ICM035 İç Mekan Tasarımında Kuramİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar İç Mimarlık ve Çevre TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ICM035
Ders İsmi: İç Mekan Tasarımında Kuram
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. BANU ÖZKAZANÇ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Banu Özkazanç
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Derste verilen metinlerin çözümlenmesinden ziyade, belirlenmiş bir grup kavramın (modern / premodern / ütopya / tıp / söylem / hijyen / tüketim / göç vb.) mimarlık ile ilişkisinin metinler aracılığı ile tartışmaya açılması, bu yolla mimarlık kuram ve pratiklerini anlamanın yeni bir aracı olarak metnin keşfedilmesi hedeflenmektedir. Ders sürecinde modern mimarlığın temel kavramları ile ilgili okuma, anlama, yorumlama ve fikir üretme pratiği ve bu fikirleri yazılı olarak ifade edebilme becerisinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Modernite ve mimarlık üzerine seçilmiş metinler aracılığı ile bir eleştirel okuma çalışmasıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kavramların (modernite, modernite, premodernite, ütopya vb.) günlük dilden ayrıştırılarak kuramsal bir zeminde kavranması.
2) Kuramsal metinler ile söylem arasındaki farkların gözlenebilmesi.
3) Kuramsal düşünme ve yazma pratiği hakkında fikir edinilmesi.
4) Metin okuma becerisinin oluşturulması.
5) Mimarlık üzerine proje odaklı olmayan bir düşünme ve tartışma pratiğinin farkındalığı.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, işleyiş ve değerlendirme ile ilgili bilgilendirme
2) Premodern - Modern Ayrımı, Modernitenin Etkileri / OKUMA I
3) Ütopyayı Tartışmak / OKUMA II
4) Mimarlık ve Ütopya / OKUMA III
5) Rasyonalizm, Kuram, Söylem / OKUMA IV
6) Mimarlık ve Tıp / OKUMA V
7) Mimarlık ve Hijyen / OKUMA VI
8) ARA SINAV HAFTASI
9) Mahremiyet – Özel - Kamusal / OKUMA VII
10) Mimarlık ve Tüketim / OKUMA VIII
11) Mimarlık ve Göç, Göçebelik / OKUMA IX
12) Kağıt Mimarlığı / OKUMA X
13) Mimarlık ve Göstergebilim / OKUMA XI
14) Mimarlık ve Temsil / OKUMA XII
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: OKUMA I : "Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor" - 1982 Marshall Berman
OKUMA II: "UTOPIA" Thomas More
OKUMA III: "20. yy Mimarisinde Program ve Manifestolar" Ulrich Conrads – 1975, "Mimarlıkta Karmaşıklık ve Çelişki" Robert Venturi – 1977
OKUMA IV: "Modernlik ve Modernist Düşünce" Yıkarak Yapmak - Uğur Tanyeli – 2017, "Söylem ve Kuram: Mimari Bilgi Alanının Sınırlarını Çizmek" Rüya, İnşa, İtiraz - Uğur Tanyeli – 2013
OKUMA V: "X Ekranlar: Röntgen Mimarisi" Beatriz Colomina, “COVID-19 Sonrası Konut” Serra Aşkın
OKUMA VI: "Mimarlık Nesnesi ve Başka Nesneler" Nur Altınyıldız Artun, "Mimarlık ve Toz" Ecem Arslanay
OKUMA VII: "İstanbul'da Konut Mekanında Mahremiyetin İhlali ve Teşhiri: Gerilimli Bİr Tarihçe 16. - 21. Yüzyıl" Uğur Tanyeli
OKUMA VIII: "Tüketimin Mekansal Örgütlenmesinin İdeolojisi" Hakkı Yırtıcı
OKUMA IX: "Ayşegül Afrika'da yahut Avrupa Afrika'daysa, Afrika Nerede?" Bülent Tanju "Kamp: Sömürgesizleştirme Mimarlığı" Pelin Tan - Ömer Faruk Gönenç
OKUMA X: "Tenin Gözleri" Juhani Pallasmaa
OKUMA XI: “Mimarlık Göstergebilimi” Umberto Eco
OKUMA XII: "Bir Paradigma Olarak Mimari Temsilin İncelenmesi" Tan Kamil Gürer - Atilla Yücel "21. Yüzyıl Tasarım Ortamında Süreç, Biçim ve Temsil İlişkisi" Bülent Onur Turan "Mimari Çizim Mimari Fikirlerin Potansiyelini Sınamalı"
Diğer Kaynaklar: "Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor" - 1982 Marshall Berman
"UTOPIA" Thomas More
"20. yy Mimarisinde Program ve Manifestolar" Ulrich Conrads – 1975, "Mimarlıkta Karmaşıklık ve Çelişki" Robert Venturi – 1977
"Modernlik ve Modernist Düşünce" Yıkarak Yapmak - Uğur Tanyeli – 2017, "Söylem ve Kuram: Mimari Bilgi Alanının Sınırlarını Çizmek" Rüya, İnşa, İtiraz - Uğur Tanyeli – 2013
"X Ekranlar: Röntgen Mimarisi" Beatriz Colomina, “COVID-19 Sonrası Konut” Serra Aşkın
"Mimarlık Nesnesi ve Başka Nesneler" Nur Altınyıldız Artun, "Mimarlık ve Toz" Ecem Arslanay
"İstanbul'da Konut Mekanında Mahremiyetin İhlali ve Teşhiri: Gerilimli Bİr Tarihçe 16. - 21. Yüzyıl" Uğur Tanyeli
"Tüketimin Mekansal Örgütlenmesinin İdeolojisi" Hakkı Yırtıcı
"Ayşegül Afrika'da yahut Avrupa Afrika'daysa, Afrika Nerede?" Bülent Tanju "Kamp: Sömürgesizleştirme Mimarlığı" Pelin Tan - Ömer Faruk Gönenç
"Tenin Gözleri" Juhani Pallasmaa
“Mimarlık Göstergebilimi” Umberto Eco
"Bir Paradigma Olarak Mimari Temsilin İncelenmesi" Tan Kamil Gürer - Atilla Yücel
"21. Yüzyıl Tasarım Ortamında Süreç, Biçim ve Temsil İlişkisi" Bülent Onur Turan "Mimari Çizim Mimari Fikirlerin Potansiyelini Sınamalı"

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. 3 3 3 3 3
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. 3 3 3 3 3
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. 2 2 2 2 2
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. 1 1 1 1 1
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. 3 3 3 3 3
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. 1 1 1 1 1
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme.
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme.
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme.
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. 3
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. 3
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. 2
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma.
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. 3
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. 1
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme.
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme.
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma.
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme.
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme.
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme.
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Ödevler 6 18
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 66