Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | DHD6102 | ||||
Ders İsmi: | Hemşirelikte Kuram ve Modeller | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. BESTİ ÜSTÜN | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof.Dr.Besti Üstün | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste hemşireliğin yakın tarihi içinde, yıllara göre profesyonelleşme ve bilimselleşme çabalarına yönelik olarak hemşire kuramcıların çalışmalarının tartışılması, bilimselleşme çabalarına yönelik olarak bilim felsefesinin hemşireliğe yansımalarının örneklendirilmesi, bu süreçte öğrencilerin kendi sorumluluk ve konumlarını görebilmesi amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği: | Model, kavram, kuram, paradigma kavramlarının anlamları Hemşireliğin paradigmaları ve önemi Amaç ve Fonksiyon Odaklı Model ve Teoriler İnsanın Varoluşu ve Evrensel Enerjiye OdaklananTeoriler Model ve Yeterlilik ve Becerilere Odaklanan Model ve Teoriler Bakım Odaklı Teoriler Sistem Yaklaşımı Odaklı Model ve Teoriler Kültüre Odaklanan Teori ve Modeller Araştırmalarda Model/Kuram kullanımı |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Hemşirelik kuramsal bilgisinin tarihsel, felsefi, ontolojik ve epistemolojik temellerini ilişkilendirme 2) Hemşirelik kuramı ile hemşirelik araştırması arasındaki dinamik ilişkileri analiz etme. 3) Hemşirelik felsefesi, hemşirelik kuram ve modellerini açıklayabilir. 4) Hemşirelikteki bilimselleşme süreci içinde kendi sorumluluğunu farketme ve duyarlı davranma. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma ve gereksinimlerin belirlenmesi Model, kavram, kuram, paradigma kavramlarının anlamları Hemşireliğin paradigmaları ve önemi Bilim, bilgi, felsefe ve hemşirelik | |
2) | Modelin-kuramın dayandığı değer sistemler/ görüşler (gereksinim teorisi,gelişim teorisi,sistem teorisi vb) | |
3) | Amaç ve Fonksiyon Odaklı Model ve Teoriler (Nigtingale , Henderson , Johnson, Pender ) | |
4) | İnsanın Varoluşu ve Evrensel Enerjiye Odaklanan Model ve Teoriler (Rogers,Parsi ,Barret) | |
5) | Yeterlilik ve Becerilere Odaklanan Model ve Teoriler(Benner) | |
6) | Bakım Odaklı Teoriler (Watson ,Swanson,Duffy) | |
7) | Bakım Odaklı Teoriler (Watson,Swanson ,Duffy) | |
8) | Sistem Yaklaşımı Odaklı Model ve Teoriler (Neuman,Roy,King,Orem) | |
9) | Sistem Yaklaşımı Odaklı Model ve Teoriler (Neuman,Roy,King,Orem)Devam | |
10) | Kişilerarası İlişkilere Odaklanan Teoriler (Pepleau,Orlando,Travelbe) | |
11) | Kişilerarası İlişkilere Odaklanan Teoriler (Pepleau,Orlando,Travelbe)Devam | |
12) | Kültüre Odaklanan Teori ve Modeller (Leninger,Purnel) | |
13) | Eğitim ve Uygulamada Model/Kuram kullanımı | |
14) | Araştırmalarda Model/Kuram Kullanımı Dersin Değerlendirilmesi Değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.Fawcett J. (2005). Contemporary Nursing Knowledge. Analysis and Evaluation of Nursing Models and Theories. F.A. Devis Company: Second Edition. Philadelphia 2-Stuart, G.W. (2009) Principles and Practice of Psychiatric Nursing. Mosby Elsevier, Missouri, USA. 3-Gigliotti, E. The value of nursing models in practice. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2008; 1 (1):42-50. 4-Butts JB,Rich KL (2011) Philosophies and Theories for Advanced Nursing Practice,Johnes & Barlett Learning,Sudbury. |
Diğer Kaynaklar: | 1.Fawcett J. (2005). Contemporary Nursing Knowledge. Analysis and Evaluation of Nursing Models and Theories. F.A. Devis Company: Second Edition. Philadelphia 2-Stuart, G.W. (2009) Principles and Practice of Psychiatric Nursing. Mosby Elsevier, Missouri, USA. 3-Gigliotti, E. The value of nursing models in practice. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2008; 1 (1):42-50. 4-Butts JB,Rich KL (2011) Philosophies and Theories for Advanced Nursing Practice,Johnes & Barlett Learning,Sudbury. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili uygulama geliştirmek ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı kendi alanına uygulamak. | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
2) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirmek. | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
3) Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazmak ve ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlamak, bilimsel toplantılarda sunmak | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
4) Yürüttüğü araştırmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçmek, yorumlamak, analiz ve sentez yapmak, uygulamak | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
5) Hemşirelik eğitimi, uygulama ve araştırma alanında kanıt, model ve/veya kuramlarını kullanmak. | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
6) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunmak | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
7) Farklı ortamlarda özgün görüşlerini savunmak, stratejik karar verme sürecini kullanmak ve etkili iletişim kurmak. | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurmak ve tartışmak. | 3 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili uygulama geliştirmek ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı kendi alanına uygulamak. | 3 |
2) | Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirmek. | 2 |
3) | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazmak ve ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlamak, bilimsel toplantılarda sunmak | 2 |
4) | Yürüttüğü araştırmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçmek, yorumlamak, analiz ve sentez yapmak, uygulamak | 2 |
5) | Hemşirelik eğitimi, uygulama ve araştırma alanında kanıt, model ve/veya kuramlarını kullanmak. | 3 |
6) | Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunmak | 2 |
7) | Farklı ortamlarda özgün görüşlerini savunmak, stratejik karar verme sürecini kullanmak ve etkili iletişim kurmak. | 3 |
8) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurmak ve tartışmak. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 30 |
Sunum | 3 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 | ||||
Sunum / Seminer | 3 | 2 | 6 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 77 |