Dil ve Konuşma Terapisi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBF106
Ders İsmi: Histoloji ve Embriyoloji
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Araş. Gör. ELİF BALKAN
Dersi Veren(ler): Dr. AYŞE KÖYLÜ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders sayesinde öğrenciler anne karnında başlayan insan gelişiminin evrelerini öğrenecek, gelişim sırasında meydana gelen iç ve dış olumsuz faktörler karşısında embriyonun/fetusun nasıl etkilendiğinin farkına varacaklar. Ayrıca hem kadın hem de erkek üreme organlarının histolojisi hakkında bilgi sahibi olacaklar.
Dersin İçeriği: Embriyonik gelişim safhaları, postnatal, bebeklik, çocukluk, puberte ve yetişkinlik dönemlerine genel bakış; medikal terimlerin tanımlanması. Tarihteki ilk embriyoloji çalışmaları. Erkek ve kadın genital organlarının histolojisi; kadın üreme siklusu. Mayoz bölünme, mitoz bölünme, gametogenezis, spermatogenezis, oogenezis terimlerinin tanımlanması. Fertilizasyonun tanımlanması, yardımcı üreme tekniklerine genel bakış. Zigotun yarıklanması, blastosit oluşumu ve implantasyon. Embriyonik disk ile vitellus kesesinin oluşumu. Koryonik kesenin gelişimi. Abortus ve nedenleri. Germ tabakasının oluşumu, primitif çizgi, notokordun oluşumu. Nöral plak ve nöral tüpün oluşumu. Nöral kreştin oluşumu, somitlerin gelişimi. Embriyonun katlanması. İntrauterin gelişimin 4-5-6-7-8.nci haftalarına genel bakış. Embriyo yaşının hesaplanması. Fetüs yaşının hesaplanması, fetusun dış özellikleri ve ölçümleri. Fetal dönemin önemli haftaları ve olayları. Postmatüritenin tanımı ve özellikleri. Fetal büyümeyi etkileyen faktörler. Fetal durum değerlendirme yöntemleri. Plasentanın önemi ve özellikleri. Göbek bağı, amniyon sıvısı, vitellus kesesi, allantois tanımlamaları. Doğum eylemi. Postnatal gelişimin özeti. Sayısal ve yapısal kromozom anomalileri. Çevresel faktörler sonucu oluşan anomaliler. Multifaktöryel kalıtımla meydana gelen anomaliler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Embriyolojiye ilişkin temel kavramları tanımlar
2) Kadın ve erkek genital sistemlerini tanımlar
3) Üremeye yardımcı tedavi tekniklerini tanımlar
4) Gelişim evreleri ile doğumsal defektleri ilişkilendirir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Embriyolojiye giriş; Hücre, doku ve sistemlere genel bakış -
2) Erkek Genital Sistem Histolojisi -
3) Kadın Genital Sistem Histolojisi -
4) Fertilizasyon ve Yardımcı Üreme Teknikleri -
5) Gelişimin Birinci Haftası -
6) Gelişimin İkinci Haftası -
7) Vize -
8) Gelişimin Üçüncü Haftası -
9) Gelişimin 4-8 Haftaları -
10) Fetal Dönem (9’uncu haftadan Doğuma kadar) -
11) Plasenta ve Fetal Zarlar -
12) Doğum ve Postnatal Gelişim -
13) İnsan Doğum Defektleri – I -
14) İnsan Doğum Defektleri – II -
15) Final -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Moore K., L., Persaud, T., Torchia M.G. (2016). Klinik Yönleriyle İnsan Embriyolojisi. Çeviri Editörü: Dalçık H. Nobel tıp Kitabevi
Diğer Kaynaklar: Sadler, TW, S. (2011). Langman’s Medikal Embriyoloji. Çeviri Editörü: Başaklar C. Palme Yayıncılık
Webster S., Wreede R. Bir Bakışta Embriyoloji (2018). Çeviri Editörü: Karaöz E. İstanbul Tıp Kitabevleri
Dudek R.W. (2016). BRS Embriyoloji. Çeviri Editörü: İrez T., Erkan M. İstanbul Tıp Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Alanında edindiği özgün kuramsal ve uygulamalı bilgiler ile ekipmanları kullanarak dil ve konuşma bozukluklarını önlemek, değerlendirmek, tanılamak, ayırıcı tanı koymak için terapi programları hazırlar ve uygular. Gerektiği durumlarda süreci ve uygulamayı değiştirir veya sonlandırır.
