Felsefe | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | FEL103 | ||||
Ders İsmi: | Felsefede Yöntem | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. İBRAHİM EYLEM DOĞAN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üy. İbrahim Eylem Doğan | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, tutarlı bir felsefi sorgulama için gerekli olan akıl yürütme yöntemlerini ve argüman türlerini incelemeyi hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği: | Felsefi sorgulamanın zemininde yer alan eleştirel düşüncenin temel ilkeleri işlenecek, doğru akıl yürütmenin yanlış akıl yürütmeden ayırt edilme yöntemleri ve en yaygın argüman türleri değerlendirilecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Argümanları çözümlemeyi, sonuçları ve öncülleri saptamayı öğrenir. 2) Dilbilimsel olgular ve retorik tuzaklar hakkında bilgi sahibi olur. 3) Tümdengelimsel geçerliliği öğrenerek iyi muhakeme ve kötü muhakeme arasındaki farkı anlar. 4) Tümevarımsal çıkarım ve olasılık kuramı konusunda bilgi sahibi olur. 5) Argümanları yeniden oluşturma tekniklerine hakim olur. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kavramsal Çerçeve | |
2) | Argümanlar – 1 | Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018. |
3) | Argümanlar – 2 | Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018. |
4) | Dil ve Retorik – 1 | Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018. |
5) | Dil ve Retorik – 2 | Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018. |
6) | Tümdengelimsel Geçerlilik – 1 | Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018. |
7) | Tümdengelimsel Geçerlilik – 2 | Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018. |
8) | Tekrar | Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018. |
9) | Ara Sınav | |
10) | Olasılık ve Tümevarımsal Muhakeme – 1 | Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018. |
11) | Olasılık ve Tümevarımsal Muhakeme – 2 | Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018. |
12) | Argümanları Yeniden Oluşturma – 1 | Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018. |
13) | Argümanları Yeniden Oluşturma – 2 | Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018. |
14) | Genel Tekrar | Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018. |
15) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Tracy Bowell ve Gary Kemp (2015). Eleştirel Düşünme Kılavuzu (Critical Thinking), Bilge Tanrıseven (Çev.) 4. Basımdan Çeviri. Ankara: TÜBİTAK, 2018. |
Diğer Kaynaklar: | Vincent Ryan Ruggiero, Eleştirel Düşünme İçin Bir Rehber (Beyond Feelings: A Guide to Critical Thinking), Çağdaş Dedeoğlu (Çev.) İstanbul: Alfa Yayıncılık, 2017. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Antik Çağ'dan günümüze felsefe tarihine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
2) Analitik ve eleştirel düşünme yetisi kazanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
3) Ontoloji, epistemoloji, etik gibi temel disiplinlere dair kapsamlı bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
4) Mantık alanına dair teorik bilgi edinir ve bu bilgiyi pratiğe uygulama becerisi kazanır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||
5) Felsefe metinlerini yakın okuma, mantıksal açıdan inceleme ve çözümleme, ve akıl yürütme yetileri edinir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
6) Felsefi sorgulama ve farklı akıl yürütme yöntemleri öğrenir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||
7) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||||||||||
8) Tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirir. | ||||||||||||||
9) Bağımsız araştırma ve inceleme yapma, metin yorumlama ve felsefi metin yazma yeteneği kazanır. | ||||||||||||||
10) İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||||||||||
11) Felsefeye dair konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||||||||||
12) Felsefi sorgulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygulamayı öğrenir ve başka disiplinlere de bu becerilerini aktarır. | ||||||||||||||
13) Felsefe ve bilim arasındaki belirlenim ilişkisine dair tarihsel bir bakış açısı kazanır. | ||||||||||||||
14) Temel felsefi kavramların anlamlarına ve kapsamına ilişkin tarihsel bilgi sahibi olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Antik Çağ'dan günümüze felsefe tarihine ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olur. | |
2) | Analitik ve eleştirel düşünme yetisi kazanır. | 3 |
3) | Ontoloji, epistemoloji, etik gibi temel disiplinlere dair kapsamlı bilgi sahibi olur. | |
4) | Mantık alanına dair teorik bilgi edinir ve bu bilgiyi pratiğe uygulama becerisi kazanır. | 2 |
5) | Felsefe metinlerini yakın okuma, mantıksal açıdan inceleme ve çözümleme, ve akıl yürütme yetileri edinir. | 3 |
6) | Felsefi sorgulama ve farklı akıl yürütme yöntemleri öğrenir. | 3 |
7) | Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | |
8) | Tarihi ve güncel olayları felsefi bakış açısıyla değerlendirir. | |
9) | Bağımsız araştırma ve inceleme yapma, metin yorumlama ve felsefi metin yazma yeteneği kazanır. | |
10) | İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
11) | Felsefeye dair konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | |
12) | Felsefi sorgulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda uygulamayı öğrenir ve başka disiplinlere de bu becerilerini aktarır. | |
13) | Felsefe ve bilim arasındaki belirlenim ilişkisine dair tarihsel bir bakış açısı kazanır. | |
14) | Temel felsefi kavramların anlamlarına ve kapsamına ilişkin tarihsel bilgi sahibi olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 3 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 4 | 3 | 91 | |||
Küçük Sınavlar | 3 | 3 | 1 | 12 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 2 | 14 | |||
Final | 1 | 18 | 3 | 21 | |||
Toplam İş Yükü | 138 |