İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ICM031 | ||||
Ders İsmi: | Mimari Tasarımda Ekolojik Yaklaşımlar | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. BİLGE YARAREL DOĞAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Ozan Gürsoy | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ekolojik, biyoçeşitliliğe dayanan, sürdürülebilirlik odaklı tasarım yaklaşımlarının, tasarım süreçlerinin anlaşılması ve eleştirel perspektiflerden ele alınmaları; tasarım düzlemindeki konumu, önemi ve uygulama yöntemlerinin araştırılması amaçlanmıştır. Çevre koşulları, enerji tüketimi ve kullanımı, malzeme seçiminin ekolojik tasarım bağlamında iç mekânsal olarak değerlendirilmesi yapılmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Mimari tasarımda ekolojik yaklaşımlar, mimari tasarım sürecini ve bu bağlamda kurgulanan problemleri; ekosistemler, enerji akışları, sürdürülebilirlik, biyolojik çeşitlilik, canlılık, oluş gibi kavramlar ekseninden inceler. Tasarımın ilişkisel boyutunun öne çıkarılacağı tartışma ve okumalarla; emsal çalışmalarla birlikte, fiziksel çevredeki fenomenlerin tasarım ile ilişkileri, tasarımda madde, zaman ve deneyim boyutu, küresel-yerel problemlerin ekseninden tasarım süreci strüktürü ele alınarak, bugün oldukça gündemde olan bu tartışmalara, farklı eksenlerden eleştirel açılımlar getirmek amaçlanır. Farklı ölçek ve temsil biçimlerindeki alternatif üretimlerle öğrencilerin bu konuda kendi fikirlerini üretmeleri beklenir. Bu bağlamda ekolojik tasarım faktörlerinin kültürel, politik, mekânsal açıdan değerlendirilmesini içermektedir. Bu ders, çevre ile etkileşim içindeki tasarım nesnesinin, insan ilişkilerinde aldığı rolü ve önemini belirtmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tasarım düşüncesinde ekolojik tasarım üzerine bilinç ve duyarlılık sahibi olmak. 2) Ekoloji, sürdürülebilirlik, enerji etkin tasarım, pasif tasarım, gibi konularda bilgi sahibi olmak. Bu kavramların hem ideolojik arka planlarına hem de geleceklerine dair paradigmalar geliştirmek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders işlenişin açıklanması ve ekolojik tasarım kavramının tanımı ve bu bağlamdaki tasarım düşüncesi üzerine genel sohbet ve tartışma | |
2) | Ekoloji, sürdürülebilirlik ve enerji kavramlarının tartışmaları, örnek projeler üzerinden tartışmalar. | |
3) | Biyo-çeşitlilik, sera etkisi, enerji etkin tasarımlar konularının irdelenmesi ve örnek projeler üzerinden tasarım fikirleri analizleri | |
4) | Belgesel izletisi ve soru üretim atölyesi, yaşam döngüsü tasarımı | |
5) | İklimsel tasarım, yapı kabuğu tasarımı, yapı fiziği ve sürdürülebilirlik ilişkisi | |
6) | Isı, ışık, ses, tad ve koku; ilişkisel tasarım- enerji ve canlılık üzerine tartışmalar | |
6) | Mobilya Üretiminde Ekolojik Temelli Tasarım Yaklaşımları ve Geri Dönüştürülebilir Malzeme Kullanımına Örnekler | |
7) | Malzeme ve ekoloji, yaşam döngüleri, kapalı sistemler, beşikten beşiğe tasarım; geri dönüşümün ideolojisi | |
8) | Vize Sınavı | |
9) | Maddiliğin ekosistemleri; insan- insansonrası ve yeni materyalizm | |
10) | Tasarım fikirleri üretimleri üzerine kritikler ve insan sonrası ekolojisi | |
11) | Tasarım fikirleri üretimleri üzerine kritikler. Okumalar, belgeseller ve tartışmalr üzerinden fikir projesi geliştirilmesi | |
12) | Tasarım fikirleri üretimleri üzerine kritikler. Okumalar, belgeseller ve tartışmalr üzerinden fikir projesi geliştirilmesi | |
13) | Tasarım fikirleri üretimleri üzerine kritikler. Okumalar, belgeseller ve tartışmalr üzerinden fikir projesi geliştirilmesi | |
14) | Tasarım fikirleri üretimleri üzerine kritikler. Okumalar, belgeseller ve tartışmalar üzerinden fikir projesi geliştirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Akman, A., (1999), “Ekolojik ve Biyolojik Yapı Uygulamaları” ,Yapı Dergisi, 213: 92-99 Atıcı M., 2002, Ekolojik Mimari ve Felsefi Açılımları, Etik-Estetik, editörler, Şentürer A. Ve diğerleri, s. 36-39, Yapı Yayın, İstanbul Yeang, K. (2012), ‘Ekotasarım -Ekolojik Tasarım Rehberi’, YemYayınları, İstanbul Alexander C., 1965, A City İs Not A Tree, Architectural Forum, vol.122, no.1, p58., Theories and Manifestoes Ciravoğlu A., 2008, Sürdürülebilir Mimarlık: Eskimiş Kavrayışlarla Yeni Söylemler Arasında, Mimarlık Dergisi, sayı 340, İstanbul