Mimarlık (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARCH081
Ders İsmi: Sinemada Mimari ve Şehirler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. HALE SİNİRLİOĞLU
Dersi Veren(ler): Hale Sinirlioğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders mimarlık ve hareketli görüntü arasındaki ilişkiyi 20. yüzyıl sineması örnekleri üzerinden incelemeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Hareketli görüntü ve sinema, mekanların, yaşam tarzlarının ve şehrin günlük yaşamının sosyo-kültürel gerçeklerinin en büyüleyici görsel temsillerini üretiebilir. Ders, hareketli görüntünün mimarlıkla nasıl ilişki kurduğunu ve mimari ve kentsel unsurların filmlerde dönemlerinin fiziksel koşullarını ve sosyal yaşamını vurgulamak için nasıl kullanıldığını tartışır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler filmlerdeki mimarlık ve kentsel tasarım ögelerinin kullanımını inceleyebilir ve tartışabilir.
2) 20. yy mimarlık ve kent tasarımını tartışabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş. Mimarlık, kent ve sinema üzerine tartışma
2) Sinemada kent. Berlin: The symphonie of a Great City A Man with a movie camera
3) Sinemada toplum, mimarlık ve kent Metropolis Cabinet of Dr. Caligari
4) Modernleşme ve modern sanayileşme Modern Times
5) Sinemada toplum Bicycle Thieves
6) Sinemada modern mimarlık ve modern kent Mon Oncle Play Time
7) Sinemada perspektif ve mimari mekanın temsili Rear Window
8) ARASINAV: KISA FİLMLER
9) Bilimkurgu filmlerinde mimarlık 2001: A Space Odyssey Alphaville
10) Ütopya, distopya ve kentler Bladerunner
11) Küreselleşme ve yeni kent dokusu Medianeras
12) Mimarlık, kent ve belgesel The Human Scale
13) Mimarlıkta zaman, mekan ve hareket Inception
14) Sinemada mimar. Öğrenci projeleri üzerine tartışma ve stüdyo çalışması The Fountainhead My Architect The Belly of an Architect

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Neumann, D., ed. (1996). Film Architecture: From Metropolis to Blade Runner. Munich, Germany: Prestel Verlag.
Diğer Kaynaklar: Bergan, R. (2011). The Film Book. New York: DK.
Koech, R. (2008). Cities in Film: Architecture, Urban Space and the Moving Image, Conference Proceedings. Liverpool: University of Liverpool.
Mennel, B. (2019). Cities and Cinema. (2nd Edition). NY, USA: Routledge.
Shiel, M., Fitzmaurice, T., eds. (2001). Cinema and the City: Film and Urban Societies in a Global Context. MA, USA: Blackwell Publishers.
Tobe, R. (2018). Film, Architecture and Spatial Imagination (Ashgate Studies in Architecture). London: Routledge.
Webber, A., Wilson, E. eds. (2008). Cities in Transition: The Moving Image and the Modern Metropolis. NY, USA: Wallflower Press.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

Program Kazanımları
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. 3 3
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. 2 2
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. 2 2
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. 1 1
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. 2 2
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. 2 2
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. 2 2
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. 1 1
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. 2 2
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2 2
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. 2 2
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. 1 1
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. 2 2
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. 2 2
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. 3 3

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimarlığın teknik, estetik, kültürel, tarihsel, toplumsal ve etik boyutları ile ilgili bilgi ve değerleri bilimsel ve eleştirel yaklaşımla öğrenir ve uygular. 3
2) Mimarlık pratiğini çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürebilirlik ilkeleri ile bütünleştirir. 2
3) Mimari ve kentsel çevre ilişkisini kurabilir: Kentsel planlama / kentsel tasarım / proje arasındaki etkileşimleri sağlama ve uygulama bilgi ve becerisine sahiptir. 2
4) Alanında veri toplama, analiz etme, yorumlama ve eleştirel düşünceye dayalı potansiyelleri ve sorunları tanımlama, kavram geliştirme ve eyleme dönük stratejiler belirleme becerisi kazanır. 1
5) Kuram, tasarım ve uygulama arasında ilişki kurabilir. 2
6) Toplumsal, işlevsel, teknik, estetik gereksinmelere cevap veren yaratıcı ve özgün fikirler ortaya koyarak mimari tasarım yapma, sunma, uygulama, yönetme ve denetleme aşamalarını bağımsız veya ortak yürütebilme becerisine sahiptir. 2
7) Geleneksel yöntemler yanında, alanının gerektirdiği yeni bilişim teknolojilerini etkileşimli olarak kullanır. 2
8) Yapılı çevrenin tarihsel ve korunmaya değer niteliklerini analiz etmek, belgelemek; bu alanda, koruma / kullanma dengesini göz önüne alarak renovasyon, restorasyon konularında tasarım yapma bilgi ve becerilerine sahiptir. 1
9) Yapılı çevrenin oluşumunda ve bina tasarımında, bireysel ve/veya ekip üyesi olarak, farklı disiplinlerle işbirliği yapabilme ve eşgüdüm sağlayabilme becerisini kazanır. 2
10) Mimarlık alanında mesleki etik ve davranış ilkeleri, örgütsel, yasal kurallar, standartlar, hak ve sorumluluklar ile süreçler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
11) Farklı ve değişen toplumsal ihtiyaçlara, yaşam kalitesini yükseltmeye katkı sağlamak üzere tasarım ve bilgi üretebilir. 2
12) Yapılı çevrenin üretiminde, doğal afet riskleri dikkate alarak sağlam yapılar tasarlama konusunda bilgi ve sorumluluk bilincine sahiptir. 1
13) Mesleki bilgi, düşünce ve uygulamalarına ilişkin yeni gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır. 2
14) Mimarlık alanında toplumsal bilincin gelişmesinde, doğa ve kent haklarının dikkate alınması ve savunulmasında sorumluluk alır. 2
15) Bir yabancı dilde mimari iletişim becerisine sahiptir. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Küçük Sınavlar 10 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 0 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 0 2 2
Final 1 0 3 3
Toplam İş Yükü 75