Çocuk Gelişimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | CGE023 | ||||
Ders İsmi: | İlk Yardım | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. DİDEM ELİTEZ | ||||
Dersi Veren(ler): | Doç. Dr. Emine Türkmen- Dr. Öğr. Üyesi Selvinaz Albayrak | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Kazaların önlenmesi, herhangi bir olay, kaza ya da yaralanma anında hayati tehlikenin ortadan kaldırılması, yaşamsal fonksiyonların devamlılığının sağlanması, hasta/ yaralının durumunun kötüleşmesini önleyici tedbirlerin alınması ve iyileşmeyi kolaylaştıran temel ilkyardım ilke ve uygulamalarına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği: | İlkyardım dersi, herhangi bir olay ya da kaza anında yaralanan bireylere acil bakım hizmeti gelinceye kadar olay yerinde yapılan yaşam kurtarıcı ve sakatlıkları önleyici ilkyardım girişimlerine ilişkin temel bilgi ve uygulamaları içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İlk yardımın toplum sağlığı ve güvenliği için önemini ifade eder. 2) Ülkenin afet ve acil durum planlarına ilişkin kuralları (kanunlar, yönetmelikler) ve ilkeleri açıklar. 3) İlk yardım ile ilgili ilkeleri açıklar. 4) Herhangi bir olay, kaza ya da yaralanma durumunda birey ve toplumun yaşamını kurtarmak ve sakatlanmaları önlemek için olay yerinde yapılması gerekli ilk yardımı uygular. 5) Çocuklarda kazaların önlenmesine yönelik girişimleri açıklar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanımı, İlkyardıma Giriş ve Temel Kavramlar Sivil Savunma-İçişleri Bakanlığı Afet ve Acil Durum Yönetimi | |
2) | Hasta/Yaralı ve Olay Yerinin Değerlendirilmesi, Vaka çalışmaları Göze, Kulağa ve Buruna Yabancı Cisim Kaçmasında İlk Yardım | |
3) | Temel Yaşam Desteği | |
4) | Temel Yaşam Desteği- Laboratuvar Uygulaması | |
5) | Havayolu Tıkanıklıklarında İlkyardım Havayolu Tıkanıklıklarında İlkyardım -Laboratuvar Uygulaması | |
6) | Kanama ve Şokta İlkyardım Kanama ve Şokta İlkyardım- Laboratuvar Uygulaması | |
7) | Yaralanmalarda İlkyardım Yaralanmalarda İlkyardım- Laboratuvar Uygulaması | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Yumuşak Doku Yaralanmaları ve Kırıklarda İlkyardım Laboratuvar Uygulaması | |
10) | Yanık, Sıcak Çarpması, Lokal Soğuk Yaralanmaları ve Donmalarda İlkyardım Vaka Çalışmaları | |
11) | Ani Bilinç Kayıplarında İlkyardım Vaka çalışmaları | |
12) | Zehirlenmeler, Hayvan Isırık ve Sokmalarında İlkyardım Vaka çalışmaları | |
13) | Hasta/ Yaralıyı Taşıma Teknikleri Laboratuvar Uygulaması | |
14) | Doğal Afetlerde İlkyardım Genel Vaka Çalışmaları | |
15) | Final Sınavları | |
16) | Final Sınavları |
Ders Notları / Kitaplar: | Yıldırım F., Faydalı S. (2016). İlk yardım. Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık. |
Diğer Kaynaklar: | İnan H F., Kurt Z. Kubilay İ. (2011). Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü İlkyardım ve Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanlığı. http://www.ilkyardim.org.tr/dokumanlar/Saglik-Bakanligi-Ilk-Yardim.pdf New ERC Guidelines; https://cprguidelines.eu/ 2020 American Heart Association Guidelines for CPR https://cpr.heart.org/en/resuscitation-science/cpr-and-ecc-guidelines |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgilere sahip olur. | 2 | ||||||||||||||
2) Çocuk Gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanır. | 2 | ||||||||||||||
3) Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak kendini ifade eder, gerekli mesleki çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sorumluluk alır. | 2 | ||||||||||||||
4) Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri anlayarak güncel yaşantıları ile ulusal ve uluslararası gelişmeleri ilişkilendirir. | |||||||||||||||
5) Çocuk Gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | |||||||||||||||
6) Çocuk Gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. | 2 | ||||||||||||||
