İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ICM029 | ||||
Ders İsmi: | Çağdaş Yapı Malzemeleri Kuramı | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. BİLGE YARAREL DOĞAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Ozan Gürsoy | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Malzeme/ maddilik/ materyalite gibi konularda alternatif düşünsel pozisyonlar geliştirebilmek; tasarım sürecinde malzemenin/madddiliğin potansiyelleri üzerine düşünce ve deneyim geliştirebilmek. Geçmişteki, güncel ve gelecekteki maddilik rejimleri üzerine zihinsel güzergahlar geliştirmek. Teknoloji, temsil, tasarım ve maddilik üzerine düşünce üretebilmek. |
Dersin İçeriği: | Çağdaş Malzeme Kuramları’ dersi, maddi dünyanın üretim biçimlerini, tarih boyunca değişen maddilik rejimlerini, maddeselliğin ele alınışına yönelik değişen paradigmaları mimarlık kuramı bağlamında sorgulamayı ve tartışmaya açmayı hedefler. Bu bağlamda malzeme konusunda kuramsal ve pratiğe yönelik (veya değil) bir bilinç ve duyarlılık geliştirebilmek hedeflenir. Bu eksendeki teorik tartışmaların, okumaların, düşünce deneylerinin yanı sıra çağdaş malzemelere, bunların imkân ve geleceğine, mekan üretmedeki rollerine dair tasarım yolu ile araştırma, oyunlaştırma gibi alternatif yöntemler kullanılarak farklı temsil biçimleri ve üretimler denenmesi planlanmaktadır. Bu sebeplerden ötürü öğrencilerin aktif katılımı ve ilgileri beklenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mekanın üretiminde maddiliğin imkanları üzerine duyarlılık kazanmak 2) Malzemelerin mekansal ifade potansiyelleri üzerine birikim kazanmak 3) Mevcut malzemeleri, geleceğe dair malzemeleri, mekan, strüktür, arkitektonik gibi kavramları sorgulamak 4) Çağdaş yapı malzemelerinin ideolojik, pratik, toplumsal ve ekolojik temellerini sorgulamak 5) Alternatif mekân tasarımında alternatif malzeme kullanım konusunda çeşitli düşünceler, tasarım araştırmaları geliştirebilmek |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders İşlenişin Açıklanması ve Malzeme Seçimi Üzerine Söyleşi | |
2) | Modernizm Öncesi-Sonrası ile Değişen Malzeme Kullanımı (Geleneksel Malzeme Uygulamasının Seri Üretime Geçiş Serüveni) | |
3) | 1960’lar ile Özgürleşen Tasarımda Madde Arayışı, Kavramsal Sanat ile Mimarlığın Kesişimi | |
4) | Malzeme ve “Yan Yana Getirme” (Çakıştırma) ile İlişkili Yapı Örnekleri ve Söylemler -Genius Loci Üzerine Düşünceler - | |
5) | Malzeme ve Duyulanım ile İlişkili Yapı Örnekleri ve Analojiler - Fenomonolojik Tutum Üzerine Düşünceler - | |
6) | Malzeme ve Biçim ile İlişkili Yapı Örnekleri ve Manifestolar - Postmodern Biçimcilik ve Biçimselliğe Dair Düşünceler- | |
7) | Biçimsellik, Maddilik ve Uygulama ile Farklılaşan Malzemeleri Tasarımlar Üzerinden İrdelemek | |
8) | Ara sınav | |
9) | Öğrenci Sunumları 1: Malzeme İle İlgili Mevcut Mekân Önerileri | |
10) | Öğrenci Sunumları 2: Malzeme İle İlgili Mevcut Mekân Önerileri | |
11) | Öğrenci Sunumları 3: Malzeme İle İlgili Mevcut Mekân Önerileri | |
12) | Öğrenci Sunumları 1: Mekân Önerilerine Malzeme Üzerinden Alternatif Çözüm Arayışı | |
13) | Öğrenci Sunumları 2: Mekân Önerilerine Malzeme Üzerinden Alternatif Çözüm Arayışı | |
14) | Öğrenci Sunumları 3: Mekân Önerilerine Malzeme Üzerinden Alternatif Çözüm Arayışı |
Ders Notları / Kitaplar: | *Picon, A. (2019), Mimarlığın Maddiliği’, (Çev. A. Tümertekin), Janus Yayınevi, İstanbul Diana Coole & Samantha Frost, New Materialisms: Ontology, Agency, and Politics (Duke University Press, 2010) Neil Leach, “New Materialism,” Urban Flux, 1, 2009, ss. 26-9. Bilgin, İ., 2016, Mimarın Soluğu, Metis Zumthor, P., 1998, Thinking Architecture, Birkhauser Publishers. |
Diğer Kaynaklar: | *Picon, A. (2019), Mimarlığın Maddiliği’, (Çev. A. Tümertekin), Janus Yayınevi, İstanbul. *Spencer, D. (2018), ‘Neoliberalizmin Mimarlığı’, (Çev. A. Terzi), İletişim Yayıncılık, İstanbul. *Bilgin, İ. (2016), ‘Mimarın Soluğu’, Metis Yayıncılık, İstanbul. *Foster, H. (2013), ‘Sanat Mimarlık Kompleksi’, (çev. S. Özaloğlu), İletişim Yayıncılık, İstanbul. *Saatçioğlu, N.O. (2011), “Mimari Biçimlenişte ‘Yalınlık ve Karmaşıklık’ Kavramlarının Değerlendirilmesi”, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. * Mostafavi, M. & Leatherbarrow, D. (2005), ‘Zaman İçinde Mimari’, (çev. Y. Civelek), Ötüken Yayıncılık, İstanbul. *Zumthor, P. (1998), ‘Thinking Architecture’, İsviçre; Birkhauser Architecture. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. | ||||||||||||||
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. | ||||||||||||||
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. | ||||||||||||||
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. | ||||||||||||||
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. | ||||||||||||||
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. | ||||||||||||||
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. | ||||||||||||||
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. | ||||||||||||||
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. | ||||||||||||||
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. | ||||||||||||||
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. | ||||||||||||||
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. | ||||||||||||||
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. | ||||||||||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. | 3 |
2) | İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. | 3 |
3) | İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. | 2 |
4) | İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. | 1 |
5) | Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. | 3 |
6) | İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. | 2 |
7) | Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. | |
8) | İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. | 1 |
9) | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. | |
10) | Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. | 3 |
11) | Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. | 2 |
12) | Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. | 2 |
13) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. | |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 45 |