Radyoterapi | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM011 | ||||
Ders İsmi: | Hastaya Yaklaşım | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. DİLEK ÇATALSAKAL | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Beyza Çabuk | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, öğrencilerin hastaların yaşadığı psikolojik süreçleri tanıyarak hasta ve hasta yakınlarına doğru yaklaşımda bulunması sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Hasta psikolojini anlayarak empati kurulmasının sağlanması, hasta/ hasta yakınlarıyla doğru iletişim yapılması için gerekli bilgilerin aktarılması, çocuk hastalara yaklaşım, enfeksiyon hastalarına yaklaşım, kanser hastalarına yaklaşım, psikiyatrik hastalara yaklaşım, travma ve kriz durumlarında psikolojik ilk yardım |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) • Sağlık ve hastalıkla ilgili ilişkiyi açıklar 2) • Hasta yakınları ile doğru iletişim bilgilerini kullanır. 3) • Hastalık türlerine göre hastalarla doğru yaklaşımda bulunur. 4) • Çocuk hastalara farklı yaklaşım modellerini sıralar. 5) • Bulaşıcı hastalıkları olan hastaların psikolojisini açıklar. 6) • Kanser hastalarının psikolojisini hatırlar ve hastaya yaklaşımında kullanır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Psikolojinin tanımı | Ogden, J. Sağlık Psikolojisi. Nobel Akademi |
2) | Sağlık psikolojisine giriş | |
3) | Hasta olmak | |
4) | Hasta psikolojisi ve savunma mekanizmaları | |
5) | Pediatrik hastaya yaklaşım | |
6) | Stres ve hastalık ilişkisi | |
7) | Hasta ve sağlık çalışanı ilişkisi | |
8) | Ara sınav | |
9) | Hasta yakınlarına yaklaşım | |
10) | Hıv ve kanser hastalarına yaklaşım | |
11) | Travma ve afet durumlarında psikolojik ilk yardım | |
12) | Psikolojik ilk yardım | |
13) | Örnek olay tartışması | |
14) | Genel değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | Ogden, J. (2019). Sağlık Psikolojisi. Nobel Akademi Yayıncılık. Okyavuz, Ü. (2013). Sağlık Psikolojisi. Türk Psikologlar Derneği Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | Okyavuz, Ü. (2013). Sağlık Psikolojisi. Türk Psikologlar Derneği Yayınları |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Radyoterapi, temel onkoloji, radyolojik görüntüleme konularında temel bilgiye sahiptir | |||||||||||||||
2) Kamu ve özel sağlık kuruluşlarında alanı ile ilgili araç, cihaz ve teknikleri kullanma becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
3) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||||||||||||
4) Radyasyonun biyolojik sistemler üzerindeki etkilerini bilir, hasta ve çalışan için radyasyondan korunmak için gerekli tedbirleri alır. | |||||||||||||||
5) Alanı ile ilgili tıbbi görüntüleme sistemlerini kullanabilir ve çekilen görüntüleri değerlendirir. | |||||||||||||||
6) Mesleğini uygularken ekip arkadaşları, hasta, hasta yakını ve diğer sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar. | |||||||||||||||
7) Alanda yapmış olduğu çalışmalarla ilgili verilerin kaydını tutar ve güncel yöntemlerle verileri analiz eder | |||||||||||||||
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |||||||||||||||
9) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
10) Mesleğini uygularken kullandığı cihaz ve ekipmanların rutin kontrollerini ve gerekli durumlarda (arıza, bakım) iş takibini yapar. | |||||||||||||||
11) Mesleği ile ilgili konularda sahip olduğu ve takip ettiği güncel bilgileri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir. | |||||||||||||||
12) Mesleği ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuat ile ilgili temel bilgilere, etik ilkelere sahiptir ve bunlara uygun davranışta bulunur. | |||||||||||||||
13) Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | |||||||||||||||
14) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
15) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir ve dış görünüşü ile topluma örnek olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Radyoterapi, temel onkoloji, radyolojik görüntüleme konularında temel bilgiye sahiptir | |
2) | Kamu ve özel sağlık kuruluşlarında alanı ile ilgili araç, cihaz ve teknikleri kullanma becerisine sahiptir. | |
3) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
4) | Radyasyonun biyolojik sistemler üzerindeki etkilerini bilir, hasta ve çalışan için radyasyondan korunmak için gerekli tedbirleri alır. | |
5) | Alanı ile ilgili tıbbi görüntüleme sistemlerini kullanabilir ve çekilen görüntüleri değerlendirir. | |
6) | Mesleğini uygularken ekip arkadaşları, hasta, hasta yakını ve diğer sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar. | |
7) | Alanda yapmış olduğu çalışmalarla ilgili verilerin kaydını tutar ve güncel yöntemlerle verileri analiz eder | |
8) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
9) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
10) | Mesleğini uygularken kullandığı cihaz ve ekipmanların rutin kontrollerini ve gerekli durumlarda (arıza, bakım) iş takibini yapar. | |
11) | Mesleği ile ilgili konularda sahip olduğu ve takip ettiği güncel bilgileri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir. | |
12) | Mesleği ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuat ile ilgili temel bilgilere, etik ilkelere sahiptir ve bunlara uygun davranışta bulunur. | |
13) | Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | |
14) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | |
15) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir ve dış görünüşü ile topluma örnek olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 1 | 1 | 2 | 2 | 5 | ||
Ödevler | 1 | 4 | 1 | 4 | 9 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 1 | 10 | 21 | ||
Final | 1 | 20 | 1 | 1 | 22 | ||
Toplam İş Yükü | 57 |