SBF009 Cinsel Sağlıkİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar EbelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Ebelik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBF009
Ders İsmi: Cinsel Sağlık
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. ELİF BALKAN
Dersi Veren(ler): STAFF
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ebelik mesleğinin geçmişten günümüze kadar geçirdiği aşamaların öğrenilmesi, deontolojinin temel ilkeleri ve ebelerin mesleki özellikleri, görev yetki ve sorumlulukları doğrultusunda, mesleki kimlik oluşturulması ve meslek ahlakının benimsetilmesi amaçlanır
Dersin İçeriği: Bu ders, cinselliğin anatomi ve fizyolojisi, cinsel uyarılma ve tepki, cinsiyet rolleri, çekicilik, aşk, yakın ilişkiler, cinsel iletişim, cinsel yönelim, hamilelik, doğum kontrolü, doğum öncesi gelişim, yaşam boyu cinsel davranış, cinsel işlev bozuklukları ve cinsel tedaviler, cinsel yolla bulaşan hastalıklar, cinsel davranışta atipik örüntüler, cinsel şiddet ve ticari cinsellik gibi insan cinselliğine ilişkin ana konuları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Cinsel eğitime neden ihtiyaç duyulduğunu açıklayabilecektir.
2) 2. Kadın ve erkek üreme anatomisini karşılaştırabilecektir.
3) 3. Hormonlar ve cinsel arzu arasındaki ilişkiyi tartışabilecektir.
4) 4. Cinsel yönelimin ne olduğunu tanımlayabilecektir.
5) 5. Kadın ve erkekte görülebilecek farklı cinsel sorunları listeleyebilecektir.
6) 6. Seksüel çeşitlilik ve parafilileri tanımlayabilecektir.
7) Cinsellik araştırmalarında kullanılan yöntemleri birbirleriyle kıyaslayabilecektir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Cinsel sağlığın tanımı, Sorunlar ve Nedenleri
2) Cinsel Eğitim
3) Cinsel Güdü ve Güdülenme
4) Cinsel Gelişim Kuramları
5) Üreme Sistemi ve Cinsel Sağlık
6) Üreme Sağlığı ve Sorunları
7) Cinsel İlişki ve Cinsel Doyum
8) Ara sınav
9) Gebelik ve cinsel sağlık
10) Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Önlenmesi
11) Cinsel İşlev Bozukları ve Cinsel Terapi
12) Cinsel Etik ve Cinsellikle İlgili Yasal Konular
13) ToplumsaL Cinsiyet ve Cinsel Kimlik
14) Parafililer (cinsel sapkınlıklar)
15) Cinsel Danışmanlık
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Kaplan ve sadock psychology
Diğer Kaynaklar: Öğretim üyesinin ders notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 2 2 2 2 2 2 2
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 2 2 2 2 2 2 2
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 2 2 2 2 3 2 1
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 2 2 2 2 3 2 2
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 2 1 1 2 2 3 2
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 2 2 1 3 2 1 2
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 1 1 2 1 3 1 1
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 2 2 2 3 2 1 2
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 2 1 2 2 2 1 1
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 2 2 2 2 2 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. 2
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. 3
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. 3
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. 3
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. 3
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. 3
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. 3
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. 3
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. 3
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 65
Proje 2 10
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 129