Fizyoterapi | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM025 | ||||
Ders İsmi: | Sağlıkta İletişim | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. MERVE KARABIYIK | ||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr. Gör. MERVE KARABIYIK |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Sağlık hizmetlerinde olası iletişim çatışmalarını önlemek ve sağlık personeli ve hasta arasındaki etkin iletişimi sağlayabilmek için gerekli olan iletişim yöntemlerini değerlendirmek. Sağlık iletişimi alanındaki gelişmeleri değerlendirebilmek ve medyanın sağlık iletişimindeki rolünü tartışabilmek. |
Dersin İçeriği: | İletişim kavramı, beden dili, sözlü ve sözsüz iletişim teknikleri, hasta psikolojisi, iletişimi bozan unsurlar, hasta yakınları ve özel hastalarla iletişim, sağlık okuryazarlığı ve sağlık iletişiminde kampanya süreci. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İletişimle ilgili temel kavramları tanımlar. 2) Etkili iletişim kurabilmek için sözlü ve sözsüz iletişim tekniklerini kullanır ve yorumlar. 3) Sağlık iletişimi kavramı ve disiplinler arası olarak sağlık iletişiminin önemini açıklar. 4) Hasta psikolojisini ve hastaların geçirdikleri evreleri bilir ve bu evrelerde etkili iletişim tekniklerini kullanır. 5) Sağlık kurumlarında kullanılan kurumsal iletişim tekniklerini ve bu iletişim tekniklerinin hangi departmanlar tarafından gerçekleştirdiğini bilir ve bu teknikleri uygular. 6) Sağlık okuryazarlığı kavramını bilir ve mesleki literatür taraması yapar. 7) Sağlık iletişiminde medyanın önemini bilir ve medyayı etik değerlere uygun bir şekilde kullanır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse Giriş, Genel Kavramlar, Dersin Amacı ve Öğrenim Hedefleri | |
2) | İletişim Kavramı ve İletişim Süreci | |
3) | Beden Dili, Sözlü ve Sözsüz İletişim | |
4) | Sağlık ve Hastalık Kavramı, Hasta Psikolojisi ve Hasta İletişiminde Sözel İletişim Tarzları | |
5) | Hasta Hakları, Hasta Memnuniyetsizliği ve Olası Sonuçları | |
6) | Hasta Yakınlarıyla ve Özel Hastalarla İletişim | |
7) | Genel Değerlendirme ve Vizeye Hazırlık | |
8) | Vize Haftası | |
9) | Sağlık hizmetleri tanımı, sağlık sistemleri, sınıflandırması ve düzeyleri, koruyucu sağlık hizmetleri, sağlığın geliştirilmesi ve Türk sağlık sistemi hakkında genel bilgi | |
10) | Koruyucu sağlık hizmetleri ve sağlığın geliştirilmesinde sağlık iletişinin etkisiyle ilgili çalışmaların incelenmesi | |
11) | Sağlık okuryazarlığı kavramı ve sağlık iletişiminin bu alandaki etkisi | |
12) | Sunum Ödevi-Sağlık İletişiminde Olumlu ve Olumsuz Davranış Örnekleri/Makale/Sağlık İletişimi Kampanya Süreci Projesi | |
13) | Sunum Ödevi-Sağlık İletişiminde Olumlu ve Olumsuz Davranış Örnekleri/Makale/Sağlık İletişimi Kampanya Süreci Projesi | |
14) | Sunum Ödevi-Sağlık İletişiminde Olumlu ve Olumsuz Davranış Örnekleri/Makale/Sağlık İletişimi Kampanya Süreci Projesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Dr. Yüksek Demirel , Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim, Güneş Kitapevi-2016. Prof. Dr. Ayla Okay, Sağlık İleitşimi, Derin yayınları, 2017. Prof. Dr. Erkan Yüksel (ed.), Sağlık Kurumlarında İletişim, Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
Diğer Kaynaklar: | Dr. Yüksek Demirel , Sağlık Hizmetlerinde Sağlıklı İletişim, Güneş Kitapevi-2016. Prof. Dr. Ayla Okay, Sağlık İleitşimi, Derin yayınları, 2017. Prof. Dr. Erkan Yüksel (ed.), Sağlık Kurumlarında İletişim, Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Bilişim teknolojilerini ve özel ihtisas gerektiren cihazları etkin kullanma becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
2) Bilimin temel ilkelerini teknoloji ile birleştirerek, fizik tedavi ve rehabilitasyon alanında etkili uygulama becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
3) Kas ve iskelet sistemlerine yönelik tedavi yöntemleri hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||
4) Bilişim teknolojilerini ve özel ihtisas gerektiren cihazları etkin kullanma becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
5) Bilim ve teknolojide meydana gelen yenilik, değişim ve gelişimleri takip ederek bunları bütünleşik bir yaklaşımla analiz edebilir. | |||||||||||||||
6) Fizik tedaviyi uygulamak için gerekli teknik ve yöntemlerin bilgisine, etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | |||||||||||||||
7) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |||||||||||||||
8) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |||||||||||||||
10) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | |||||||||||||||
11) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |||||||||||||||
12) Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | |||||||||||||||
13) İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |||||||||||||||
14) Alanı ile ilgili olan konularda öngörülmeyen bir durumla karşılaşması halinde sorumluluk alarak çözüm önerileri geliştirir. | |||||||||||||||
15) Fizyoterapi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bilişim teknolojilerini ve özel ihtisas gerektiren cihazları etkin kullanma becerisine sahiptir. | |
2) | Bilimin temel ilkelerini teknoloji ile birleştirerek, fizik tedavi ve rehabilitasyon alanında etkili uygulama becerisine sahiptir. | |
3) | Kas ve iskelet sistemlerine yönelik tedavi yöntemleri hakkında bilgi sahibidir. | |
4) | Bilişim teknolojilerini ve özel ihtisas gerektiren cihazları etkin kullanma becerisine sahiptir. | |
5) | Bilim ve teknolojide meydana gelen yenilik, değişim ve gelişimleri takip ederek bunları bütünleşik bir yaklaşımla analiz edebilir. | |
6) | Fizik tedaviyi uygulamak için gerekli teknik ve yöntemlerin bilgisine, etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | |
7) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
8) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
9) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |
10) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | 3 |
11) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |
12) | Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | |
13) | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |
14) | Alanı ile ilgili olan konularda öngörülmeyen bir durumla karşılaşması halinde sorumluluk alarak çözüm önerileri geliştirir. | |
15) | Fizyoterapi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 4 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 38 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 66 |