Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DHD6101
Ders İsmi: Hemşirelikte Araştırma
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. BESTİ ÜSTÜN
Dersi Veren(ler): Prof.Dr.Besti Üstün
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilerin araştırma tasarım yaklaşımları, yayınlanmış araştırma çalışmalarının eleştirel değerlendirilmesi, klinik uygulama sonuçları ile ilgili olarak analiz edilmesi, akademik yazarlık ve hemşirelik araştırmalarının kullanımı konularında becerilerini geliştirmelerine yardımcı olur
Dersin İçeriği: Bilim tarihi, hemşirelikte bilme yolları, hemşirelik ve bilim, hemşirelik araştırmalarının tarihsel gelişimi, hemşirelikte araştırma kullanımı ,hemşirelik araştırma stratejilerinin geliştirilmesi,araştırmalarda model kullanımı,araştırma tasarımları,sistematik derleme metodolojisi ,makale yazma ve yayınlama süreci
etik ve araştırma ilişkisi, yayın etiği ve hemşire araştırıcının etik sorumlulukları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Araştırmada bilimsel ve etik çalışma ilkelerini uygulamanın önemini kavrayabilme
2) Hemşirelik araştırmalarının tasarım, örneklem, ölçüm yöntemleri, veri toplama ve analizi ile sonuçların tartışılmasını eleştirel olarak değerlendirebilme ve uygulayabilme
3) Hemşirelik araştırma sonuçlarının uygulamada nasıl kullanılacağını planlayabilme
4) Uluslararası bildirgelere göre araştırma raporu hazırlayabilme
5) Hemşirelik bakım alanlarındaki sorunların çözümü için model ve kuramları kullanarak araştırmalar yürütebilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilim tarihi, hemşirelikte bilme yolları, hemşirelik ve bilim
2) Hemşirelik araştırmalarının tarihsel gelişimi
3) Hemşirelikte araştırma kullanımı
4) Hemşirelik araştırma stratejilerinin geliştirilmesi
5) Araştırmalarda model kullanımı
6) Araştırma tasarımları: Araştırma süreci adımları
7) Deneysel tasarımlar- Randomize Kontrollü Çalışmalar
8) Deneysel olmayan tasarımlar
9) Sistematik derleme metodolojisi
10) Miks metot
11) Makale yazma
12) Makale yayınlama süreci
13) Etik ve araştırma ilişkisi, yayın etiği ve hemşire araştırıcının etik sorumlulukları
14) Proje geliştirme ve yönetimi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: • Aksayan, S., Bahar, Z., Bayık, A., Emiroğlu, O.N., Görak, G., Karataş, N., Kocaman, G., Kubilay, G., Seviğ, Ü. (2004). Hemşirelikte Araştırma. Editör: Erefe İnci Odak Ofset.ISBN: 9759252104

• Karasar, N. (1995) Bilimsem Araştırma Yöntem, 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd., ISBN:6055426583

• Erdoğan S.,Nahcivan N, Esin N (2014)Hemşirelikte Araştırma Süreç,Uygulama ve Kritik.Nobel Tıp Kitabevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili uygulama geliştirmek ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı kendi alanına uygulamak.
2) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirmek.
3) Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazmak ve ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlamak, bilimsel toplantılarda sunmak
4) Yürüttüğü araştırmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçmek, yorumlamak, analiz ve sentez yapmak, uygulamak
5) Hemşirelik eğitimi, uygulama ve araştırma alanında kanıt, model ve/veya kuramlarını kullanmak.
6) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunmak
7) Farklı ortamlarda özgün görüşlerini savunmak, stratejik karar verme sürecini kullanmak ve etkili iletişim kurmak.
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurmak ve tartışmak.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili uygulama geliştirmek ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı kendi alanına uygulamak. 3
2) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirmek. 3
3) Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazmak ve ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlamak, bilimsel toplantılarda sunmak 3
4) Yürüttüğü araştırmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçmek, yorumlamak, analiz ve sentez yapmak, uygulamak 3
5) Hemşirelik eğitimi, uygulama ve araştırma alanında kanıt, model ve/veya kuramlarını kullanmak. 1
6) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunmak 1
7) Farklı ortamlarda özgün görüşlerini savunmak, stratejik karar verme sürecini kullanmak ve etkili iletişim kurmak. 2
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurmak ve tartışmak. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Sunum 3 % 30
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 3 2 6
Ödevler 1 4 4
Toplam İş Yükü 66