İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MIM088 | ||||
Ders İsmi: | Sürdürülebilirlik ve Çevre Analiz Yöntemleri | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ZEHRA TONBUL | ||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üy. ERKAN KAMBEK |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, tarih öncesi dönemden başlayarak ağırlıklı olarak 19. yüzyıl sanayi devrimi sonrasına yoğunlaşan yerleşme alanlarının kurulması, planlanma ve tasarım süreçlerine yönelik, yapılı çevre ve yakın çevre ilişkilerinin sürdürülebilir gelişme kavram, yöntem ve araçlarını irdelemektir. |
Dersin İçeriği: | Öğrencilere, insan-doğa etkileşimi, kültürel özellikler ve teknolojik gelişme çerçevesinde, kentsel gelişme dinamikleri ile sürdürülebilir mimarlık, planlama ve tasarım ilişkileri üzerinden çevresel, sosyal ve ekonomik bağlama yönelik bütüncül bir bakış açısını aktarabilmektir |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sürdürülebilir gelişme ve sürdürülebilir mimarlık kavramlarının tartışılabilmesi 2) Yaşam kalitesinin sağlanabilmesi için yapılı çevrenin sürdürülebilir mimarlık, planlama ve tasarım ilişkilerinin bütüncül analizini yapabilme 3) Kent ve teknoloji ilişkisi bağlamında, akıllı kentlerde yenilikçi sürdürülebilir teknolojiler kullanımı konusunda farkındalık yaratılması 4) Yenilenebilir enerji teknolojileri ile mekânsal kurgu arasındaki ilişkileri çözümleyebilme 5) Kamusallık kavramı çerçevesinde kamusal mekan oluşumuna yönelik temel analizleri yapabilme ve tartışabilme 6) Planlama ve tasarım süreçlerinde yapılı çevreye ait envanter oluşturmanın önemi konusunda farkındalık sağlanması 7) Kentsel gelişme bölgeleri yanı sıra tarihi kentsel çevreye ait temel mekânsal analizleri yapabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, ders akışı ve sürecine ait açıklama, Kentsel Gelişme Sorunları, Planlama Mimarlık Tasarım İlişkisi | |
2) | Sürdürülebilir ve Ekolojik Kentler Sanayi Sonrası Kentlerde Sürdürülebilir Teknoloji Kullanımı Akıllı Kentler, Akıllı Binalar ve Kent Bilgi Sistemi | |
3) | Ekolojik Yaklaşım, Sürdürülebilir Planlama ve Tasarım İlişkisi | |
4) | Yeni Şehircilik Akımı ve Tasarım İlişkisi | |
5) | Sürdürülebilirlik ve Uluslararası Sözleşmeler (Leipzig Charter, Rio Yerel Gündem 21, Habitat III, BM İklim Değişikliği Konferansları, vb) | |
6) | Sürdürülebilir Kentsel Projeler ve Yurtdışı örnekleri | |
7) | Kentsel Mekân ve Kimlik, Kamusal Mekanların Planlaması ve Tasarlanması | |
8) | Risk Sakınımlı Planlama, Mimarlık ve Tasarım ilişkisi | |
9) | Planlama ve tasarımda yoğunluk olgusu ve dikey ve yatay yapılaşma | |
10) | Konut alanlarında sekansiyel analiz | |
11) | Geleneksel Kent Dokularında Mekânsal Analiz, Galata Örneği | |
12) | Enerji Kaynak Çeşitliliğine Dayalı Yerleşme Planlaması ve Tasarımında Temel İlkeler ve Ölçütler | |
13) | Genel değerlendirme | |
14) | Genel değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | Erbaş, A. E. (2012) "Kentsel Planlamaya Ekolojik Yaklaşım", Mod Dergisi, Sayı 1., 22-24 pp, Çanakkale Mimarlar Odası, Çanakkale Erbaş, A. E. (2008), Yeni Konut Gelişme Alanlarında Yerel Enerji Planlaması. International Conference on Ecological and Technological Cities(42), 27-38. |
Diğer Kaynaklar: | Erbaş, A. E. (2018), Türkiye’de Sel Taşkın Riski ve Kent Planlama Sürecinde Karşılaşılan Zorluklar. 71. Türkiye Jeoloji Kurultayı, 1001-1002. Erbaş, A. E. 2018). Challenges to Urban Planning for the Galata - Persembe Bazaar Waterfront, Istanbul. Studia KPZK (188), 147-167. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. | ||||||||||||||
2) İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. | ||||||||||||||
3) İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. | ||||||||||||||
4) İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. | ||||||||||||||
5) Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. | ||||||||||||||
6) İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. | ||||||||||||||
7) Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. | ||||||||||||||
8) İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. | ||||||||||||||
9) Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. | ||||||||||||||
10) Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. | ||||||||||||||
11) Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. | ||||||||||||||
12) Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. | ||||||||||||||
13) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. | ||||||||||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç Mimarlık mesleği ile ilgili güncel yayınları ve gelişmeleri sürekli olarak takip ederek değerlendirme ve tasarım sürecini, mimarlık ve sanat alanında üretilmiş kuramsal ve pratik bilgiler doğrultusunda şekillendirme. | 3 |
2) | İç mimarlık disiplini içerisindeki alanlarda evrensel bilgiler edinerek bu bilgiler arasında ilişki kurma, kültürel alışkanlıkların, eğitimin ve etiğin tasarım alanındaki öneminin farkında olma. | 2 |
3) | İç Mimarlık mesleği ile ilgili tüm girdileri ve koşulları doğru kullanıp uygulayarak profesyonel hayatta doğru mesleki iletişim becerisi ile iç mimarlık temsil yöntemlerine ve mesleki terminolojiye hakim olma. | 1 |
4) | İç mimari tasarım bütünü içinde yer alan çeşitli fonksiyonlar üzerine odaklanma ve mekan parçalarını bir bütün olarak ele alma. | |
5) | Mekan tasarımı olgusunu farklı disiplinler üzerinden inceleyerek değerlendirme. | 2 |
6) | İnsan-mekan-ölçek kavramları arasındaki ilişkiyi, kişilerin ihtiyaçları ile ilişkilendirerek kişiye uygun çağdaş tasarımlar yapabilme. | |
7) | Tasarım sürecini doğru ifade edebilmek için gerekli güzel sanatlar bilgisine sahip olarak tüm sunum ve anlatım tekniklerini kullanabilme. | |
8) | İç mimari bir projeyi tasarım aşamasında olgunlaştırdıktan sonra, uygulamaya yönelik detayları ortaya koyarak tasarımdan uygulamaya giden süreci doğru yönetebilme. | |
9) | Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği bilinci, mesleki standartlar ve iş hukukuna hakim olma. | |
10) | Yapı malzemeleri ve onların uygulamalarıyla ilgili yeterli ve güncel bilgilere sahip olarak, doğru malzeme ve uygulama yöntemlerini seçebilme. | 1 |
11) | Yapı, tasarım, uygulama ve mühendislik ile ilgili problemleri anlayabilme ve çözüm üretebilme. | 1 |
12) | Estetik, teknik ve işlevsel koşulları bir araya getirerek özgün iç mimari tasarımlar yapabilme ve sahip olduğu mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme. | |
13) | Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından; en az B1; genel düzeyinde kullanma. | |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 35 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Ödevler | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 75 |