Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DHY5104
Ders İsmi: Doğum ve Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği-II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
10
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. TÜLAY KAVLAK
Dersi Veren(ler): TÜLAY KAVLAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Kadının sağlığını etkileyen durumlar hakkında gerekli bilgi ve beceriyi kazanılmasını sağlamak amaçlanmıştır. Bunun için gerekli olacak teorik bilginin ders ortamında kazandırılması, belirlenen konulardaki güncel durumun literatür doğrultusunda incelenmesi ve ülkemizdeki uygulamaların değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Riskli doğum eylemi ve doğum sonu dönemde hemşirelik yaklaşımları, yenidoğan değerlendirilmesi ve acil bakımı, aile planlaması yöntemleri ve danışmanlığı, genital enfeksiyonlar ve hemşirelik yaklaşımları, üreme siklusu anomalileri, pelvik yapı bozuklukları, jinekolojik kanserlerde hemşirelik yaklaşımları menapoz dönemi ve kadına yönelik şiddet konularını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Doğum ve doğum sonu dönemdeki riskli durumları ve kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını tartışabilmeli
2) Yenidoğan değerlendirilmesi ve acil bakımında yer alan hemşirelik uygulamalarını açıklayabilmeli
3) Üreme siklusunda görülen anormal durumları ve cinsel yolla bulaşan hastalık nedenlerini açıklayabilmeli, hemşirelik yaklaşımlarını tartışabilmeli
4) Aile planlaması yöntemleri ve danışmanlığına ilişkin hemşirelik yaklaşımlarını güncel bilgiler doğrultusunda tartışabilmeli
5) Kadın sağılığını tanılama ve değerlendirmede kullanılan güncel yöntemleri literatür doğrultusunda açıklayabilmeli
6) İnfertil çiftlere yaklaşımda yer alan hemşirelik uygulamalarını literatür doğrultusunda açıklayabilmeli
7) Jinekolojik kanserlere ilişkin güncel verileri açıklayabilmeli ve hemşirelik bakımında yer alan uygulamaları tartışabilmeli

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Riskli doğum eylemi ve hemşirelik yaklaşımları 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
2) Yenidoğanın değerlendirilmesi ve acil bakım 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
3) Doğum sonu dönem ve hemşirelik yaklaşımları 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
4) Doğum sonu dönemdeki riskli durumlarda hemşirelik yaklaşımları 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
5) Üreme siklusu anomalileri ve hemşirelik yaklaşımı 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
6) Aile planlaması yöntemleri, danışmanlığı ve hemşirenin rol ve sorumlulukları 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
7) ARA SINAV
8) Genital enfeksiyonlar ve hemşirelik yaklaşımları 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
9) Kadın sağlığında tanı ve değerlendirme yöntemleri 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
10) Jinekolojik kanserler ve hemşirelik yaklaşımları 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
11) Jinekolojik kanserler ve hemşirelik yaklaşımları (devam) 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
12) Meme neoplazileri ve hemşirelik yaklaşımları 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
13) Menapoz dönemi ve hemşirelik yaklaşımları 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
14) Kadına yönelik şiddet 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Gilbert ES, Harmon JS (2011). Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Çeviri Editötü: Lale Taşkın. İkinci Baskıdan Çeviri, Ankara:PalmaYayıncılık.
2. Taşkın L. (2015). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği.13. Basım. Akademisyen Kitabevi
3. Taşkın L., Eroğlu K., Terzioğlu F., Vural G., Kutlu Ö. (2011). Hemşire ve Ebeler için Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Palme Yayıncılık
4. Bobak, IN., Leson, M.O (1993). Maternity and Gynecolojic Care;The Nurse,The Family Mosby Company,st Lovise.
5. Şirin A., Kavlak O. (2008). Kadın Sağlığı, Bedray Basın Yayıncılık, İstanbul.
6. Cunningham fg, Gant NF, Leveno KJ, Gilstrap LC, Haulth JC, Wenstrom KD. (2001). Williams Obstetrics 21 Edition.McGraw-Hill companies.
7. Lodermilk D, Perry S. (2004). Maternity & Women’s Health Care,Mosby Company,Eighth Editiion,Printed in the United States of America.
Diğer Kaynaklar: 1. Gilbert ES, Harmon JS (2011). Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Çeviri Editötü: Lale Taşkın. İkinci Baskıdan Çeviri, Ankara:PalmaYayıncılık.
2. Taşkın L. (2015). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği.13. Basım. Akademisyen Kitabevi
3. Taşkın L., Eroğlu K., Terzioğlu F., Vural G., Kutlu Ö. (2011). Hemşire ve Ebeler için Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Palme Yayıncılık
4. Bobak, IN., Leson, M.O (1993). Maternity and Gynecolojic Care;The Nurse,The Family Mosby Company,st Lovise.
5. Şirin A., Kavlak O. (2008). Kadın Sağlığı, Bedray Basın Yayıncılık, İstanbul.
6. Cunningham fg, Gant NF, Leveno KJ, Gilstrap LC, Haulth JC, Wenstrom KD. (2001). Williams Obstetrics 21 Edition.McGraw-Hill companies.
7. Lodermilk D, Perry S. (2004). Maternity & Women’s Health Care,Mosby Company,Eighth Editiion,Printed in the United States of America.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Doğum ve kadın hastalıkları hemşiresinin rol ve işlevlerini yerine getirebilmek için, uzmanlık düzeyinde güncel bilgiye sahip olmak, bu geliştirmek, derinleştirmek ve kullanmak.
2) Doğum ve kadın hastalıkları alanının ilişkili olduğu disiplinlerden edindiği kapsamlı bilgiyi bütünleştirebilmek, geliştirmek ve farklı gruplarla paylaşmak
3) Doğum ve kadın hastalıkları alanında sorunların tanılanmasına ve çözümüne yönelik planlanan bir araştırmayı yürütebilmek.
4) Doğum ve kadın hastalıkları alanında karşılaşacağı karmaşık durumları analiz etmek problem çözme yöntemlerini kullanarak ve çözüm önerileri geliştirebilmek
5) Bilimsel bir makaleyi ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlamak ya da bilimsel bir toplantıda sunabilmek.
6) Doğum ve kadın hastalıkları alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek.
7) Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilerek, etik davranabilmek.
8) En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilmek (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B2 Düzeyi).

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Doğum ve kadın hastalıkları hemşiresinin rol ve işlevlerini yerine getirebilmek için, uzmanlık düzeyinde güncel bilgiye sahip olmak, bu geliştirmek, derinleştirmek ve kullanmak. 3
2) Doğum ve kadın hastalıkları alanının ilişkili olduğu disiplinlerden edindiği kapsamlı bilgiyi bütünleştirebilmek, geliştirmek ve farklı gruplarla paylaşmak 3
3) Doğum ve kadın hastalıkları alanında sorunların tanılanmasına ve çözümüne yönelik planlanan bir araştırmayı yürütebilmek. 3
4) Doğum ve kadın hastalıkları alanında karşılaşacağı karmaşık durumları analiz etmek problem çözme yöntemlerini kullanarak ve çözüm önerileri geliştirebilmek 3
5) Bilimsel bir makaleyi ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlamak ya da bilimsel bir toplantıda sunabilmek. 3
6) Doğum ve kadın hastalıkları alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek. 3
7) Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilerek, etik davranabilmek. 3
8) En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilmek (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B2 Düzeyi).

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Seminer 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Uygulama 15 60
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 66
Sunum / Seminer 16 48
Proje 1 6
Ödevler 2 10
Ara Sınavlar 1 6
Final 2 8
Toplam İş Yükü 252