Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ICM035 | ||||
Ders İsmi: | İç Mekan Tasarımında Kuram | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. BANU ÖZKAZANÇ | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Banu Özkazanç | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Derste verilen metinlerin çözümlenmesinden ziyade, belirlenmiş bir grup kavramın (modern / premodern / ütopya / tıp / söylem / hijyen / tüketim / göç vb.) mimarlık ile ilişkisinin metinler aracılığı ile tartışmaya açılması, bu yolla mimarlık kuram ve pratiklerini anlamanın yeni bir aracı olarak metnin keşfedilmesi hedeflenmektedir. Ders sürecinde modern mimarlığın temel kavramları ile ilgili okuma, anlama, yorumlama ve fikir üretme pratiği ve bu fikirleri yazılı olarak ifade edebilme becerisinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Modernite ve mimarlık üzerine seçilmiş metinler aracılığı ile bir eleştirel okuma çalışmasıdır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kavramların (modernite, modernite, premodernite, ütopya vb.) günlük dilden ayrıştırılarak kuramsal bir zeminde kavranması. 2) Kuramsal metinler ile söylem arasındaki farkların gözlenebilmesi. 3) Kuramsal düşünme ve yazma pratiği hakkında fikir edinilmesi. 4) Metin okuma becerisinin oluşturulması. 5) Mimarlık üzerine proje odaklı olmayan bir düşünme ve tartışma pratiğinin farkındalığı. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı, işleyiş ve değerlendirme ile ilgili bilgilendirme | |
2) | Premodern - Modern Ayrımı, Modernitenin Etkileri / OKUMA I | |
3) | Ütopyayı Tartışmak / OKUMA II | |
4) | Mimarlık ve Ütopya / OKUMA III | |
5) | Rasyonalizm, Kuram, Söylem / OKUMA IV | |
6) | Mimarlık ve Tıp / OKUMA V | |
7) | Mimarlık ve Hijyen / OKUMA VI | |
8) | ARA SINAV HAFTASI | |
9) | Mahremiyet – Özel - Kamusal / OKUMA VII | |
10) | Mimarlık ve Tüketim / OKUMA VIII | |
11) | Mimarlık ve Göç, Göçebelik / OKUMA IX | |
12) | Kağıt Mimarlığı / OKUMA X | |
13) | Mimarlık ve Göstergebilim / OKUMA XI | |
14) | Mimarlık ve Temsil / OKUMA XII | |
15) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | OKUMA I : "Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor" - 1982 Marshall Berman OKUMA II: "UTOPIA" Thomas More OKUMA III: "20. yy Mimarisinde Program ve Manifestolar" Ulrich Conrads – 1975, "Mimarlıkta Karmaşıklık ve Çelişki" Robert Venturi – 1977 OKUMA IV: "Modernlik ve Modernist Düşünce" Yıkarak Yapmak - Uğur Tanyeli – 2017, "Söylem ve Kuram: Mimari Bilgi Alanının Sınırlarını Çizmek" Rüya, İnşa, İtiraz - Uğur Tanyeli – 2013 OKUMA V: "X Ekranlar: Röntgen Mimarisi" Beatriz Colomina, “COVID-19 Sonrası Konut” Serra Aşkın OKUMA VI: "Mimarlık Nesnesi ve Başka Nesneler" Nur Altınyıldız Artun, "Mimarlık ve Toz" Ecem Arslanay OKUMA VII: "İstanbul'da Konut Mekanında Mahremiyetin İhlali ve Teşhiri: Gerilimli Bİr Tarihçe 16. - 21. Yüzyıl" Uğur Tanyeli OKUMA VIII: "Tüketimin Mekansal Örgütlenmesinin İdeolojisi" Hakkı Yırtıcı OKUMA IX: "Ayşegül Afrika'da yahut Avrupa Afrika'daysa, Afrika Nerede?" Bülent Tanju "Kamp: Sömürgesizleştirme Mimarlığı" Pelin Tan - Ömer Faruk Gönenç OKUMA X: "Tenin Gözleri" Juhani Pallasmaa OKUMA XI: “Mimarlık Göstergebilimi” Umberto Eco OKUMA XII: "Bir Paradigma Olarak Mimari Temsilin İncelenmesi" Tan Kamil Gürer - Atilla Yücel "21. Yüzyıl Tasarım Ortamında Süreç, Biçim ve Temsil İlişkisi" Bülent Onur Turan "Mimari Çizim Mimari Fikirlerin Potansiyelini Sınamalı" |
Diğer Kaynaklar: | "Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor" - 1982 Marshall Berman "UTOPIA" Thomas More "20. yy Mimarisinde Program ve Manifestolar" Ulrich Conrads – 1975, "Mimarlıkta Karmaşıklık ve Çelişki" Robert Venturi – 1977 "Modernlik ve Modernist Düşünce" Yıkarak Yapmak - Uğur Tanyeli – 2017, "Söylem ve Kuram: Mimari Bilgi Alanının Sınırlarını Çizmek" Rüya, İnşa, İtiraz - Uğur Tanyeli – 2013 "X Ekranlar: Röntgen Mimarisi" Beatriz Colomina, “COVID-19 Sonrası Konut” Serra Aşkın "Mimarlık Nesnesi ve Başka Nesneler" Nur Altınyıldız Artun, "Mimarlık ve Toz" Ecem Arslanay "İstanbul'da Konut Mekanında Mahremiyetin İhlali ve Teşhiri: Gerilimli Bİr Tarihçe 16. - 21. Yüzyıl" Uğur Tanyeli "Tüketimin Mekansal Örgütlenmesinin İdeolojisi" Hakkı Yırtıcı "Ayşegül Afrika'da yahut Avrupa Afrika'daysa, Afrika Nerede?" Bülent Tanju "Kamp: Sömürgesizleştirme Mimarlığı" Pelin Tan - Ömer Faruk Gönenç "Tenin Gözleri" Juhani Pallasmaa “Mimarlık Göstergebilimi” Umberto Eco "Bir Paradigma Olarak Mimari Temsilin İncelenmesi" Tan Kamil Gürer - Atilla Yücel "21. Yüzyıl Tasarım Ortamında Süreç, Biçim ve Temsil İlişkisi" Bülent Onur Turan "Mimari Çizim Mimari Fikirlerin Potansiyelini Sınamalı" |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |||||||||||||||
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |||||||||||||||
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |||||||||||||||
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |||||||||||||||
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |||||||||||||||
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |||||||||||||||
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |||||||||||||||
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||||||||
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |||||||||||||||
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |||||||||||||||
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |||||||||||||||
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |||||||||||||||
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. | |
2) | Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. | |
3) | Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. | |
4) | Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. | |
5) | Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. | |
6) | Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. | |
7) | Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. | |
8) | Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. | |
9) | Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. | |
10) | Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |
11) | Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. | |
12) | Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. | |
13) | Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. | |
14) | Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. | |
15) | Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Ödevler | 6 | 18 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 66 |