1) -Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. -Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. -Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
2) Dil ve konuşma terapisi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur.
3) Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar.
4) Mesleğin tarihi gelişimi ve edindiği bilgi ve becerileri dil ve konuşma bozuklukları alanında meslek etiği prensipleri doğrultusunda uygulamaya geçirir.
5) Mesleki gelişim ve öğrenme ilkelerini, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında edindiği bilgi, beceri ve problem çözme yeteneklerini interdisipliner, multidisipliner ve transdisipliner olarak kullanır.
7) Dil ve konuşma terapisi ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olma; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilme; verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
8) Dil ve konuşma terapisi alanında teknolojik araç ve gereçleri kullanarak araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır.
9) İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
10) Dil ve konuşma bozuklukları bilgileri ile kendi uygulamalarını bütünleştirir, gerçekleştirir ve meslek elemanları ile paylaşır.
11) Bilgi teknolojilerini ve ders malzemelerini öğretme-öğrenme sürecinde bireysel ya da grup içinde sorumluluk alarak etkili olarak kullanır, çözüm üretir, yaşam boyu araştırma ve öğrenme alışkanlığı kazanır.
12) Bilimsel kaynakları, yasal düzenlemeleri ve ilgili bilgi teknolojilerini kullanarak güncel bilgiye ulaşır; teorik ve/veya pratik araştırma yapar, alanındaki projelerde araştırmacı olarak yer alır, bulgularını sözlü ve yazılı olarak rapor halinde ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar ve/veya yayınlar.
13) Bilimsel bilgiye ulaşmak için araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bilginin doğasını, kaynağını, sınırlarını, doğruluğunu, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir, analiz eder, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir ve yorumlar.
14) Bireysel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların günlük aktivite, rol ve katılma etkilerini göz önünde bulundurur ve saygı duyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği özgün kuramsal ve uygulamalı bilgiler ile ekipmanları kullanarak dil ve konuşma bozukluklarını önlemek, değerlendirmek, tanılamak, ayırıcı tanı koymak için terapi programları hazırlar ve uygular. Gerektiği durumlarda süreci ve uygulamayı değiştirir veya sonlandırır.
1) -Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. -Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. -Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
2) Dil ve konuşma terapisi ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur.
3) Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar.
4) Mesleğin tarihi gelişimi ve edindiği bilgi ve becerileri dil ve konuşma bozuklukları alanında meslek etiği prensipleri doğrultusunda uygulamaya geçirir.
5) Mesleki gelişim ve öğrenme ilkelerini, iletişim ve sosyal becerileri mesleğini gerçekleştirdiği çalışma alanlarında uygular.
6) Dil ve konuşma terapisi alanında edindiği bilgi, beceri ve problem çözme yeteneklerini interdisipliner, multidisipliner ve transdisipliner olarak kullanır.
7) Dil ve konuşma terapisi ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olma; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleyebilme; verileri yorumlayabilme, değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
8) Dil ve konuşma terapisi alanında teknolojik araç ve gereçleri kullanarak araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır.
9) İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
10) Dil ve konuşma bozuklukları bilgileri ile kendi uygulamalarını bütünleştirir, gerçekleştirir ve meslek elemanları ile paylaşır.
11) Bilgi teknolojilerini ve ders malzemelerini öğretme-öğrenme sürecinde bireysel ya da grup içinde sorumluluk alarak etkili olarak kullanır, çözüm üretir, yaşam boyu araştırma ve öğrenme alışkanlığı kazanır.
12) Bilimsel kaynakları, yasal düzenlemeleri ve ilgili bilgi teknolojilerini kullanarak güncel bilgiye ulaşır; teorik ve/veya pratik araştırma yapar, alanındaki projelerde araştırmacı olarak yer alır, bulgularını sözlü ve yazılı olarak rapor halinde ulusal ve/veya uluslararası toplantılarda sunar ve/veya yayınlar.
13) Bilimsel bilgiye ulaşmak için araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak bilginin doğasını, kaynağını, sınırlarını, doğruluğunu, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir, analiz eder, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir ve yorumlar.
14) Bireysel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların günlük aktivite, rol ve katılma etkilerini göz önünde bulundurur ve saygı duyar.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 2 10 2 4 32
Ödevler 1 3 3 3 9
Ara Sınavlar 1 5 2 4 11
Final 1 5 2 4 11
Toplam İş Yükü 63