Felsefe | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | FEL005 | ||||
Ders İsmi: | Olasılık Felsefesi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | |||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. HANİFE BİLGİLİ | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üy. Hanife Bilgili | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı olasılık teorisinin temellerini araştırmak, kabullerini sorgulamak, Antik Yunan ve Helenistik dönemde ortaya atılan olasılık kavramının Rönesans'ta matematikselleştirilmesinin izlerini sürmektir. Bu bağlamda Olasılıksal akıl yürütmenin mantıkla ilişkisi de masaya yatırılacaktır. |
Dersin İçeriği: | Olasılık teorisi için gerekli matematiksel ve mantıksal araçlar tanıtılacak ve olasılık teorisinde verili kabul edilen matematiksel formüllerin felsefi arka planında ortaya çıkan sorunlar tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Olasılık, olasılığın doğası ve temellerine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur. 2) Olasılık teorilerinde verili kabul edilen formül ve kuralları sorgular. 3) olasılığın mantıkla ilişkisini sorgular, verilen cevaplara eleştirel bakış açısı geliştirir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Olasılık: Giriş | Olasılığın Doğuşu, Ian Hacking, ALFA YAYINLARI, 2016. |
2) | Aristoteles'te Şans | Olasılığın Doğuşu, Ian Hacking, ALFA YAYINLARI, 2016. |
3) | Şans ve Özgürlük, Lucretius | Olasılığın Doğuşu, Ian Hacking, ALFA YAYINLARI, 2016. |
4) | Aristoteles'te Olasılık | Olasılığın Doğuşu, Ian Hacking, ALFA YAYINLARI, 2016. |
5) | Orta Çağ'da Şans | Olasılığın Doğuşu, Ian Hacking, ALFA YAYINLARI, 2016. |
6) | Oresme: oranların oranı | Olasılığın Doğuşu, Ian Hacking, ALFA YAYINLARI, 2016. |
7) | Matematiksel olasılığın doğuşu: Pascal-Fermat mektuplaşması | Olasılığın Doğuşu, Ian Hacking, ALFA YAYINLARI, 2016. |
8) | Vize | |
9) | Bernoulli: Aynı derecede olası sonuçlar | Olasılığın Doğuşu, Ian Hacking, ALFA YAYINLARI, 2016. |
10) | Laplace: yetersiz sebep ilkesi | Olasılığın Doğuşu, Ian Hacking, ALFA YAYINLARI, 2016. |
11) | Venn'in sıklık yorumu | Olasılığın Doğuşu, Ian Hacking, ALFA YAYINLARI, 2016. |
12) | Peirce'ın tek deneme problemi | Olasılığın Doğuşu, Ian Hacking, ALFA YAYINLARI, 2016. |
13) | Carnap'ın olasılığın mantıksal yorumu | Olasılığın Doğuşu, Ian Hacking, ALFA YAYINLARI, 2016. |
14) | Bayes: Şans doktrini problemi | Olasılığın Doğuşu, Ian Hacking, ALFA YAYINLARI, 2016. |
15) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Olasılık ve Tümevarım Mantığına Giriş, Ian Hacking , ALFA YAYINLARI, 2015. |
Diğer Kaynaklar: | Olasılık ve Tümevarım Mantığına Giriş, Ian Hacking , ALFA YAYINLARI, 2015. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Antik Çağ'dan günümüze felsefe tarihine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
2) Analitik ve eleştirel düşünme yetisi kazanır. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
3) Ontoloji, epistemoloji, etik gibi temel disiplinlere dair kapsamlı bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
4) Mantık alanına dair teorik bilgi edinir ve bu bilgiyi pratiğe uygulama becerisi kazanır. | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
5) Felsefe metinlerini yakın okuma, mantıksal açıdan inceleme ve çözümleme, ve akıl yürütme yetileri edinir. | ||||||||||||||
6) Felsefi sorgulama ve farklı akıl yürütme yöntemleri öğrenir. | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
7) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||||||||||
8) Tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirir. | ||||||||||||||
9) Bağımsız araştırma ve inceleme yapma, metin yorumlama ve felsefi metin yazma yeteneği kazanır. | ||||||||||||||
10) İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||||||||||
11) Felsefeye dair konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||||||||||
12) Felsefi sorgulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygulamayı öğrenir ve başka disiplinlere de bu becerilerini aktarır. | 2 | 2 | 2 | |||||||||||
13) Felsefe ve bilim arasındaki belirlenim ilişkisine dair tarihsel bir bakış açısı kazanır. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
14) Temel felsefi kavramların anlamlarına ve kapsamına ilişkin tarihsel bilgi sahibi olur. | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Antik Çağ'dan günümüze felsefe tarihine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur. | |
2) | Analitik ve eleştirel düşünme yetisi kazanır. | 2 |
3) | Ontoloji, epistemoloji, etik gibi temel disiplinlere dair kapsamlı bilgi sahibi olur. | |
4) | Mantık alanına dair teorik bilgi edinir ve bu bilgiyi pratiğe uygulama becerisi kazanır. | 1 |
5) | Felsefe metinlerini yakın okuma, mantıksal açıdan inceleme ve çözümleme, ve akıl yürütme yetileri edinir. | |
6) | Felsefi sorgulama ve farklı akıl yürütme yöntemleri öğrenir. | 1 |
7) | Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | |
8) | Tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirir. | |
9) | Bağımsız araştırma ve inceleme yapma, metin yorumlama ve felsefi metin yazma yeteneği kazanır. | |
10) | İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
11) | Felsefeye dair konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | |
12) | Felsefi sorgulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygulamayı öğrenir ve başka disiplinlere de bu becerilerini aktarır. | 2 |
13) | Felsefe ve bilim arasındaki belirlenim ilişkisine dair tarihsel bir bakış açısı kazanır. | 3 |
14) | Temel felsefi kavramların anlamlarına ve kapsamına ilişkin tarihsel bilgi sahibi olur. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 2 | 3 | 20 | ||
Final | 1 | 20 | 3 | 5 | 28 | ||
Toplam İş Yükü | 132 |