Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |
5) | Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |
6) | Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |
7) | Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |
8) | Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |
9) | Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |
10) | Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |
11) | Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |
12) | Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |
13) | Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |
14) | Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |
15) | Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 2 | 0 | 0 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 0 | ||||
Final | 1 | 0 | 0 | ||||
Toplam İş Yükü | 0 |