Ameliyathane Hizmetleri | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | UNI199 | ||||
Ders İsmi: | Kültürlerarası Hemşirelik | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. ATİYE TÜRKER | ||||
Dersi Veren(ler): | Atiye Türker | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilerin; kültür kavramını tanımlamalarını, kültürün sağlık, hastalık, din ve beslenme üzerindeki etkisinin farkına varmalarını; hemşirelik bakımının planlanmasında hastanın kültürel yapısını dikkate almalarını; kültürlerarası hemşirelik modellerini bilerek amaçlarını açıklamalarını; hastadan kültürel veri toplayarak, hastanın kültürüne özgü hemşirelik bakımını planlamalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | Kültür, Hemşirelik ve Kültür, Kültürlerarası Hemşirelik Bakımı, Kültürlerarası Hemşirelik Modelleri, Kültürlerarası İletişim |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kültür kavramını tanımlar 2) Kültürlerarası hemşirelik modellerini bilir ve amaçlarını açıklayabilir 3) Hastadan kültürel veri toplayabilir 4) Hemşirelik bakımının planlanmasında hastanın kültürel yapısını dikkate alır |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin öğrenme çıktılarının açıklanması, genel tanımlar | |
2) | İnsan ve Kültür | |
3) | Sağlık, Hastalık ve Kültür | |
4) | Sağlık ve Hastalığı Etkileyen Kültürel Faktörler | |
5) | Kültür, Sağlık ve Din | |
6) | Kültür ve Beslenme Göç olgusu ve Kültür | |
7) | Hemşirelik ve Kültür | |
8) | Kültürel Süreçler ve Kültürlerarası Hemşirelik | |
9) | Kültürel Süreçler ve Kültürlerarası Hemşirelik | |
10) | Kültürlerarası Hemşirelik ve Tarihsel Gelişimi | |
11) | Kültürlerarası Hemşirelik Modelleri | |
12) | Kültürlerarası Hemşirelik Modelleri | |
13) | Hemşirelik Bakımında Kültürlerarası Yaklaşımlar | |
14) | Hemşirelik Bakımında Kültürlerarası Yaklaşımlar | |
15) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | • Seviğ Ü. Tanrıverdi G. (2014). Kültürlerarası Hemşirelik. Akademi Yayınları, İstanbul. |
Diğer Kaynaklar: | Tanrıverdi G. (2019). Farklı Dinler ve Hemşirelik Yaklaşımları. Nobel Kitapevi, Ankara. Seviğ Ü. Tanrıverdi G. (2014). Kültürlerarası Hemşirelik. Akademi Yayınları, İstanbul. Şahin, N.H., Bayram, G.O., Avcı, D. (2009). Kültüre Duyarlı Yaklaşım: Transkültürel Hemşirelik. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 6 (1): 2-7. Taylan, S., Alan, S., Kadıoğlu, S. (2012). Hemşirelik Rolleri ve Özerklik. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2, 66-74. Altunbey T., Yağbasan M. (2020). Kültürlerarası Çalışmalarda Yöntemler, Yaklaşımlar ve Kuramlar Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Karadeniz İletişim Araştırmaları Dergisi, 10(2), 1-18. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||
1) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili teorik bilgiye ve uygulama ve alanıyla ilgili öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alıp çözüm geliştirme becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||
1) Ameliyathane Hizmetleri Programı’nın amacı, ameliyathanede kullanılan tüm alet ve malzemenin ameliyata hazır hale getirilmesini, cerrahi ekibe malzeme sağlanmasını ve ameliyathane ortamının, ameliyatın özelliğine göre uygun hale getirilmesini sağlayan yardımcı cerrahi sağlık personeli yetiştirmektir. Hem özel hem de kamu hastanelerinin bu alanda özel eğitim görmüş sağlık personeline ihtiyaç duyulması nedeniyle mezunların iş bulma imkânları yüksektir. | ||||||||||||||||
2) Alanıyla ilgili görev hak ve sorumlulukları içeren mevzuata hakimdir. | ||||||||||||||||
3) Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili tıbbi terimlerin bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||||
4) İdeal ameliyathane ortamı ile ilgili bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||
5) Cerrahi teknikleri, ameliyathanede kullanılan araç ve malzemelerin bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||||
6) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır. Ekip çalışması bilincine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinliklerini yürütür. | ||||||||||||||||
7) Ameliyathanenin ve ameliyat ekibinin aseptik hazırlıklarını yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir. | ||||||||||||||||
8) Sepsi-antisepsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon, kontaminasyonla ilgili teorik ve pratik bilgiye sahiptir. | ||||||||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | ||||||||||||||||
10) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | ||||||||||||||||
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||||||||||||
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||||||||||
13) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | ||||||||||||||||
14) Operasyon ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | ||||||||||||||||
15) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili teorik bilgiye ve uygulama ve alanıyla ilgili öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alıp çözüm geliştirme becerisine sahiptir. | |
1) | Ameliyathane Hizmetleri Programı’nın amacı, ameliyathanede kullanılan tüm alet ve malzemenin ameliyata hazır hale getirilmesini, cerrahi ekibe malzeme sağlanmasını ve ameliyathane ortamının, ameliyatın özelliğine göre uygun hale getirilmesini sağlayan yardımcı cerrahi sağlık personeli yetiştirmektir. Hem özel hem de kamu hastanelerinin bu alanda özel eğitim görmüş sağlık personeline ihtiyaç duyulması nedeniyle mezunların iş bulma imkânları yüksektir. | |
2) | Alanıyla ilgili görev hak ve sorumlulukları içeren mevzuata hakimdir. | |
3) | Ameliyathane hizmetleri alanı ile ilgili tıbbi terimlerin bilgisine sahiptir. | |
4) | İdeal ameliyathane ortamı ile ilgili bilgi sahibidir. | |
5) | Cerrahi teknikleri, ameliyathanede kullanılan araç ve malzemelerin bilgisine sahiptir. | |
6) | Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır. Ekip çalışması bilincine sahiptir ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinliklerini yürütür. | |
7) | Ameliyathanenin ve ameliyat ekibinin aseptik hazırlıklarını yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir. | |
8) | Sepsi-antisepsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon, kontaminasyonla ilgili teorik ve pratik bilgiye sahiptir. | |
9) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ile alanı ile ilgili, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. | |
10) | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | |
11) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
12) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
13) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |
14) | Operasyon ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | |
15) | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 20 |
Sunum | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 29 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 |
Ödevler | 2 | 20 |
Küçük Sınavlar | 2 | 20 |
Final | 1 | 28 |
Toplam İş Yükü | 127 |