Ciravoğlu A., 2006, Sürdürülebilirlik Düşüncesi-Mimarlık Etkileşimine Alternatif Bir Bakış:“Yer”in Çevre Bilincine Etkisi, YTÜ Doktora Tezi, İstanbul Çalgüner T., 2003, Çevre mi? Ekoloji mi?, Nobel Yayınevi, Ankara Callenbach E., 1998, Ecology, University of California Pres, London Dodsworth, S., Anderson S. (2015), ‘İç Mekan Tasarımının Temelleri’, Literatür Yayıncılık, İstanbul. Tucker, L.M. (2014), ‘Designing Sustainable Residential and Commercial Interiors’, Fairchild Books, İngiltere. Merchant C., (1980), The Death of Nature, Environmental Philosophy, 2001, edit: Zimmerman, M. and others, Prentice Hall, New Jersey Merchant C., 2005, Radical Ecology The Search for Livable World, Routledge, Newyork hu-Yang F., Freedman B. and Cote R., 2004, Principles And Practice Of Ecological Design, Environ. Rev., volume 12, pp. 97–112 Tato B., Vallejo J. L., G-Setien D., 2008, Soft Urbanizm, Tasarım Dergisi, sayı 181, sf. 142-147 |
Diğer Kaynaklar: | Akman, A., (1999), “Ekolojik ve Biyolojik Yapı Uygulamaları” ,Yapı Dergisi, 213: 92-99 Atıcı M., 2002, Ekolojik Mimari ve Felsefi Açılımları, Etik-Estetik, editörler, Şentürer A. Ve diğerleri, s. 36-39, Yapı Yayın, İstanbul Yeang, K. (2012), ‘Ekotasarım -Ekolojik Tasarım Rehberi’, YemYayınları, İstanbul Alexander C., 1965, A City İs Not A Tree, Architectural Forum, vol.122, no.1, p58., Theories and Manifestoes Ciravoğlu A., 2008, Sürdürülebilir Mimarlık: Eskimiş Kavrayışlarla Yeni Söylemler Arasında, Mimarlık Dergisi, sayı 340, İstanbul Ciravoğlu A., 2006, Sürdürülebilirlik Düşüncesi-Mimarlık Etkileşimine Alternatif Bir Bakış:“Yer”in Çevre Bilincine Etkisi, YTÜ Doktora Tezi, İstanbul Çalgüner T., 2003, Çevre mi? Ekoloji mi?, Nobel Yayınevi, Ankara Callenbach E., 1998, Ecology, University of California Pres, London Dodsworth, S., Anderson S. (2015), ‘İç Mekan Tasarımının Temelleri’, Literatür Yayıncılık, İstanbul. Tucker, L.M. (2014), ‘Designing Sustainable Residential and Commercial Interiors’, Fairchild Books, İngiltere. Merchant C., (1980), The Death of Nature, Environmental Philosophy, 2001, edit: Zimmerman, M. and others, Prentice Hall, New Jersey Merchant C., 2005, Radical Ecology The Search for Livable World, Routledge, Newyork hu-Yang F., Freedman B. and Cote R., 2004, Principles And Practice Of Ecological Design, Environ. Rev., volume 12, pp. 97–112 Tato B., Vallejo J. L., G-Setien D., 2008, Soft Urbanizm, Tasarım Dergisi, sayı 181, sf. 142-147 |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. | ||||||||||||||
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. | ||||||||||||||
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. | ||||||||||||||
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. | ||||||||||||||
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. | ||||||||||||||
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. | ||||||||||||||
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. | ||||||||||||||
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. | ||||||||||||||
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. | ||||||||||||||
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. | ||||||||||||||
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. | ||||||||||||||
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. | ||||||||||||||
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. | ||||||||||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. | 3 |
2) | İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. | 2 |
3) | İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. | 1 |
4) | İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. | 1 |
5) | Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. | 2 |
6) | İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. | 1 |
7) | Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. | |
8) | İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. | 1 |
9) | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. | |
10) | Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. | 1 |
11) | Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. | 2 |
12) | Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. | 2 |
13) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. | |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 48 |