Felsefe
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FEL007
Ders İsmi: Matematik Felsefesi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. HANİFE BİLGİLİ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üy. Hanife Bilgili
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, matematiğin temeli ve doğası nedir?, Matematik ve mantık arasındaki ilişki nedir?, Matematik, mantıktan çıkarsanabilir mi? sorularına cevap aramaktır.
Dersin İçeriği: Matematiğin kökeni, temelleri, nesneleri ve fonksiyonu üzerine 19. Yüzyıl sonu ve sonrasında ortaya atılan teoriler incelenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Matematik, matematiğin doğası ve matematiğin temellerine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur.
2) Matematiğin mantıkla ilişkisini sorgular, verilen cevaplara eleştirel bakış açısı geliştirir.
3) Matematiksel nesneleri tanımlar ve doğaları hakkındaki görüşleri açıklar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Mantıkçılık Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017.
3) Mantıkçılık: Peano Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017.
4) Mantıkçılık: Frege-1 Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017.
5) Mantıkçılık: Frege-2 Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017.
6) Mantıkçılık: Principia Mathematica Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017.
7) Tekrar
8) ARASINAV
9) PLATONCULUK Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017.
10) Biçimcilik Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017.
11) Biçimcilik: Hilbert Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017.
12) Biçimcilik: Gödel ve Turing Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017.
13) Sezgicilik: Brouwer Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017.
14) Sezgicilik: Heyting Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017.
15) FİNAL

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cemal Yıldırım, Matematiksel Düşünme, Remzi Kitabevi, 2000.
Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017.
Gottlob Frege, Aritmetiğin Temelleri, Yapı Kredi Yayınları, 2017.
Diğer Kaynaklar: Cemal Yıldırım, Matematiksel Düşünme, Remzi Kitabevi, 2000.
Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017.
Gottlob Frege, Aritmetiğin Temelleri, Yapı Kredi Yayınları, 2017.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Antik Çağ'dan günümüze felsefe tarihine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur.
2) Analitik ve eleştirel düşünme yetisi kazanır. 2 2 2
3) Ontoloji, epistemoloji, etik gibi temel disiplinlere dair kapsamlı bilgi sahibi olur.
4) Mantık alanına dair teorik bilgi edinir ve bu bilgiyi pratiğe uygulama becerisi kazanır. 2 2 2
5) Felsefe metinlerini yakın okuma, mantıksal açıdan inceleme ve çözümleme, ve akıl yürütme yetileri edinir.
6) Felsefi sorgulama ve farklı akıl yürütme yöntemleri öğrenir.
7) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
8) Tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirir.
9) Bağımsız araştırma ve inceleme yapma, metin yorumlama ve felsefi metin yazma yeteneği kazanır.
10) İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar.
11) Felsefeye dair konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
12) Felsefi sorgulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygulamayı öğrenir ve başka disiplinlere de bu becerilerini aktarır. 3 3 3
13) Felsefe ve bilim arasındaki belirlenim ilişkisine dair tarihsel bir bakış açısı kazanır. 3 3 3
14) Temel felsefi kavramların anlamlarına ve kapsamına ilişkin tarihsel bilgi sahibi olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Antik Çağ'dan günümüze felsefe tarihine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur.
2) Analitik ve eleştirel düşünme yetisi kazanır. 2
3) Ontoloji, epistemoloji, etik gibi temel disiplinlere dair kapsamlı bilgi sahibi olur.
4) Mantık alanına dair teorik bilgi edinir ve bu bilgiyi pratiğe uygulama becerisi kazanır. 2
5) Felsefe metinlerini yakın okuma, mantıksal açıdan inceleme ve çözümleme, ve akıl yürütme yetileri edinir.
6) Felsefi sorgulama ve farklı akıl yürütme yöntemleri öğrenir.
7) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
8) Tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirir.
9) Bağımsız araştırma ve inceleme yapma, metin yorumlama ve felsefi metin yazma yeteneği kazanır.
10) İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar.
11) Felsefeye dair konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
12) Felsefi sorgulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygulamayı öğrenir ve başka disiplinlere de bu becerilerini aktarır. 3
13) Felsefe ve bilim arasındaki belirlenim ilişkisine dair tarihsel bir bakış açısı kazanır. 3
14) Temel felsefi kavramların anlamlarına ve kapsamına ilişkin tarihsel bilgi sahibi olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 3 1 84
Ara Sınavlar 1 15 2 4 21
Final 1 20 3 5 28
Toplam İş Yükü 133