Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DHD6103
Ders İsmi: Alan Uygulama
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
10
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. TÜLAY KAVLAK
Dersi Veren(ler): TÜLAY KAVLAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrenciye, kadın sağlığını bütüncül bir bakışla ele alma, sorun alanlarını belirleme ve sorunlara yönelik çözüm üretmede kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını analiz ve sentez etme bilgi ve becerilerinin kazandırılması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında, kadın sağlığını etkileyen gebelik, doğum ve doğum sonu dönemdeki riskli durumlarda günce hemşirelik yaklaşımlarına yönelik bilgileri içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Gebelik döneminde karşılaşılan riskli durumlara yönelik güncel hemşirelik yaklaşımları sayabilme
2) Doğum eylemi sırasında karşılaşılacak riskli durumlara uygun hemşirelik planı geliştirebilme
3) Gebelik ve doğum takibi yapılan kadınlara bireyselleştirilmiş, bütüncül yaklaşımdaki hemşirelik bakımını açıklayabilme
4) Doğum sonu dönemdeki kadınlara yönelik eğitim planı oluşturabilme
5) Hemşirelik yaklaşımların güncel bilgiler doğrultusunda bakıma yansıtabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, Öğrencilerin ve öğretim üyelerinin programdan beklentilerinin tartışılması, Ders konularının planlaması
2) Kadın sağlığı ile ilgili konferans ve sözleşmeler ve yasalar
3) Dünyada ve Türkiye’de üreme/cinsel sağlık hizmetleri ve hemşirenin rolü
4) Üreme sistemi fizyolojisi
5) Gebelikte annenin fizyolojisi ve hemşirelik bakımı
6) Fetusun fizyolojisi ve hemşirelik bakımı
7) Ara Sınav
8) Gebelik komplikasyonları ve hemşirelik bakımı(erken ve geç dönem kanamalar, EDT, EMR, postterm gebelik)
9) Gebelik komplikasyonları ve hemşirelik bakımı(erken ve geç dönem kanamalar, EDT, EMR, postterm gebelik)
10) Gebelik komplikasyonları ve hemşirelik bakımı(erken ve geç dönem kanamalar, EDT, EMR, postterm gebelik)
11) Gebelikte riskli durumlarda hemşirelik (hipertansiyon ve diyabet)
12) Gebelikte riskli durumlarda hemşirelik (devam) (kalp, tirod, anemi,rh uyuşmazlığı)
13) Doğum Öncesi bakım ve hemşirelik bakımı
14) Dünyada ve Türkiye’de doğum yaklaşımları. Doğum eylemi ve hemşirelik bakımı
15) Doğum eyleminde ağrı ve hemşirelik yaklaşımları
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Bobak, I. N., Leson, M.O. (1993). Maternity and Gynecolojic Care;The Nurse,The Family Mosby Company,st Lovise
2. Cunningham, F.G., Gant N.F., Leveno KJ, Gilstrap LC, Haulth JC, Wenstrom KD. (2001) Williams Obstetrics, Editör: Yıldırım G.,21 Edition.McGraw-Hill companies.
3. Lodermilk, D., Perry, S. (2004) Maternity & Women’s Health Care,Mosby Company,Eighth Edition,Printed in the United States of America.
4. Aksayan, S., Bahar, Z., Bayık, A., Emiroğlu, O.N., Görak, G., Karataş, N.,
5. Taşkın L. (2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği.16. Basım. Akademisyen Kitabevi
6. Kızılkaya Beji N. (2015). Kadın sağlığı ve Hastalıkları, Genişletilmiş2. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri
7. Coşkun MA. (2016). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları
8. Sevim, Ü., Ertem, G. (2016) Perinatoloji ve Bakım, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri
9. Gilbert, E.S and Harmon J.S. “Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum”, Edit:Lale Taşkın, Palme Yayıncılık, Ankara 2002.
10. Şirin, A., Kavlak, O. (Ed) (2008). Kadın Sağlığı. Bedray BasınYayıncılık A.Ş., Ekim, İstanbul.Çiçek M.N., Mungan M.T.(Ed.). (2007). Klinikte Obstetrik ve Jinekoloji. Güneş Tıp Kitap Evleri.
11. Fogel İ.C., Woods F.N.(Ed.) (2008). Women’s Health care İn Advanced Practice Nursing. Springer Publising Company.
12. Neville F., Hacker M.D.J., George Moore M.D., Joeseph C., Gambone, DO, Üstün C., Koçak İ. (Çev.). (2008). Obstetrik ve Jinekolojinin Temelleri. Nobel Tıp Kitapevleri.
Diğer Kaynaklar: 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar.
2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili uygulama geliştirmek ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı kendi alanına uygulamak.
2) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirmek.
3) Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazmak ve ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlamak, bilimsel toplantılarda sunmak
4) Yürüttüğü araştırmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçmek, yorumlamak, analiz ve sentez yapmak, uygulamak
5) Hemşirelik eğitimi, uygulama ve araştırma alanında kanıt, model ve/veya kuramlarını kullanmak.
6) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunmak
7) Farklı ortamlarda özgün görüşlerini savunmak, stratejik karar verme sürecini kullanmak ve etkili iletişim kurmak.
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurmak ve tartışmak.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili uygulama geliştirmek ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı kendi alanına uygulamak. 3
2) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirmek. 3
3) Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazmak ve ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlamak, bilimsel toplantılarda sunmak 3
4) Yürüttüğü araştırmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçmek, yorumlamak, analiz ve sentez yapmak, uygulamak 3
5) Hemşirelik eğitimi, uygulama ve araştırma alanında kanıt, model ve/veya kuramlarını kullanmak. 3
6) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunmak 3
7) Farklı ortamlarda özgün görüşlerini savunmak, stratejik karar verme sürecini kullanmak ve etkili iletişim kurmak. 3
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurmak ve tartışmak. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 4 56
Derse Özgü Staj 14 4 56
Arazi Çalışması 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 12 12
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 248