Felsefe
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FEL103
Ders İsmi: Felsefede Yöntem
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. İBRAHİM EYLEM DOĞAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üy. İbrahim Eylem Doğan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, tutarlı bir felsefi sorgulama için gerekli olan akıl yürütme yöntemlerini ve argüman türlerini incelemeyi hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: Felsefi sorgulamanın zemininde yer alan eleştirel düşüncenin temel ilkeleri işlenecek, doğru akıl yürütmenin yanlış akıl yürütmeden ayırt edilme yöntemleri ve en yaygın argüman türleri değerlendirilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Argümanları çözümlemeyi, sonuçları ve öncülleri saptamayı öğrenir.
2) Dilbilimsel olgular ve retorik tuzaklar hakkında bilgi sahibi olur.
3) Tümdengelimsel geçerliliği öğrenerek iyi muhakeme ve kötü muhakeme arasındaki farkı anlar.
4) Tümevarımsal çıkarım ve olasılık kuramı konusunda bilgi sahibi olur.
5) Argümanları yeniden oluşturma tekniklerine hakim olur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kavramsal Çerçeve
2) Argümanlar – 1 Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018.
3) Argümanlar – 2 Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018.
4) Dil ve Retorik – 1 Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018.
5) Dil ve Retorik – 2 Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018.
6) Tümdengelimsel Geçerlilik – 1 Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018.
7) Tümdengelimsel Geçerlilik – 2 Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018.
8) Tekrar Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018.
9) Ara Sınav
10) Olasılık ve Tümevarımsal Muhakeme – 1 Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018.
11) Olasılık ve Tümevarımsal Muhakeme – 2 Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018.
12) Argümanları Yeniden Oluşturma – 1 Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018.
13) Argümanları Yeniden Oluşturma – 2 Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018.
14) Genel Tekrar Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018.
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018.
Diğer Kaynaklar: Vincent Ryan Ruggiero, Eleştirel Düşünme İçin Bir Rehber (Beyond Feelings: A Guide to Critical Thinking), Çağdaş Dedeoğlu (Çev.) İstanbul: Alfa Yayıncılık, 2017.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Antik Çağ'dan günümüze felsefe tarihine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur.
2) Analitik ve eleştirel düşünme yetisi kazanır. 3 3 3 3 3
3) Ontoloji, epistemoloji, etik gibi temel disiplinlere dair kapsamlı bilgi sahibi olur.
4) Mantık alanına dair teorik bilgi edinir ve bu bilgiyi pratiğe uygulama becerisi kazanır. 2 2 2 2 2
5) Felsefe metinlerini yakın okuma, mantıksal açıdan inceleme ve çözümleme, ve akıl yürütme yetileri edinir. 3 3 3 3 3
6) Felsefi sorgulama ve farklı akıl yürütme yöntemleri öğrenir. 3 3 3 3 3
7) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
8) Tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirir.
9) Bağımsız araştırma ve inceleme yapma, metin yorumlama ve felsefi metin yazma yeteneği kazanır.
10) İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar.
11) Felsefeye dair konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
12) Felsefi sorgulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygulamayı öğrenir ve başka disiplinlere de bu becerilerini aktarır.
13) Felsefe ve bilim arasındaki belirlenim ilişkisine dair tarihsel bir bakış açısı kazanır.
14) Temel felsefi kavramların anlamlarına ve kapsamına ilişkin tarihsel bilgi sahibi olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Antik Çağ'dan günümüze felsefe tarihine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur.
2) Analitik ve eleştirel düşünme yetisi kazanır. 3
3) Ontoloji, epistemoloji, etik gibi temel disiplinlere dair kapsamlı bilgi sahibi olur.
4) Mantık alanına dair teorik bilgi edinir ve bu bilgiyi pratiğe uygulama becerisi kazanır. 2
5) Felsefe metinlerini yakın okuma, mantıksal açıdan inceleme ve çözümleme, ve akıl yürütme yetileri edinir. 3
6) Felsefi sorgulama ve farklı akıl yürütme yöntemleri öğrenir. 3
7) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
8) Tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirir.
9) Bağımsız araştırma ve inceleme yapma, metin yorumlama ve felsefi metin yazma yeteneği kazanır.
10) İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar.
11) Felsefeye dair konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
12) Felsefi sorgulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygulamayı öğrenir ve başka disiplinlere de bu becerilerini aktarır.
13) Felsefe ve bilim arasındaki belirlenim ilişkisine dair tarihsel bir bakış açısı kazanır.
14) Temel felsefi kavramların anlamlarına ve kapsamına ilişkin tarihsel bilgi sahibi olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 3 % 15
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 4 3 91
Küçük Sınavlar 3 3 1 12
Ara Sınavlar 1 12 2 14
Final 1 18 3 21
Toplam İş Yükü 138