Ekonomi (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ECO029
Ders İsmi: Maliyet ve Yönetim Muhasebesi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: İngilizce
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. KADRİ ÖZGÜNEŞ
Dersi Veren(ler): Kadri Özgüneş
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, her öğrenciye maliyet ve yönetim muhasebesinin temel unsurlarını tanıtarak işle ilgili karar vermede anlamlı ve gerekli bilgilere odaklanılmasını hedeflemektedir.

Maliyet muhasebesi, bir şirketin bir ürünün üretimiyle ilgili hem değişken hem de sabit maliyetlerinin tümünü kaydetme, analiz etme ve raporlama sürecidir. Doğru ve iyi tasarlanmış maliyet muhasebesi standartlarına sahip olan şirketlerin yöneticileri daha iyi ve ölçülü kararlar alabilecektir.

Yönetim muhasebesi, bir organizasyon içindeki yöneticiler için geliştirilen muhasebe bilgi ve yöntemlerini ifade eder. Başka bir deyişle, yönetim muhasebesi, yöneticilerin organizasyonel hedefleri gerçekleştirmelerine yardımcı olan bilgileri tanımlama, ölçme, biriktirme, analiz etme, hazırlama, yorumlama ve iletme sürecidir. Yönetim, karar verme amacıyla ilgili tüm muhasebe bilgilerini kullanır. Karar verme, hedeflere ulaşmak için tasarlanmış bir dizi alternatif eylem planı arasından amaca yönelik bir seçimdir ve yönetim sürecinin özüdür.

Bu ders, maliyet ve yönetim muhasebesinin temel kavram ve tekniklerini sunmayı hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: Faaliyet raporları hazırlama, satılan malın maliyeti ve muhasebeleştirilmesi, maliyet muhasebesi sistemleri, maliyet ve değer zinciri, maliyet-hacim-kâr analizi, marjinal analiz, sorumluluk muhasebesi ve transfer fiyatlandırması, operasyonel bütçeleme, standart maliyet sistemleri, planlama bilgi sistemleri ve yönetimsel kontrol sistemleri, karar verme için muhasebe bilgilerinin kullanımı, sabit ve değişken maliyetlerin tahmini için teknikler, bütçeleme süreci, nakit bütçeleme, bütçe kontrolü ve varyans analizi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Temel muhasebe kavramlarına halim olmak
2) Muhasebedeki kritik adımlar ve konuları algılar ve yorumlar
3) Muhasebedeki kritik konuların nasıl belirleneceği ve bunlarla nasıl başa çıkılacağı hakkında temel anlayış ve bilgiye sahip olur

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Maliyet ve Yönetim Muhasebesine Giriş
2) Yönetim Muhasebesi: Maliyet unsurları, doğrudan maliyetler, dolaylı maliyetler ve ürün maliyetleri. Mali tablolarda ürün ve dönem maliyetleri.
3) İş Maliyeti: Üretim genel giderleri için muhasebe, bitmiş mallar için muhasebe, satışlar ve SMM. Üretim genel giderlerinin tahsisi.
4) Süreç Maliyeti: Dönüştürme maliyetleri ve eşdeğer birimler. İkinci bir departman için süreç maliyeti. İGİÇ, SGİÇ ve ağırlıklı ortalama yöntemler.
5) Maliyet-Hacim-Kar Analizi: Değişken, sabit ve karma maliyetler. Katkı payı gelir tablosu. Başabaş analizi.
6) Ana Bütçe: Ana bütçenin hazırlanması.
7) Ana Bütçe: Ana bütçenin hazırlanması - Devam
8) Esnek Bütçeler ve Standart Maliyetler: Esnek bütçe ve sapma analizi. Standart maliyetlendirme.
9) Aktivite Bazlı Maliyetlendirme: Aktivite bazlı bir maliyetlendirme sistemi geliştirmek. Karar vermede faaliyet tabanlı maliyetlendirme kullanma.
10) Resmî Tatil- 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı
11) Aktivite Bazlı Maliyetlendirme – Devam
12) Yatırım Kararları
13) Resmî Tatil-12-15 Mayıs Ramazan Bayramı
14) Resmî Tatil-19 Mayıs Atatürk’ü Anma ve Gençlik ve Spor Bayramı
15) Fİnal

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Horngree’s Accounting 12th edition, Pearson

Diğer Kaynaklar: Horngree’s Accounting 12th edition, Pearson

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

Program Kazanımları
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak ekonomiye ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahiptir. 2 2 2
2) Ekonominin farklı fonksiyonları ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceriye sahiptir. 2 2 2
3) Çeşitli ekonomik sorunların kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. 2 2 2
4) Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincindedir ve bu ihtiyaçları karşılayabilmek için ekonomi bilgisini kullanır. 2 2 2
5) Türkiye ekonomisinin ve küresel ekonominin güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgiye sahiptir. 2 2 2
6) Türkiye ekonomisinin tarihine ilişkin derinlemesine ve küresel ekonominin tarihine ilişkin temel düzeyde bilgiye sahiptir. 2 2 2
7) Çeşitli istatistik teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak doğru ekonomik modeller kurar ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. 2 2 2
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 2 2 2
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 2 2 2
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahiptir. 2 2 2
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. 2 2 2
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 2 2 2
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2 2 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Diğer sosyal bilimleri ve matematiği kullanarak ekonomiye ilişkin geniş ve disiplinlerarası bir perspektife sahiptir. 2
2) Ekonominin farklı fonksiyonları ve etkileşimlerine ilişkin bilgi ve beceriye sahiptir. 2
3) Çeşitli ekonomik sorunların kavranmasına ve çözümüne yönelik farklı teorik yaklaşımları kullanır. 2
4) Toplumun ihtiyaçlarının ne olduğunun bilincindedir ve bu ihtiyaçları karşılayabilmek için ekonomi bilgisini kullanır. 2
5) Türkiye ekonomisinin ve küresel ekonominin güncel sorunlarına yönelik derinlemesine bilgiye sahiptir. 2
6) Türkiye ekonomisinin tarihine ilişkin derinlemesine ve küresel ekonominin tarihine ilişkin temel düzeyde bilgiye sahiptir. 2
7) Çeşitli istatistik teknikleri ve sayısal yöntemleri kullanarak doğru ekonomik modeller kurar ve istatistik programlarını etkin bir şekilde kullanarak analizler yapar. 2
8) Bir yabancı dili eğitim-öğretim düzeyine göre, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyi’nde kullanır. 2
9) Takım çalışması, müzakere, liderlik ve girişimcilik yeteneklerini geliştirir. 2
10) Evrensel etik değerlere, sosyal sorumluluk bilincine ve yeterli düzeyde iş hukuku bilgisine sahiptir. 2
11) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutumlar geliştirebilerek bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve bunları gidermeye yönelik çalışmalar yapar. 2
12) Alanı ile ilgili konularda düşünce ve çözüm önerilerini hem yazılı hem de sözlü olarak aktarır ve gerektiğinde hem ulusal hem de uluslararası platformlarda sunar ve yayınlar. 2
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ileri düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Küçük Sınavlar 4 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 1 2 42
Uygulama 14 1 2 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 0 1 14
Sunum / Seminer 1 5 1 6
Küçük Sınavlar 4 2 1 12
Ara Sınavlar 1 15 1 16
Final 1 20 1 21
Toplam İş Yükü 153