Dersin Amacı: |
Bu ders sayesinde öğrenciler anne karnında başlayan insan gelişiminin evrelerini öğrenecek, gelişim sırasında meydana gelen iç ve dış olumsuz faktörler karşısında embriyonun/fetusun nasıl etkilendiğinin farkına varacaklar. Ayrıca hem kadın hem de erkek üreme organlarının histolojisi hakkında bilgi sahibi olacaklar. |
Dersin İçeriği: |
Embriyonik gelişim safhaları, postnatal, bebeklik, çocukluk, puberte ve yetişkinlik dönemlerine genel bakış; medikal terimlerin tanımlanması. Tarihteki ilk embriyoloji çalışmaları. Erkek ve kadın genital organlarının histolojisi; kadın üreme siklusu. Mayoz bölünme, mitoz bölünme, gametogenezis, spermatogenezis, oogenezis terimlerinin tanımlanması. Fertilizasyonun tanımlanması, yardımcı üreme tekniklerine genel bakış. Zigotun yarıklanması, blastosit oluşumu ve implantasyon. Embriyonik disk ile vitellus kesesinin oluşumu. Koryonik kesenin gelişimi. Abortus ve nedenleri. Germ tabakasının oluşumu, primitif çizgi, notokordun oluşumu. Nöral plak ve nöral tüpün oluşumu. Nöral kreştin oluşumu, somitlerin gelişimi. Embriyonun katlanması. İntrauterin gelişimin 4-5-6-7-8.nci haftalarına genel bakış. Embriyo yaşının hesaplanması. Fetüs yaşının hesaplanması, fetusun dış özellikleri ve ölçümleri. Fetal dönemin önemli haftaları ve olayları. Postmatüritenin tanımı ve özellikleri. Fetal büyümeyi etkileyen faktörler. Fetal durum değerlendirme yöntemleri. Plasentanın önemi ve özellikleri. Göbek bağı, amniyon sıvısı, vitellus kesesi, allantois tanımlamaları. Doğum eylemi. Postnatal gelişimin özeti. Sayısal ve yapısal kromozom anomalileri. Çevresel faktörler sonucu oluşan anomaliler. Multifaktöryel kalıtımla meydana gelen anomaliler. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Embriyolojiye giriş; Hücre, doku ve sistemlere genel bakış |
- |
2) |
Erkek Genital Sistem Histolojisi |
- |
3) |
Kadın Genital Sistem Histolojisi |
- |
4) |
Fertilizasyon ve Yardımcı Üreme Teknikleri |
- |
5) |
Gelişimin Birinci Haftası |
- |
6) |
Gelişimin İkinci Haftası |
- |
7) |
Vize |
- |
8) |
Gelişimin Üçüncü Haftası |
- |
9) |
Gelişimin 4-8 Haftaları |
- |
10) |
Fetal Dönem (9’uncu haftadan Doğuma kadar) |
- |
11) |
Plasenta ve Fetal Zarlar |
- |
12) |
Doğum ve Postnatal Gelişim |
- |
13) |
İnsan Doğum Defektleri – I |
- |
14) |
İnsan Doğum Defektleri – II |
- |
15) |
Final |
- |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Alanında edindiği özgün kuramsal ve uygulamalı bilgiler ile ekipmanları kullanarak dil ve konuşma bozukluklarını önlemek, değerlendirmek, tanılamak, ayırıcı tanı koymak için terapi programları hazırlar ve uygular. Gerektiği durumlarda süreci ve uygulamayı değiştirir veya sonlandırır. |
|
1) |
-Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
-Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
-Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. |
|
2) |
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. |
|
3) |
Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar. |
|
4) |
Mesleğin tarihi gelişimi ve edindiği bilgi ve becerileri dil ve konuşma bozuklukları alanında meslek etiği prensipleri doğrultusunda uygulamaya geçirir. |
|
5) |
Mesleki gelişim ve öğrenme ilkelerini, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular. |
|
6) |
Dil ve konuşma terapisi alanında edindiği bilgi, beceri ve problem çözme yeteneklerini interdisipliner, multidisipliner ve transdisipliner olarak kullanır. |
|
7) |
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olma; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilme; verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
|
8) |
Dil ve konuşma terapisi alanında teknolojik araç ve gereçleri kullanarak araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır. |
|
9) |
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. |
|
10) |
Dil ve konuşma bozuklukları bilgileri ile kendi uygulamalarını bütünleştirir, gerçekleştirir ve meslek elemanları ile paylaşır. |
|
11) |
Bilgi teknolojilerini ve ders malzemelerini öğretme-öğrenme sürecinde bireysel ya da grup içinde sorumluluk alarak etkili olarak kullanır, çözüm üretir, yaşam boyu araştırma ve öğrenme alışkanlığı kazanır. |
|
12) |
Bilimsel kaynakları, yasal düzenlemeleri ve ilgili bilgi teknolojilerini kullanarak güncel bilgiye ulaşır; teorik ve/veya pratik araştırma yapar, alanındaki projelerde araştırmacı olarak yer alır, bulgularını sözlü ve yazılı olarak rapor halinde ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar ve/veya yayınlar. |
|
13) |
Bilimsel bilgiye ulaşmak için araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bilginin doğasını, kaynağını, sınırlarını, doğruluğunu, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir, analiz eder, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir ve yorumlar. |
|
14) |
Bireysel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların günlük aktivite, rol ve katılma etkilerini göz önünde bulundurur ve saygı duyar. |
|