Psikoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSI049 | ||||
Ders İsmi: | Bağımlılığı Anlamak ve Önlemek | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | |||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. EZGİ ILDIRIM | ||||
Dersi Veren(ler): | Ezgi Ildırım Özcan | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı madde ve davranışsal bağımlılığa ilişkin tanım ve süreçlerin öğretilmesidir. Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler bağımlılığın tanısını yapabilecek ve bağımlılık sürecini tanımlayabilecektir. Bağımlılık kişilerin yaşantılarını çok yönlü etkileyen önemli bir sorundur. Bu sebeple bağımlılık sürecini ve etkileri anlamak önemlidir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders kapsamında bağımlılık yapıcı maddeler ve etkileri, davranışsal bağımlılık, bağımlılık tanı kriterleri, bağımlılık döngüsü, önleyici teknikler ele alınacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bağımlılık yapıcı madde ve davranışları tanımlar 2) Bağımlılık sürecini açıklar 3) Bağımlılığa yönelik tedavi ve psikolojik yaklaşımları bilir. 4) Bağımlılık bozukluklarında önleyici ve zarar azaltma yaklaşımlarını bilir. 5) Bağımlılık ile ilgili makaleleri anlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Madde Kullanım Bozukluklarının Epidemiyolojisi ve Tanı Sınıflandırması | Douaihy, A., & Daley, D. (2013). Substance use disorders. Oxford University Press. Bölüm 1 |
3) | Madde Kullanım Bozukluğunun Nörobiyolojisi | - |
4) | Madde Kullanım Bozukluğunun Sosyal ve çevresel özellikleri | Douaihy, A., & Daley, D. (2013). Substance use disorders. Oxford University Press. |
5) | Madde Kötüye Kullanımı ve Klinik Özellikleri | - |
6) | Madde Kullanım Bozuklukları için Tarama ve Teşhis Yöntemleri | - |
7) | Vize | - |
8) | Madde Kullanım Bozukluklarına Psikososyal yaklaşımlar | - |
9) | Madde Kullanım Bozukluklarında Kaymayı Önlemek | - |
10) | Madde Kullanım Bozuklukları ve Komorbidite | Douaihy, A., & Daley, D. (2013). Substance use disorders. Oxford University Press./Bölüm 11 |
11) | Önleme ve Zarar Azaltma Yaklaşımları | Bölüm 13 |
12) | Ergenlerde Madde Kullanım Bozukluğu | Bölüm 12 |
13) | Teknoloji Bağımlılığı | Levounis, P., & Sherer, J. (Eds.). (2021). Technological Addictions. American Psychiatric Pub. |
14) | Teknoloji Bağımlılığı- II; online pornografi, online kumar oynama bozukluğu | Levounis, P., & Sherer, J. (Eds.). (2021). Technological Addictions. American Psychiatric Pub. |
Ders Notları / Kitaplar: | Douaihy, A., & Daley, D. (2013). Substance use disorders. Oxford University Press. |
Diğer Kaynaklar: | Levounis, P., & Sherer, J. (Eds.). (2021). Technological Addictions. American Psychiatric Pub. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | 3 | 3 | 3 | |||||||||||
2) Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır | 3 | 3 | ||||||||||||
3) İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | 3 | 3 | 2 | |||||||||||
4) Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 | |||||||||||||
5) Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | 2 | 2 | 3 | |||||||||||
6) Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular | 2 | |||||||||||||
7) Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | 3 | 3 | ||||||||||||
8) Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | 2 | |||||||||||||
9) Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||
10) Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | ||||||||||||||
11) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | ||||||||||||||
12) Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | ||||||||||||||
13) Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||||
14) Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikolojinin başlıca alt alanları ile ilgili teorik bilgiye sahiptir. | |
2) | Psikoloji kavram ve teorilerini, psikolojinin çeşitli uygulama alanlarında kullanır | |
3) | İnsanın bilişsel, duygusal ve davranışsal süreçlerini tanımlar ve açıklar. | |
4) | Psikoloji alanındaki bulgu ve varsayımları bilimsel ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
5) | Psikolojik araştırma verilerini toplar, analiz eder ve sonuçları yorumlayarak bilimsel yazım kurallarına uygun şekilde raporlar. | |
6) | Psikolojik olguları ölçmek için gerekli ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir ve uygular | |
7) | Psikoloji ve psikolojiyle ilgili diğer bilim dallarındaki yenilik ve gelişmeleri izleme bilgi ve becerisine sahiptir. | |
8) | Bireysel veya grup halinde verimli çalışmak için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | |
9) | Ulusal ve uluslararası mesleki ortamlarda açık ve etkin iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | |
10) | Psikoloji alanına yönelik mesleki ilkelere ve etik kurallara uygun davranır. | |
11) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde yaş, cinsiyet, dil, ırk, din, sosyal sınıf gibi farklı kimlik gruplarına önyargısız ve eşit davranır. | |
12) | Evrensel değerlere, insan ve hayvan haklarına saygılıdır. | |
13) | Bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde kullanır. | |
14) | Bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini, en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 39 |
Ödevler | 1 | 9 |
Ara Sınavlar | 1 | 12 |
Final | 1 | 24 |
Toplam İş Yükü | 123 |