Moleküler Biyoloji ve Genetik (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MBG010 | ||||
Ders İsmi: | Protein Yapısı ve İşlevi | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | English | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Araş. Gör. KAAN ADACAN | ||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üy. ASLI KUTLU |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, proteinlerin yapısı ve işlevi arasındaki derin ilişki hakkında detaylı bilgi birikimini öğrenciye sağlamak ve zihninde genel bir resim oluşturmaktır. Proteinlerin nihai yapılarıyla şekillenen işlevleriyle ilgili temel fonksiyonları termodinamik yaklaşımlar ile açıklamayı amaçlıyoruz. Bu bilgilerin ardından, ihtiyaçlara yönelik modifikasyonları içeren protein mühendisliği alanındaki başarılı yöntemleri ve yaklaşımları öğrenciye sunmayı hedefliyoruz. |
Dersin İçeriği: | Bu dersin içeriği, proteinin yapısı ve işlevi ile ilgili temel bilgileri sunmaktır. 3B protein yapısı için termodinamik temelin tanıtılmasıyla birlikte, protein yapı ve işlevini daha fazla ilişkilendirmek için tüm sistemler içindeki temel rolleri incelenir. Ayrıca, mevcut enzimatik ve kinetik özelliklerini iyileştirmek için protein yapısının mühendisliğine yönelik çeşitli yöntemler tanıtılmaktadır. Proteinlerin 3 boyutlu yapılarının tanımlanması için deneysel yaklaşımlar ile birlikte bilgisayar temelli yaklaşımlar da tanıtılmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Proteinlerin temel bileşenini bilir 2) Hücrelerin farklı bölmelerinde yer alan proteinlerin temel yapısal ve fonksiyonel özellikleri hakkında derinlemesine bilgi sahibidir 3) Özgün protein yapılarına ilişkin yolaklar ve yolaklar arası etkileşimler ile ilgili bilgi sahibidir 4) Proteinlerin aktivasyon mekanizmasını aydınlatmak için hesaplamalı yaklaşımların nasıl entegre edilebileceği hakkında bilgi sahibidir 5) Proteinlerin yapısal temelleri ile termodinamik yaklaşımları birlikte değerlendirebilir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş- Protein ifadesinin temelleri | |
2) | Amino asitler, peptid bağlar ve yapı oluşumları | |
3) | Protein yapılarının motifler | |
4) | Alfa bölgeleri ve Alfa/Beta yapı formları | |
5) | Paralel olmayan beta yapıları | |
6) | Proteinlerin DNA tarafından tanımlanması | |
7) | Zar proteinler | |
8) | Vize haftası | |
9) | Reseptör ailesi | |
10) | Protein yapılarının belirlenmesi: X-RAY, NMR & CRYO- EM | |
11) | Protein yapı tasarımı ve mühendisliği 1 | |
12) | Protein yapı tasarımı ve mühendisliği 2 | |
13) | Vaka çalışması- Serine proteaz enzimi | |
14) | Sunumlar |
Ders Notları / Kitaplar: | Introduction to Protein Structure, Carl Branden & John Tooze, Garland Publishing, 1991. |
Diğer Kaynaklar: | Literatürde yer alan diğer ilgili yayınlar |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Moleküler biyoloji ve genetik alanına temel bilgi birikimini oluşturan biyoloji, kimya, fizik, matematik konularında teorik ve pratik alt yapıya sahiptir. | ||||||||||||
2) Biyolojik olgu ve olayları moleküler düzeyde açıklayabilir ve bunların diğer temel bilimler ve mühendislik uygulamaları ile ilişkisini kurabilir. | ||||||||||||
3) Alanın gerektirdiği temel laboratuvar bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||
4) Bilimsel prensiplere ve etik kurallara uygun çalışır. | ||||||||||||
5) Biyolojik verilerin analizleri ve temel değerlendirmelerinde gerekli olan işlemsel ve matematiksel yazılım programlarını en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | ||||||||||||
6) Alanıyla ilgili literatürü ve güncel yöntemleri takip etme bilgisi, kültürü ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||
7) Sağlık, tarım, hayvancılık, çevre, endüstri ve benzeri konulardaki ihtiyaçlar doğrultusunda temel problemi belirleyerek ve güncel teknolojiyi kullanarak gerekli çözümleri sunabilir. | ||||||||||||
8) Sistemler düzeyindeki biyolojik olgu ve olayları evrimsel bakış açısıyla değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||
9) Bireysel ve grup çalışmalarına dahil olabilme, belirli konularda proje hazırlayabilme ve yürütebilme, yazılı ve sözlü sunum becerisine sahiptir. | ||||||||||||
10) En az bir yabancı dili, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde okuma, yazma ve konuşma alanlarında kullanır. | ||||||||||||
11) Toplumsal ve küresel sorunları kendi alan bilgisini kullanarak saptayabilme ve disiplinler arası iş birliği içinde çözümün bir parçası olabilme becerisine sahiptir. | ||||||||||||
12) Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılıdır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Moleküler biyoloji ve genetik alanına temel bilgi birikimini oluşturan biyoloji, kimya, fizik, matematik konularında teorik ve pratik alt yapıya sahiptir. | |
2) | Biyolojik olgu ve olayları moleküler düzeyde açıklayabilir ve bunların diğer temel bilimler ve mühendislik uygulamaları ile ilişkisini kurabilir. | |
3) | Alanın gerektirdiği temel laboratuvar bilgi ve becerisine sahiptir. | |
4) | Bilimsel prensiplere ve etik kurallara uygun çalışır. | |
5) | Biyolojik verilerin analizleri ve temel değerlendirmelerinde gerekli olan işlemsel ve matematiksel yazılım programlarını en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde kullanır. | |
6) | Alanıyla ilgili literatürü ve güncel yöntemleri takip etme bilgisi, kültürü ve becerisine sahiptir. | |
7) | Sağlık, tarım, hayvancılık, çevre, endüstri ve benzeri konulardaki ihtiyaçlar doğrultusunda temel problemi belirleyerek ve güncel teknolojiyi kullanarak gerekli çözümleri sunabilir. | |
8) | Sistemler düzeyindeki biyolojik olgu ve olayları evrimsel bakış açısıyla değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahiptir. | |
9) | Bireysel ve grup çalışmalarına dahil olabilme, belirli konularda proje hazırlayabilme ve yürütebilme, yazılı ve sözlü sunum becerisine sahiptir. | |
10) | En az bir yabancı dili, Avrupa Dil Portföyü kriteri açısından en az B1 Genel Düzeyinde okuma, yazma ve konuşma alanlarında kullanır. | |
11) | Toplumsal ve küresel sorunları kendi alan bilgisini kullanarak saptayabilme ve disiplinler arası iş birliği içinde çözümün bir parçası olabilme becerisine sahiptir. | |
12) | Bilimsel ve mesleki etkinliklerinde sosyal, kültürel ve bireysel farklılıklara, evrensel değerlere ve insan haklarına saygılıdır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 0 | 3 | 39 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 0 | 3 | 39 | |||
Proje | 1 | 0 | 10 | 10 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 10 | 10 | |||
Final | 1 | 0 | 20 | 20 | |||
Toplam İş Yükü | 118 |