SHM026 Sağlıkta Kalite ve Akreditasyonİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar AnesteziÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Anestezi

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHM026
Ders İsmi: Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. DİLEK KOLCA
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör.Dilek KOLCA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon dersinde, öncelikle kalite kavramının öğretilmesi daha sonrasında sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon konusunda sorumluluk kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Kalite yönetimine giriş, kalite yönetiminin dünyadaki ve Türkiye’deki tarihi gelişimi, kalite yönetiminin temel kavramları, kalite kontrol ve kalite güvencesi kavramları, toplam kalite yönetimi ve unsurları, akreditasyon kalibrasyon kavramları, hizmet kalitesinin değerlendirilmesi (SERVQUAL), EFQM, JCI – ISO, sağlıkta kalite standartları (SKS Versiyon 5), sağlık hizmetlerinde kalite yönetimi uygulama örnekleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kalite kavramını anlar
2) Sağlık hizmetlerinde kalite kavramını kavrar
3) Sağlık kurumlarında müşteri memnuniyetinin önemini bilir
4) Sağlık hizmetlerinde kalitenin nasıl ölçüldüğünü öğrenir
5) Kalite iyileştirmede ekip çalışmasının önemini bilir
6) Kalite iyileştirmede kullanılan araçları öğrenir
7) Hasta güvenliğinin önemini kavrar

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş, Dersin Amacı ve Öğrenim Hedefleri
2) Kalite Kavramı
3) Sağlık Hizmetlerinde Kalite Kavramı
4) Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyeti
5) Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyetinin Ölçülmesi
5) Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyetinin Ölçülmesi
6) Sağlık Hizmetlerinde Kalitenin Ölçülmesi
7) Kalite İyileştirmede Ekip Çalışması
8) Ara Sınav
9) Sürekli İyileştirme
10) Kalite İyileştirmede Kullanılan Araçlar
11) Standart, Akreditasyon ve Standardizasyon Kavramları
12) Sağlık Sektöründe Belgelendirme
13) Sağlık Sektöründe Kalite Ödülleri
14) Sağlık Sektöründe Hasta Güvenliği
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Marşap, A. (2014). Sağlık İşletmelerinde Kalite, İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
Söyük, S. ve Yenidikici, Ü. A. (2019). Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.
Diğer Kaynaklar: Kaya, S., Tengilimoğlu, D., Işık, O., Akbolat, M. ve Yılmaz, A. (2013). Sağlik Kurumlarinda Kalite Yönetimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayını.
Oksay, A. (2016). Sağlik Hizmetlerinde Kalite Tam Olarak Ne Demek, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(14), 181-192.
https://kalite.saglik.gov.tr/

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Anestezi teknikeri meslek bilincine sahiptir.
2) Anestezi teknikerinin görev, yetki ve sorumluluklarının neler olduğunu bilir ve ameliyathanede uyumlu ekip çalışması yürütecek etik davranışlar sergiler.
3) Çağdaş sağlık teknikeri anlayışına uygun, hasta ile iletişimini yürütebilecek, alanı ile ilgili öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirebilen temel bilgi, beceri ve donanıma sahiptir.
4) Hastalara zarar vermeden, sepsi-antisepsi, sterilizasyon, kontaminasyon ve enfeksiyon hakkında temel bilgilere sahip olarak sağlık hizmeti sunduğu çalıştığı ortamında hijyene önem verir.
5) Anestezi uygulamalarında kullanılan tıbbi terimleri anlar ve kullanır.
6) İnsan vücudunun temel yapı ve işlevleri ile biyokimyasal mekanizmaları bilir ve mesleki çalışmalarında kullanır.
7) Temel anatomi ve sistemlere ait hastalıklar hakkında genel bilgilere sahiptir.
8) Mesleğini uygularken uygun bilgi kaynaklarından, bilgi teknolojilerinden yararlanabilir.
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
11) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
13) Ekip çalışmasını içselleştirmiştir, temel anestezik farmakoloji bilgisine sahip olarak, güvenli anestezik ve analjezik uygulamalarını anestezi hekimi ile birlikte gerçekleştirir.
14) Genel ilk yardım bilgisine sahip olarak acil durumlarda uygun yaklaşım ve doğru uygulama becerisini gösterir.
15) Ekip çalışması için gerekli disipline sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlik yürütür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Anestezi teknikeri meslek bilincine sahiptir.
2) Anestezi teknikerinin görev, yetki ve sorumluluklarının neler olduğunu bilir ve ameliyathanede uyumlu ekip çalışması yürütecek etik davranışlar sergiler.
3) Çağdaş sağlık teknikeri anlayışına uygun, hasta ile iletişimini yürütebilecek, alanı ile ilgili öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirebilen temel bilgi, beceri ve donanıma sahiptir.
4) Hastalara zarar vermeden, sepsi-antisepsi, sterilizasyon, kontaminasyon ve enfeksiyon hakkında temel bilgilere sahip olarak sağlık hizmeti sunduğu çalıştığı ortamında hijyene önem verir.
5) Anestezi uygulamalarında kullanılan tıbbi terimleri anlar ve kullanır.
6) İnsan vücudunun temel yapı ve işlevleri ile biyokimyasal mekanizmaları bilir ve mesleki çalışmalarında kullanır.
7) Temel anatomi ve sistemlere ait hastalıklar hakkında genel bilgilere sahiptir.
8) Mesleğini uygularken uygun bilgi kaynaklarından, bilgi teknolojilerinden yararlanabilir.
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
11) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
13) Ekip çalışmasını içselleştirmiştir, temel anestezik farmakoloji bilgisine sahip olarak, güvenli anestezik ve analjezik uygulamalarını anestezi hekimi ile birlikte gerçekleştirir.
14) Genel ilk yardım bilgisine sahip olarak acil durumlarda uygun yaklaşım ve doğru uygulama becerisini gösterir.
15) Ekip çalışması için gerekli disipline sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlik yürütür.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 2 0 0
Ara Sınavlar 1 0 0
Final 1 0 0
Toplam İş Yükü 0