Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DHY5103
Ders İsmi: Doğum ve Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği-I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
7
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üy. TÜLAY KAVLAK
Dersi Veren(ler): TÜLAY KAVLAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ailenin, kadının, fetüsün ve yenidoğanın sağlığının korunması ve yükseltilmesi için gerekli bilgi ve beceriyi kazanmasını sağlamak. Bunun için gerekli olacak teorik bilgilerin ders ortamında kazandırılması, belirlenen konularda son yeniliklerin incelenmesi ve ülkemizdeki uygulamaların değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Kadın sağlığını önemi, kadın sağlığı sorunlarına güncel bakış açısı, üreme/cinsel sağlık kavramı ve kadın sağlığına yansımaları, kadın sağlığı ile ilgili anlama ve yasalar, üreme fizyolojisi, normal ve riskli gebeliklerde hemşirelik girişimleri ile doğum eylemi ve riskli durumların çözümlenmesinde temel oluşturacak kavram ve konuları içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliğindeki temel bir kavram ve konuları farklı boyutlarıyla açıklayabilmeli
2) Dünyada ve Türkiye’de kadın sağlığı sorunlarını güncel verilerle açıklayabilmeli, toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkilerini tartışabilmeli ve kadın haklarına ilişkin anlaşma ve yasaları tanımlayabilmeli
3) Üreme fizyolojine ilişkin bilgileri açıklayabilmeli
4) Dünyada ve Türkiye’de doğum yaklaşımlarına ilişkin güncel durumu tartışabilmeli
5) Gebelik döneminde kadında yaşanan fiziksel ve ruhsal değişiklikleri güncel bilgiler ile tartışabilmeli
6) Yüksek riskli gebeliklerdeki hemşirelik yaklaşımlarını açıklayabilmeli ve literatür doğrultusunda tartışabilmeli
7) Doğum eylemi, eylemdeki riskli durumları ve bu konudaki kanıta dayalı uygulamaları açıklayabilmeli

