Tıbbi Laboratuvar Teknikleri | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM009 | ||||
Ders İsmi: | Girişkenlik | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. EZGİ TAMER | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Saniye Selin Döğer | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrenciye girişkenlik davranış becerisini kazandırmak ve öğrencinin mesleğini sürdürürken, kendini doğru ifade etmek, duygu ve düşüncelerini interdisipliner / multidisipliner ekip çalışmalarında ekip içindeki diğer kişi/kişilere özgüven içinde, çekingen ve saldırgan olmadan diğer deyişle pasif kalmadan ve öfkelenmeden girişken bir iletişimle aktarabilmek için gereken becerileri kazanmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Girişkenliğin tanımı, girişkenlik davranışının iletişimde ve yaşamda önemi, Girişkenlik-çekingenlik ve saldırganlık davranışlarının tanımı, Çekingen kişiliğin davranış özellikleri, Saldırgan kişiliğin davranış özellikleri, Girişken kişilik ve girişkenlik davranışının özellikleri, Girişkenliğin yararları, Girişkenliğin kişisel ve mesleki açıdan önemi, Kişisel gelişim ve duygusal zekâ kavramları ve gelişimi, Girişkenlik kazanımı ve Girişkenlik davranış öğrenimi, Girişken kişilik ve davranış örnekleri, Girişimcilik kavramının tanımı ve özellikleri, Girişkenlik ile Girişimcilik kavramlarının ortak ve farklı yönleri, Girişkenlik ve Girişimcilik ile ilgili başarı öykülerinden örnekler, Girişkenlik ölçütleri ve ölçekleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Girişkenlik davranış becerilerini bilme 2) Girişken iletişim kurabilme 3) Duygu ve düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak açık-net ifade edebilme 4) Özsaygı ve özgüven duygusu ile iletişim kurabilme 5) Özeleştiri yapabilmenin öneminin farkında olma 6) Duygusal zekâsını geliştirebilme 7) Duygu ve öfke kontrolü yapabilmenin sağlıktaki öneminin farkında olabilme 8) Sağlık ekibinde etkin yer alabilecek biçimde iletişim kurabilme 9) Bakım verdiği hastaların haklarını savunabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı, Tanışma | |
2) | Girişkenliğin tanımı, girişkenlik davranışının iletişimde ve yaşamda önemi | |
3) | Girişkenlik-Çekingenlik ve Saldırganlık kavramlarının ve davranışlarının tanımı | |
4) | Saldırgan kişiliğin ve Çekingen kişiliğin davranış özellikleri | |
5) | Girişken kişilik ve girişkenlik davranışın özellikleri ve örnekleri | |
6) | Duygusal Zekâ, kapsamı, önemi, ölçütleri, yararları, Duygusal Zekayı geliştirme ilkeleri | |
7) | Kişisel Gelişim ve Yaşam Kalitesi, Kişisel Gelişimde Girişkenlik davranışının önemi | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Girişkenlik davranışının kişiye ve çevresine sağladığı yararlar | |
10) | Girişkenliğin kişisel ve mesleki açıdan önemi ve gerekliliği | |
11) | Girişken davranış ve Girişken iletişim ölçütleri | |
12) | Girişkenlik davranışı kazanımı ve Girişkenlik davranış öğrenimi | |
13) | Girişkenlik ile Girişimcilik kavramlarının ortak ve farklı özellikleri | |
14) | Dünyadan ve Ülkemizden Girişkenlik ile ilgili başarı öykülerinden örnekler | |
15) | Girişkenlik ile ilgili ölçeklerin tanıtımı incelenmesi | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Bilen,M., Sağlıklı İnsan İlişkileri, 7. Baskı, Ankara, 2009. 2. Dökmen, Ü., Evrenle Uyumlaşma Sürecinde, Varolmak, Gelişmek, Uzlaşmak. Sistem Yayıncılık, Basım, İstanbul, 2002, 3. Ergüner, B. Girişkenlik Nedir? Hikmet Neşriyat,2008 4. Gün,N., NLP Zihninizi Kullanma Kılavuzu / Neuro Linguistic Programming, Kuraldışı Yayınları,1. Basım, İstanbul, 2001 5. Lowndes L., Nasıl Girişken Olursunuz? Çevirmen: F. Gökhan Tuna,Kuzey Yayınları, 2015 6. Saygın, O.,Hayatın İçinde Kişisel Gelişim. Pozitif Yayınları,İstanbul, 1. Basım, 2004. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Bilen,M., Sağlıklı İnsan İlişkileri, 7. Baskı, Ankara, 2009. 2. Dökmen, Ü., Evrenle Uyumlaşma Sürecinde, Varolmak, Gelişmek, Uzlaşmak. Sistem Yayıncılık, Basım, İstanbul, 2002, 3. Ergüner, B. Girişkenlik Nedir? Hikmet Neşriyat,2008 4. Gün,N., NLP Zihninizi Kullanma Kılavuzu / Neuro Linguistic Programming, Kuraldışı Yayınları,1. Basım, İstanbul, 2001 5. Lowndes L., Nasıl Girişken Olursunuz? Çevirmen: F. Gökhan Tuna,Kuzey Yayınları, 2015 6. Saygın, O.,Hayatın İçinde Kişisel Gelişim. Pozitif Yayınları,İstanbul, 1. Basım, 2004. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Tıbbi laboratuvar teknikleri insan sağlığına yönelik mikrobiyoloji, biyokimya, hematoloji, immünoloji gibi temel tıp alanlarının genel ve uygulamalı bilimlerine yönelik yetkinlik kazanarak, hekimlerin gerekli gördüğü hasta örneklerinden tanıya giden yolda temel bilgi ve becerilerini uygular. | |||||||||||||||
