Optisyenlik | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM025 | ||||
Ders İsmi: | Sağlıkta İletişim | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. MERVE KARABIYIK | ||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Sağlık hizmetlerinde olası iletişim çatışmalarını önlemek ve sağlık personeli ve hasta arasındaki etkin iletişimi sağlayabilmek için gerekli olan iletişim yöntemlerini değerlendirmek. Sağlık iletişimi alanındaki gelişmeleri değerlendirebilmek ve medyanın sağlık iletişimindeki rolünü tartışabilmek. |
Dersin İçeriği: | İletişim kavramı, beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim teknikleri, hasta psikolojisi, iletişimi bozan unsurlar, hasta yakınları ve özel hastalarla iletişim, sağlık okuryazarlığı ve sağlık iletişiminde kampanya süreci. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İletişimle ilgili temel kavramları tanımlar. 2) Etkili iletişim kurabilmek için sözlü ve sözsüz iletişim tekniklerini kullanır ve yorumlar. 3) Sağlık iletişimi kavramı ve disiplinler arası olarak sağlık iletişiminin önemini açıklar. 4) Hasta psikolojisini ve hastaların geçirdikleri evreleri bilir ve bu evrelerde etkili iletişim tekniklerini kullanır. 5) Sağlık kurumlarında kullanılan kurumsal iletişim tekniklerini ve bu iletişim tekniklerinin hangi departmanlar tarafından gerçekleştirdiğini bilir ve bu teknikleri uygular. 6) Sağlık okuryazarlığı kavramını bilir ve mesleki literatür taraması yapar. 7) Sağlık iletişiminde medyanın önemini bilir ve medyayı etik değerlere uygun bir şekilde kullanır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş, Genel Kavramlar, Dersin Amacı ve Öğrenim Hedefleri | |
2) | İletişim Kavramı ve İletişim Süreci | |
3) | Beden Dili, Sözlü ve Sözsüz İletişim | |
4) | Sağlık ve Hastalık Kavramı, Hasta Psikolojisi ve Hasta İletişiminde Sözel İletişim Tarzları | |
5) | Hasta Hakları, Hasta Memnuniyetsizliği ve Olası Sonuçları | |
6) | Hasta Yakınlarıyla ve Özel Hastalarla İletişim | |
7) | Genel Değerlendirme ve Vizeye Hazırlık | |
8) | Vize Haftası | |
9) | Sağlık hizmetleri tanımı, sağlık sistemleri, sınıflandırması ve düzeyleri, koruyucu sağlık hizmetleri, sağlığın geliştirilmesi ve Türk sağlık sistemi hakkında genel bilgi | |
10) | Koruyucu sağlık hizmetleri ve sağlığın geliştirilmesinde sağlık iletişinin etkisiyle ilgili çalışmaların incelenmesi | |
11) | Sağlık okuryazarlığı kavramı ve sağlık iletişiminin bu alandaki etkisi | |
12) | Sunum Ödevi-Sağlık İletişiminde Olumlu ve Olumsuz Davranış Örnekleri/Makale/Sağlık İletişimi Kampanya Süreci Projesi | |
13) | Sunum Ödevi-Sağlık İletişiminde Olumlu ve Olumsuz Davranış Örnekleri/Makale/Sağlık İletişimi Kampanya Süreci Projesi | |
14) | Sunum Ödevi-Sağlık İletişiminde Olumlu ve Olumsuz Davranış Örnekleri/Makale/Sağlık İletişimi Kampanya Süreci Projesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Dr. Yüksek Demirel , Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim, Güneş Kitapevi-2016. Prof. Dr. Ayla Okay, Sağlık İleitşimi, Derin yayınları, 2017. Prof. Dr. Erkan Yüksel (ed.), Sağlık Kurumlarında İletişim, Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
Diğer Kaynaklar: | Dr. Yüksek Demirel , Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim, Güneş Kitapevi-2016. Prof. Dr. Ayla Okay, Sağlık İleitşimi, Derin yayınları, 2017. Prof. Dr. Erkan Yüksel (ed.), Sağlık Kurumlarında İletişim, Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |||||||||||||||
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |||||||||||||||
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |||||||||||||||
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |||||||||||||||
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |||||||||||||||
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |||||||||||||||
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |||||||||||||||
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |||||||||||||||
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |||||||||||||||
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |||||||||||||||
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |||||||||||||||
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |
2) | Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |
3) | Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |
4) | Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |
5) | Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |
6) | Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |
7) | Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |
8) | Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |
9) | Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |
10) | Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |
11) | Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |
12) | Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |
13) | Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |
14) | Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |
15) | Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 4 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 38 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 66 |