Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBF205 | ||||
Ders İsmi: | Farmakoloji | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YUSUF SARIOĞLU | ||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üy. AYŞE NUR YAVUZ |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için dersin amacı; Bu ders genel farmakoloji kavramlarını; absorpsiyon, dağılım, itrah ve detoksifikasyon mekanizmalarını; bazı hastalıklarda kullanılan ilaçları ve etki mekanizmalarını öğretmeyi amaçlamakta ve hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders genel farmakoloji kavramlarını; absorpsiyon, dağılım, itrah ve detoksifikasyon mekanizmalarını; bazı hastalıklarda kullanılan ilaçları ve etki mekanizmalarını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Farmakoloji ve toksikolojide temel kavramları tanımlar. 2) İlaçların temel etki mekanizmalarını kavrar. 3) Farmakolojik ajanların yarattıkları biyolojik cevapları kavrar. 4) Organ sistemlerinde etkili ilaçların farmakodinamik ve farmakokinetik özelliklerini öğrenir. 5) İlaçların advers etkilerini değerlendirir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Farmakolojinin genel presnipleri | |
2) | İlaçların Farmasötik Şekilleri ve İlaç Veriliş Yolları | |
3) | Farmakokinetik Özellikler; İlaçların Absorbsiyonu, Biyotransformasyonu, Dağılımı, Eliminasyonu | |
4) | Farmakodinamik Özellikler; Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi, İlaçlarda Doz Hesaplanması, İlaç Etki Mekanizmaları | |
5) | İlaç Reseptör İlişkisi, İlaç Etkisini Değiştiren Faktörler | |
6) | İlaç Etkileşmeleri; İlaçların Toksik Etkileri ve Akut İlaç Zehirlenmesine Yaklaşım, Çocuklarda, Yaşlılarda, Gebelik ve Laktasyonda İlaç Kullanımı, Akılcı İlaç Kullanımı | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Kardiyovasküler Sistem Farmakolojisi | |
9) | Tiroid Hormonları ve Antitiroid İlaçlar | |
10) | Kortikosteroidler ve Kortikosteroid Antagonistleri | |
11) | İnsülin ve Oral Antidiyabetik İlaçlar | |
12) | Obezite tedavisinde kullanılan ilaçlar | |
13) | Vitaminler ve Diğer Besin Destekleri | |
14) | Gastrointestinal Sistem Farmakolojisi | |
15) | Santral Sinir Sistemi Farmakolojisi | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık verilecektir. |
Diğer Kaynaklar: | Kayaalp, O. (2012). Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji (13’üncü baskı). Ankara: Pelikan Tıp Teknik Yayıncılık. Brunton, L., Chabner, B.A., Knollman, B. (2006). Goodman and Gilman s The Pharmacological Basis of Therapeutics (11th edition). USA: McGraw and Hill Company. Harvey, R.A., Clark, M.A., Finkel, R., Rey, J.A., Whalen, K. (2012). Lippincott s Illustrated Reviews: Pharmacology (6th edition). USA: Lippincott Williams & Wilkins. Katzung, B.G. (2017). Basic and Clinical Pharmacology (14th edition). USA: McGraw-Hill Companies. • Trevor, A.J., Masters S.B. , Katzung B.G. (2015). Çeviri Editörü: Erden, B.F. Katzung ve Trevor Farmakoloji - Sınav ve Gözden Geçirme (11’inci baskı). USA: McGraw-Hill Companies. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına ait temel kavram ve terminolojiyi, değerlendirme süreçlerini ve yöntemsel uygulama prensiplerini bilir; edindiği bu ileri düzey bilgiyi çalışma, araştırma ve uygulamalarda kullanır. | ||||||||
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak, fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar. | ||||||||
3) Mesleki tutum ve becerileri ışığında Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygular; gerektiği durumda sonlandırır veya değiştirir. | ||||||||
4) Toplum sağlığını ve refahını koruma ve geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur; toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık stratejilerinin ve politikalarının üretilmesine katkı sağlar. | ||||||||
5) Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir; sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||||
6) Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ilkeleri ve yasal çerçeveyi benimser. | ||||||||
7) Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür; bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir. | ||||||||
8) Kişisel gelişim ilkesini, bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser; kalite geliştirme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergiler. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanına ait temel kavram ve terminolojiyi, değerlendirme süreçlerini ve yöntemsel uygulama prensiplerini bilir; edindiği bu ileri düzey bilgiyi çalışma, araştırma ve uygulamalarda kullanır. | 1 |
2) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak, fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar. | 1 |
3) | Mesleki tutum ve becerileri ışığında Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygular; gerektiği durumda sonlandırır veya değiştirir. | |
4) | Toplum sağlığını ve refahını koruma ve geliştirmeye yönelik girişimlerde bulunur; toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık stratejilerinin ve politikalarının üretilmesine katkı sağlar. | 1 |
5) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize eder, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetir; sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |
6) | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; verilerin toplanması, kayıt altına alınması ve raporlanmasında etik, deontolojik ilkeleri ve yasal çerçeveyi benimser. | 1 |
7) | Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür; bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir. | |
8) | Kişisel gelişim ilkesini, bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser; kalite geliştirme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergiler. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Sunum / Seminer | 3 | 3 |
Proje | 8 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 69 |