2) Tıbbi laboratuvarda tetkikleri yapılacak örneklerin kabulü işleminde görev alır. | |||||||||||||||
3) Analiz öncesi hazırlık işlemlerini yapar, preparatları hazırlar, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygular. | |||||||||||||||
4) Analiz işlemleri için kullanılan kimyasal maddelerin, mikrobiyolojik materyallerin ve besiyerlerinin hazırlanmasından, alınan hasta örneklerinin bu malzeme ve materyallere hangi yöntemlerle uygulanacağına kadar bilgi donanımına sahiptir. | |||||||||||||||
5) Tıbbi laboratuvarda ilgili uzman hekim tarafından istenen tıbbi tetkikleri yapar ve sonuçları kontrol edip, raporlanması ve onaylanması için laboratuvar şefi ve/veya uzman doktora sunar. | |||||||||||||||
6) Biyogüvenlik seviyelerine uygun olarak laboratuvar alet ve sarf malzemelerin depolanması kaydı ve düzenlenme işlemlerine kadar sorumludur. | |||||||||||||||
7) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |||||||||||||||
8) Atıkların biyogüvenlik kurallarına göre imhasını takip eder, laboratuvar güvenliğiyle ilgili kritik durumlarda ilgili sorumlulara acil bilgi verir. | |||||||||||||||
9) Tıbbi laboratuvarda iş organizasyonu yapar, ekip çalışmasının sorumluluk bilincinde mesleki görevlerini yerine getirirken, gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir. | |||||||||||||||
10) Alanı ile ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastalar, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. | |||||||||||||||
11) Tıbbi laboratuvar alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. | |||||||||||||||
12) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. İletişim konusunda kendini geliştirerek, grup çalışmasında etkin rol alır. | |||||||||||||||
13) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |||||||||||||||
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |||||||||||||||
15) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Tıbbi laboratuvar teknikleri insan sağlığına yönelik mikrobiyoloji, biyokimya, hematoloji, immünoloji gibi temel tıp alanlarının genel ve uygulamalı bilimlerine yönelik yetkinlik kazanarak, hekimlerin gerekli gördüğü hasta örneklerinden tanıya giden yolda temel bilgi ve becerilerini uygular. | |
2) | Tıbbi laboratuvarda tetkikleri yapılacak örneklerin kabulü işleminde görev alır. | |
3) | Analiz öncesi hazırlık işlemlerini yapar, preparatları hazırlar, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygular. | |
4) | Analiz işlemleri için kullanılan kimyasal maddelerin, mikrobiyolojik materyallerin ve besiyerlerinin hazırlanmasından, alınan hasta örneklerinin bu malzeme ve materyallere hangi yöntemlerle uygulanacağına kadar bilgi donanımına sahiptir. | |
5) | Tıbbi laboratuvarda ilgili uzman hekim tarafından istenen tıbbi tetkikleri yapar ve sonuçları kontrol edip, raporlanması ve onaylanması için laboratuvar şefi ve/veya uzman doktora sunar. | |
6) | Biyogüvenlik seviyelerine uygun olarak laboratuvar alet ve sarf malzemelerin depolanması kaydı ve düzenlenme işlemlerine kadar sorumludur. | |
7) | Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |
8) | Atıkların biyogüvenlik kurallarına göre imhasını takip eder, laboratuvar güvenliğiyle ilgili kritik durumlarda ilgili sorumlulara acil bilgi verir. | |
9) | Tıbbi laboratuvarda iş organizasyonu yapar, ekip çalışmasının sorumluluk bilincinde mesleki görevlerini yerine getirirken, gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir. | |
10) | Alanı ile ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastalar, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. | |
11) | Tıbbi laboratuvar alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. | |
12) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. İletişim konusunda kendini geliştirerek, grup çalışmasında etkin rol alır. | |
13) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |
14) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
15) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 16 |
Ödevler | 8 | 8 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 57 |