Optisyenlik | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM009 | ||||
Ders İsmi: | Girişkenlik | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. EZGİ TAMER | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Saniye Selin Döğer | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrenciye girişkenlik davranış becerisini kazandırmak ve öğrencinin mesleğini sürdürürken, kendini doğru ifade etmek, duygu ve düşüncelerini interdisipliner / multidisipliner ekip çalışmalarında ekip içindeki diğer kişi/kişilere özgüven içinde, çekingen ve saldırgan olmadan diğer deyişle pasif kalmadan ve öfkelenmeden girişken bir iletişimle aktarabilmek için gereken becerileri kazanmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Girişkenliğin tanımı, girişkenlik davranışının iletişimde ve yaşamda önemi, Girişkenlik-çekingenlik ve saldırganlık davranışlarının tanımı, Çekingen kişiliğin davranış özellikleri, Saldırgan kişiliğin davranış özellikleri, Girişken kişilik ve girişkenlik davranışının özellikleri, Girişkenliğin yararları, Girişkenliğin kişisel ve mesleki açıdan önemi, Kişisel gelişim ve duygusal zekâ kavramları ve gelişimi, Girişkenlik kazanımı ve Girişkenlik davranış öğrenimi, Girişken kişilik ve davranış örnekleri, Girişimcilik kavramının tanımı ve özellikleri, Girişkenlik ile Girişimcilik kavramlarının ortak ve farklı yönleri, Girişkenlik ve Girişimcilik ile ilgili başarı öykülerinden örnekler, Girişkenlik ölçütleri ve ölçekleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Girişkenlik davranış becerilerini bilme 2) Girişken iletişim kurabilme 3) Duygu ve düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak açık-net ifade edebilme 4) Özsaygı ve özgüven duygusu ile iletişim kurabilme 5) Özeleştiri yapabilmenin öneminin farkında olma 6) Duygusal zekâsını geliştirebilme 7) Duygu ve öfke kontrolü yapabilmenin sağlıktaki öneminin farkında olabilme 8) Sağlık ekibinde etkin yer alabilecek biçimde iletişim kurabilme 9) Bakım verdiği hastaların haklarını savunabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı, Tanışma | |
2) | Girişkenliğin tanımı, girişkenlik davranışının iletişimde ve yaşamda önemi | |
3) | Girişkenlik-Çekingenlik ve Saldırganlık kavramlarının ve davranışlarının tanımı | |
4) | Saldırgan kişiliğin ve Çekingen kişiliğin davranış özellikleri | |
5) | Girişken kişilik ve girişkenlik davranışın özellikleri ve örnekleri | |
6) | Duygusal Zekâ, kapsamı, önemi, ölçütleri, yararları, Duygusal Zekayı geliştirme ilkeleri | |
7) | Kişisel Gelişim ve Yaşam Kalitesi, Kişisel Gelişimde Girişkenlik davranışının önemi | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Girişkenlik davranışının kişiye ve çevresine sağladığı yararlar | |
10) | Girişkenliğin kişisel ve mesleki açıdan önemi ve gerekliliği | |
11) | Girişken davranış ve Girişken iletişim ölçütleri | |
12) | Girişkenlik davranışı kazanımı ve Girişkenlik davranış öğrenimi | |
13) | Girişkenlik ile Girişimcilik kavramlarının ortak ve farklı özellikleri | |
14) | Dünyadan ve Ülkemizden Girişkenlik ile ilgili başarı öykülerinden örnekler | |
15) | Girişkenlik ile ilgili ölçeklerin tanıtımı incelenmesi | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Bilen,M., Sağlıklı İnsan İlişkileri, 7. Baskı, Ankara, 2009. 2. Dökmen, Ü., Evrenle Uyumlaşma Sürecinde, Varolmak, Gelişmek, Uzlaşmak. Sistem Yayıncılık, Basım, İstanbul, 2002, 3. Ergüner, B. Girişkenlik Nedir? Hikmet Neşriyat,2008 4. Gün,N., NLP Zihninizi Kullanma Kılavuzu / Neuro Linguistic Programming, Kuraldışı Yayınları,1. Basım, İstanbul, 2001 5. Lowndes L., Nasıl Girişken Olursunuz? Çevirmen: F. Gökhan Tuna,Kuzey Yayınları, 2015 6. Saygın, O.,Hayatın İçinde Kişisel Gelişim. Pozitif Yayınları,İstanbul, 1. Basım, 2004. