Ebelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBF205 | ||||
Ders İsmi: | Farmakoloji | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. YUSUF SARIOĞLU | ||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üy. AYŞE NUR YAVUZ |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için dersin amacı; Bu ders genel farmakoloji kavramlarını; absorpsiyon, dağılım, itrah ve detoksifikasyon mekanizmalarını; bazı hastalıklarda kullanılan ilaçları ve etki mekanizmalarını öğretmeyi amaçlamakta ve hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders genel farmakoloji kavramlarını; absorpsiyon, dağılım, itrah ve detoksifikasyon mekanizmalarını; bazı hastalıklarda kullanılan ilaçları ve etki mekanizmalarını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Farmakoloji ve toksikolojide temel kavramları tanımlar. 2) İlaçların temel etki mekanizmalarını kavrar. 3) Farmakolojik ajanların yarattıkları biyolojik cevapları kavrar. 4) Organ sistemlerinde etkili ilaçların farmakodinamik ve farmakokinetik özelliklerini öğrenir. 5) İlaçların advers etkilerini değerlendirir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Farmakolojinin genel presnipleri | |
2) | İlaçların Farmasötik Şekilleri ve İlaç Veriliş Yolları | |
3) | Farmakokinetik Özellikler; İlaçların Absorbsiyonu, Biyotransformasyonu, Dağılımı, Eliminasyonu | |
4) | Farmakodinamik Özellikler; Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi, İlaçlarda Doz Hesaplanması, İlaç Etki Mekanizmaları | |
5) | İlaç Reseptör İlişkisi, İlaç Etkisini Değiştiren Faktörler | |
6) | İlaç Etkileşmeleri; İlaçların Toksik Etkileri ve Akut İlaç Zehirlenmesine Yaklaşım, Çocuklarda, Yaşlılarda, Gebelik ve Laktasyonda İlaç Kullanımı, Akılcı İlaç Kullanımı | |
7) | Ara Sınav | |
8) | Kardiyovasküler Sistem Farmakolojisi | |
9) | Tiroid Hormonları ve Antitiroid İlaçlar | |
10) | Kortikosteroidler ve Kortikosteroid Antagonistleri | |
11) | İnsülin ve Oral Antidiyabetik İlaçlar | |
12) | Obezite tedavisinde kullanılan ilaçlar | |
13) | Vitaminler ve Diğer Besin Destekleri | |
14) | Gastrointestinal Sistem Farmakolojisi | |
15) | Santral Sinir Sistemi Farmakolojisi | |
16) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık verilecektir. |
Diğer Kaynaklar: | Kayaalp, O. (2012). Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji (13’üncü baskı). Ankara: Pelikan Tıp Teknik Yayıncılık. Brunton, L., Chabner, B.A., Knollman, B. (2006). Goodman and Gilman s The Pharmacological Basis of Therapeutics (11th edition). USA: McGraw and Hill Company. Harvey, R.A., Clark, M.A., Finkel, R., Rey, J.A., Whalen, K. (2012). Lippincott s Illustrated Reviews: Pharmacology (6th edition). USA: Lippincott Williams & Wilkins. Katzung, B.G. (2017). Basic and Clinical Pharmacology (14th edition). USA: McGraw-Hill Companies. • Trevor, A.J., Masters S.B. , Katzung B.G. (2015). Çeviri Editörü: Erden, B.F. Katzung ve Trevor Farmakoloji - Sınav ve Gözden Geçirme (11’inci baskı). USA: McGraw-Hill Companies. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | ||||||||||
2) Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | ||||||||||
3) Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | ||||||||||
4) Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | ||||||||||
5) Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | ||||||||||
6) Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | ||||||||||
7) Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | ||||||||||
8) Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||||||
9) Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | ||||||||||
10) Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bakıma temel oluşturan kavram ve kuramları kullanarak, sağlığı koruma ve geliştirmede uygun girişimleri bilir ve planlar. | 3 |
2) | Sağlık, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin temel bilimsel bilgileri, bilişim ve iletişim teknolojileri aracılığıyla ebelik uygulamalarında kullanır. | 2 |
3) | Gebeliğin oluşumundan doğuma kadar geçen dönemde normal/riskli gebe ve ailesinin gereksinimi olan nitelikli bakımı verebilir. | 3 |
4) | Doğum eyleminde gebe ve ailesinin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve normal doğum evrelerine özgü nitelikli bakımı ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
5) | Doğum sonu dönemde normal/riskli kadının, yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilir ve uygun girişimleri yapabilir. | 3 |
6) | Kadında sık görülen jinekolojik sorunları tanımlayabilir gerekli bakım ve girişimlerini planlayıp uygulayabilir, bu konuda sağlık eğitimi yapabilir. | 2 |
7) | Kadının üreme sağlığı konusunda, toplumun her kesimindeki ve her yaştaki kadına sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir. | 2 |
8) | Ebelik uygulamalarını kanıta dayalı bakım ilkeleri doğrultusunda gerçekleştirir. | 1 |
9) | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekiple olumlu iletişim/iş birliği kurar ve etkin bir ekip üyesi olarak çalışabilir. | 2 |
10) | Ebelik mesleğinin etik ilke ve değerlerine uygun olarak hareket eder. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Sunum / Seminer | 3 | 3 |
Proje | 8 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 69 |