Felsefe | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | FEL007 | ||||
Ders İsmi: | Matematik Felsefesi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | |||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. HANİFE BİLGİLİ | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üy. Hanife Bilgili | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, matematiğin temeli ve doğası nedir?, Matematik ve mantık arasındaki ilişki nedir?, Matematik, mantıktan çıkarsanabilir mi? sorularına cevap aramaktır. |
Dersin İçeriği: | Matematiğin kökeni, temelleri, nesneleri ve fonksiyonu üzerine 19. Yüzyıl sonu ve sonrasında ortaya atılan teoriler incelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Matematik, matematiğin doğası ve matematiğin temellerine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur. 2) Matematiğin mantıkla ilişkisini sorgular, verilen cevaplara eleştirel bakış açısı geliştirir. 3) Matematiksel nesneleri tanımlar ve doğaları hakkındaki görüşleri açıklar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Mantıkçılık | Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017. |
3) | Mantıkçılık: Peano | Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017. |
4) | Mantıkçılık: Frege-1 | Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017. |
5) | Mantıkçılık: Frege-2 | Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017. |
6) | Mantıkçılık: Principia Mathematica | Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017. |
7) | Tekrar | |
8) | ARASINAV | |
9) | PLATONCULUK | Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017. |
10) | Biçimcilik | Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017. |
11) | Biçimcilik: Hilbert | Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017. |
12) | Biçimcilik: Gödel ve Turing | Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017. |
13) | Sezgicilik: Brouwer | Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017. |
14) | Sezgicilik: Heyting | Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017. |
15) | FİNAL |
Ders Notları / Kitaplar: | Cemal Yıldırım, Matematiksel Düşünme, Remzi Kitabevi, 2000. Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017. Gottlob Frege, Aritmetiğin Temelleri, Yapı Kredi Yayınları, 2017. |
Diğer Kaynaklar: | Cemal Yıldırım, Matematiksel Düşünme, Remzi Kitabevi, 2000. Stephen F. Barker, Matematik Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları, 2017. Gottlob Frege, Aritmetiğin Temelleri, Yapı Kredi Yayınları, 2017. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Antik Çağ'dan günümüze felsefe tarihine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
2) Analitik ve eleştirel düşünme yetisi kazanır. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
3) Ontoloji, epistemoloji, etik gibi temel disiplinlere dair kapsamlı bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
4) Mantık alanına dair teorik bilgi edinir ve bu bilgiyi pratiğe uygulama becerisi kazanır. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
5) Felsefe metinlerini yakın okuma, mantıksal açıdan inceleme ve çözümleme, ve akıl yürütme yetileri edinir. | ||||||||||||||
6) Felsefi sorgulama ve farklı akıl yürütme yöntemleri öğrenir. | ||||||||||||||
7) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||||||||||
8) Tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirir. | ||||||||||||||
9) Bağımsız araştırma ve inceleme yapma, metin yorumlama ve felsefi metin yazma yeteneği kazanır. | ||||||||||||||
10) İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||||||||||
11) Felsefeye dair konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||||||||||
12) Felsefi sorgulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygulamayı öğrenir ve başka disiplinlere de bu becerilerini aktarır. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
13) Felsefe ve bilim arasındaki belirlenim ilişkisine dair tarihsel bir bakış açısı kazanır. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
14) Temel felsefi kavramların anlamlarına ve kapsamına ilişkin tarihsel bilgi sahibi olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Antik Çağ'dan günümüze felsefe tarihine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur. | |
2) | Analitik ve eleştirel düşünme yetisi kazanır. | 2 |
3) | Ontoloji, epistemoloji, etik gibi temel disiplinlere dair kapsamlı bilgi sahibi olur. | |
4) | Mantık alanına dair teorik bilgi edinir ve bu bilgiyi pratiğe uygulama becerisi kazanır. | 2 |
5) | Felsefe metinlerini yakın okuma, mantıksal açıdan inceleme ve çözümleme, ve akıl yürütme yetileri edinir. | |
6) | Felsefi sorgulama ve farklı akıl yürütme yöntemleri öğrenir. | |
7) | Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | |
8) | Tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirir. | |
9) | Bağımsız araştırma ve inceleme yapma, metin yorumlama ve felsefi metin yazma yeteneği kazanır. | |
10) | İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
11) | Felsefeye dair konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | |
12) | Felsefi sorgulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygulamayı öğrenir ve başka disiplinlere de bu becerilerini aktarır. | 3 |
13) | Felsefe ve bilim arasındaki belirlenim ilişkisine dair tarihsel bir bakış açısı kazanır. | 3 |
14) | Temel felsefi kavramların anlamlarına ve kapsamına ilişkin tarihsel bilgi sahibi olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 2 | 4 | 21 | ||
Final | 1 | 20 | 3 | 5 | 28 | ||
Toplam İş Yükü | 133 |