7) Çocuk Gelişimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirler ve gerekli yönlendirmeleri yapar. | 2 | ||||||||||||||
8) Çocuk Gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile sosyal, kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. | |||||||||||||||
9) Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (kitap, bilgi notu, kitapçık, oyuncak, eğitici öğretici araçlar vb.) planlar, hazırlar, değerlendirir ve materyalleri çocuğun ve ailenin yüksek yararına uygun olarak kullanır. | |||||||||||||||
10) .Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki mesleki uygulamalar için gerekli temel bilgiye sahip olur. | |||||||||||||||
11) Mesleki alandaki tüm uygulamalarda ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun davranır. | 2 | ||||||||||||||
12) Çocuk Gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar. | |||||||||||||||
13) Avrupa bilgisayar kullanma lisansı açısından ileri düzey bilgisayar kullanma becerilerine sahiptir. | |||||||||||||||
14) Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 seviyesi İngilizce dil hakimiyetine sahiptir. | |||||||||||||||
15) Çocuk Gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık, eğitim ve destek hizmetleri, organizasyon yapısı ve sistematiği içerisinde alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal bilgilere sahip olur. | 1 |
2) | Çocuk Gelişimi disiplininin temel bilgi ve becerilerinin yanına sağlık, eğitim, psikoloji gibi bilimleri de ekleyerek bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanır. | 2 |
3) | Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki uygulamalarda bireysel ve ekip üyesi olarak kendini ifade eder, gerekli mesleki çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve sorumluluk alır. | 2 |
4) | Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili temel kavram, yaklaşım ve teorileri anlayarak güncel yaşantıları ile ulusal ve uluslararası gelişmeleri ilişkilendirir. | 1 |
5) | Çocuk Gelişimi alanında tüm çalışmalarda toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 2 |
6) | Çocuk Gelişimi disiplininin gerektirdiği bilgi ve becerileri temel alarak karşılaşılan sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirir. | 2 |
7) | Çocuk Gelişimi ile ilgili yaşam boyu öğrenmeye ilişkin öğrenme gereksinimlerini belirler ve gerekli yönlendirmeleri yapar. | 2 |
8) | Çocuk Gelişimine yönelik çalışmalarda aile ve çocuk ile sosyal, kültürel yapıya uygun etkili iletişim kurar ve iş birliği içinde çalışır. | 1 |
9) | Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği materyalleri (kitap, bilgi notu, kitapçık, oyuncak, eğitici öğretici araçlar vb.) planlar, hazırlar, değerlendirir ve materyalleri çocuğun ve ailenin yüksek yararına uygun olarak kullanır. | 3 |
10) | .Çocuk Gelişimi ile ilgili eğitim, adalet, kültür, sağlık ve ilgili diğer kuruluşlarındaki mesleki uygulamalar için gerekli temel bilgiye sahip olur. | 3 |
11) | Mesleki alandaki tüm uygulamalarda ve sosyal ilişkilerinde, meslek etiğine ve sosyal sorumluluk anlayışına uygun davranır. | 2 |
12) | Çocuk Gelişimi konusunda toplumu ve diğer meslek gruplarını bilinçlendirmeye yönelik çalışmalar yapar. | 3 |
13) | Avrupa bilgisayar kullanma lisansı açısından ileri düzey bilgisayar kullanma becerilerine sahiptir. | 3 |
14) | Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 seviyesi İngilizce dil hakimiyetine sahiptir. | 2 |
15) | Çocuk Gelişimi alanında sosyal hakların evrenselliği ve kalite kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında duyarlılık gösterir. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Final Pratik | 1 | % 10 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Uygulama | 13 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 21 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 79 |