PSY052 Understanding and Preventing Addictionİstinye ÜniversitesiAkademik Programlar Psikoloji (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Psikoloji (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSY052
Ders İsmi: Bağımlılığı Anlamak ve Önlemek
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. EZGİ ILDIRIM
Dersi Veren(ler): Ezgi Ildırım Özcan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı madde ve davranışsal bağımlılığa ilişkin tanım ve süreçlerin öğretilmesidir. Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler bağımlılığın tanısını yapabilecek ve bağımlılık sürecini tanımlayabilecektir. Bağımlılık kişilerin yaşantılarını çok yönlü etkileyen önemli bir sorundur. Bu sebeple bağımlılık sürecini ve etkileri anlamak önemlidir.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında bağımlılık yapıcı maddeler ve etkileri, davranışsal bağımlılık, bağımlılık tanı kriterleri, bağımlılık döngüsü, önleyici teknikler ele alınacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bağımlılık yapıcı madde ve davranışları tanımlar.
2) Bağımlılık sürecini açıklar.
3) Bağımlılık süreçlerine psikolojik yaklaşım ve tedavi süreçlerini bilir.
4) Bağımlılık Bozukluklarında önleyici ve zarar azaltma yaklaşımlarını bilir
5) Bağımlılık ile ilgili makaleleri anlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş
2) Madde Kullanım Bozukluklarının Epidemiyolojisi ve Tanı Sınıflandırması Douaihy, A., & Daley, D. (2013). Substance use disorders. Oxford University Press. Bölüm 1
3) Madde Kullanım Bozukluğunun Nörobiyolojisi
4) Madde Kullanım Bozukluğunun Sosyal ve çevresel özellikleri Douaihy, A., & Daley, D. (2013). Substance use disorders. Oxford University Press.
5) Madde Kötüye Kullanımı ve Klinik Özellikleri
6) Madde Kullanım Bozuklukları için Tarama ve Teşhis Yöntemleri
7) Vize
8) Madde Kullanım Bozukluklarına Psikososyal yaklaşımlar
9) Madde Kullanım Bozukluklarında Kaymayı Önlemek
10) Madde Kullanım Bozuklukları ve Komorbidite Douaihy, A., & Daley, D. (2013). Substance use disorders. Oxford University Press./Bölüm 11
11) Önleme ve Zarar Azaltma Yaklaşımları Bölüm 13
12) Ergenlerde Madde Kullanım Bozukluğu Bölüm 12
13) Teknoloji Bağımlılığı Levounis, P., & Sherer, J. (Eds.). (2021). Technological Addictions. American Psychiatric Pub.
14) Teknoloji Bağımlılığı- II; online pornografi, online kumar oynama bozuklupu Levounis, P., & Sherer, J. (Eds.). (2021). Technological Addictions. American Psychiatric Pub.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Douaihy, A., & Daley, D. (2013). Substance use disorders. Oxford University Press.
Diğer Kaynaklar: Levounis, P., & Sherer, J. (Eds.). (2021). Technological Addictions. American Psychiatric Pub.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. 2 2 2 2 2
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır. 3 3 3 3 2
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. 3 3 3 3 2
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1 2 2 2 3
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. 1 2
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular. 2 1 1
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. 3 2 2 2 3
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. 2
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. 1 1 1 3
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. 3 2 2 3 3
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. 3 2 2 3 3
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. 3 2 2 3 3
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. 3
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir.
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır.
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar.
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar.
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular.
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir.
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır.
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır.
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır.
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır.
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 76
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 117