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, Öğrencilerin ve öğretim üyelerinin programdan beklentilerinin tartışılması, Ders konularının planlaması
2) Dünyada ve Türkiye’de kadın sağlığı sorunlarına genel bakış. 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
3) Kadın sağlığı ile ilgili etik ilkeler, anlaşma ve yasalar 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
4) Kadın hayatının evrelerine göre üreme/cinsel sağlık sorunları, etkileyen faktörler, hemşirenin rol ve sorumlulukları 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
5) Kadın ve erkek üreme sistemi anatomi ve fizyolojisi 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
6) Gebeliğin oluşumu ve Fetüsün fizyolojisi 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
7) Ara sınav
8) Gebelikte annenin fizyolojisi ve hemşirelik bakımı 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
9) Fetal sağlığın değerlendirilmesi ve hemşirelik bakımı 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar
11) Gebelikte riskli durumlar ve hemşirelik yaklaşımları (devam) 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar
12) Doğum öncesi dönem ve hemşirelik bakımı 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
13) Dünyada ve Türkiye’de doğum yaklaşımları, doğum eylemi ve hemşirelik yaklaşımları 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar.
14) Dönem sonu değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Gilbert ES, Harmon JS (2011). Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Çeviri Editötü: Lale Taşkın. İkinci Baskıdan Çeviri, Ankara:PalmaYayıncılık.
2. Taşkın L. (2015). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği.13. Basım. Akademisyen Kitabevi
3. Taşkın L., Eroğlu K., Terzioğlu F., Vural G., Kutlu Ö. (2011). Hemşire ve Ebeler için Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Palme Yayıncılık
4. Bobak, IN., Leson, M.O (1993). Maternity and Gynecolojic Care;The Nurse,The Family Mosby Company,st Lovise.
5. Şirin A., Kavlak O. (2008). Kadın Sağlığı, Bedray Basın Yayıncılık, İstanbul.
6. Cunningham fg, Gant NF, Leveno KJ, Gilstrap LC, Haulth JC, Wenstrom KD. (2001). Williams Obstetrics 21 Edition.McGraw-Hill companies.
7. Lodermilk D, Perry S. (2004). Maternity & Women’s Health Care,Mosby Company,Eighth Editiion,Printed in the United States of America.
Diğer Kaynaklar: 1. Gilbert ES, Harmon JS (2011). Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Çeviri Editötü: Lale Taşkın. İkinci Baskıdan Çeviri, Ankara:PalmaYayıncılık.
2. Taşkın L. (2015). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği.13. Basım. Akademisyen Kitabevi
3. Taşkın L., Eroğlu K., Terzioğlu F., Vural G., Kutlu Ö. (2011). Hemşire ve Ebeler için Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Palme Yayıncılık
4. Bobak, IN., Leson, M.O (1993). Maternity and Gynecolojic Care;The Nurse,The Family Mosby Company,st Lovise.
5. Şirin A., Kavlak O. (2008). Kadın Sağlığı, Bedray Basın Yayıncılık, İstanbul.
6. Cunningham fg, Gant NF, Leveno KJ, Gilstrap LC, Haulth JC, Wenstrom KD. (2001). Williams Obstetrics 21 Edition.McGraw-Hill companies.
7. Lodermilk D, Perry S. (2004). Maternity & Women’s Health Care,Mosby Company,Eighth Editiion,Printed in the United States of America.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Course Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Doğum ve kadın hastalıkları hemşiresinin rol ve işlevlerini yerine getirebilmek için, uzmanlık düzeyinde güncel bilgiye sahip olmak, bu geliştirmek, derinleştirmek ve kullanmak. 3 3 3 3 3 3 3
2) Doğum ve kadın hastalıkları alanının ilişkili olduğu disiplinlerden edindiği kapsamlı bilgiyi bütünleştirebilmek, geliştirmek ve farklı gruplarla paylaşmak 3 3 3 3 3 3 3
3) Doğum ve kadın hastalıkları alanında sorunların tanılanmasına ve çözümüne yönelik planlanan bir araştırmayı yürütebilmek. 3 3 3 3 3 3 3
4) Doğum ve kadın hastalıkları alanında karşılaşacağı karmaşık durumları analiz etmek problem çözme yöntemlerini kullanarak ve çözüm önerileri geliştirebilmek 3 3 3 3 3 3 3
5) Bilimsel bir makaleyi ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlamak ya da bilimsel bir toplantıda sunabilmek. 3 3 3 3 3 3 3
6) Doğum ve kadın hastalıkları alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek. 3 2 2 2 3 2 2
7) Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilerek, etik davranabilmek. 2 2 2 2 2 1 1
8) En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilmek (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B2 Düzeyi). 3 2 2 2 2 1 1

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Doğum ve kadın hastalıkları hemşiresinin rol ve işlevlerini yerine getirebilmek için, uzmanlık düzeyinde güncel bilgiye sahip olmak, bu geliştirmek, derinleştirmek ve kullanmak. 3
2) Doğum ve kadın hastalıkları alanının ilişkili olduğu disiplinlerden edindiği kapsamlı bilgiyi bütünleştirebilmek, geliştirmek ve farklı gruplarla paylaşmak 3
3) Doğum ve kadın hastalıkları alanında sorunların tanılanmasına ve çözümüne yönelik planlanan bir araştırmayı yürütebilmek. 3
4) Doğum ve kadın hastalıkları alanında karşılaşacağı karmaşık durumları analiz etmek problem çözme yöntemlerini kullanarak ve çözüm önerileri geliştirebilmek 3
5) Bilimsel bir makaleyi ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlamak ya da bilimsel bir toplantıda sunabilmek. 3
6) Doğum ve kadın hastalıkları alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek. 3
7) Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilerek, etik davranabilmek. 3
8) En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilmek (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B2 Düzeyi).

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 2 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 33
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 100
Sunum / Seminer 16 35
Ödevler 2 12
Küçük Sınavlar 1 2
Ara Sınavlar 1 8
Final 2 6
Toplam İş Yükü 196