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Bilen,M., Sağlıklı İnsan İlişkileri, 7. Baskı, Ankara, 2009. 2. Dökmen, Ü., Evrenle Uyumlaşma Sürecinde, Varolmak, Gelişmek, Uzlaşmak. Sistem Yayıncılık, Basım, İstanbul, 2002, 3. Ergüner, B. Girişkenlik Nedir? Hikmet Neşriyat,2008 4. Gün,N., NLP Zihninizi Kullanma Kılavuzu / Neuro Linguistic Programming, Kuraldışı Yayınları,1. Basım, İstanbul, 2001 5. Lowndes L., Nasıl Girişken Olursunuz? Çevirmen: F. Gökhan Tuna,Kuzey Yayınları, 2015 6. Saygın, O.,Hayatın İçinde Kişisel Gelişim. Pozitif Yayınları,İstanbul, 1. Basım, 2004. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |||||||||||||||
2) Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |||||||||||||||
3) Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |||||||||||||||
4) Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |||||||||||||||
5) Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
6) Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |||||||||||||||
7) Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||
8) Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |||||||||||||||
9) Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |||||||||||||||
10) Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |||||||||||||||
11) Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |||||||||||||||
12) Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |||||||||||||||
13) Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |||||||||||||||
14) Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
15) Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Optisyenlikte kullanılan temel terimleri, optisyenliğin tarihini, gelişimini ve optisyenlik meslek mevzuatını bilir. | |
2) | Mesleği ile ilgili çevresel, toplumsal ,etik problemleri bilir ve bunlarla ilgili sorumlulukları üstlenir. | |
3) | Mesleği ile ilgili sağlık ve emniyet tedbirlerini gözetir. | |
4) | Toplam kalite felsefesini benimser ve ilgili kurumsal süreçlere destek verir. | |
5) | Optisyenlik mesleğinde gerekli olan temel matematik ve fizik bilgisine sahip olur. | |
6) | Bilişim teknolojilerini öğrenir, temel bilgisayar programlarını ve mesleki yazılım programlarını kullanır. | |
7) | Göz anatomisini ve görme optiğini bilir, göz hastalıkları hakkında bilgi sahibi olur. | |
8) | Refraksiyon kusurlarını öğrenir, bu kusurların düzeltilmesinde kullanılan optik gereçleri bilir ve optik camların diyoptrilerini fokometre aracılığıyla ölçer, merceğin türünü belirler . | |
9) | Optisyenlikte tanımlanan malzemelerin özelliklerini bilir ve optik aletleri tanır. | |
10) | Görme bozukluklarını gidermek veya hafifletmek için göz hekimi tarafından hazırlanmış reçeteleri okur, optik gereçleri tedarik eder, hastaya en uygun olan cam ve çerçeveyi seçer ve en uygun biçimde gözlük montaj işlemlerini gerçekleştirir. | |
11) | Optisyenlik laboratuvarında ya da müessesesinde optik malzemeler ile ilgili herhangi bir sorun çıktığında sorunu anlar ve giderir. | |
12) | Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemine ait tarih bilicini edinir. | |
13) | Türkçe dil yapısını öğrenir ve iletişim kurmasını sağlayacak temel düzeyde İngilizce bilgisini edinir. | |
14) | Müessesesinde gerekli olan mali planlamaları yapar ve genel muhasebe bilgisine sahip olur. | |
15) | Araştırmacı, değişikliklere açık, yaratıcı, program çözme becerilerine ve çözüm önerilerini paylaşma becerilerine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 16 |
Ödevler | 8 | 8 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 57 |