Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | DHY5103 | ||||
Ders İsmi: | Doğum ve Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği-I | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. TÜLAY KAVLAK | ||||
Dersi Veren(ler): | TÜLAY KAVLAK | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ailenin, kadının, fetüsün ve yenidoğanın sağlığının korunması ve yükseltilmesi için gerekli bilgi ve beceriyi kazanmasını sağlamak. Bunun için gerekli olacak teorik bilgilerin ders ortamında kazandırılması, belirlenen konularda son yeniliklerin incelenmesi ve ülkemizdeki uygulamaların değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Kadın sağlığını önemi, kadın sağlığı sorunlarına güncel bakış açısı, üreme/cinsel sağlık kavramı ve kadın sağlığına yansımaları, kadın sağlığı ile ilgili anlama ve yasalar, üreme fizyolojisi, normal ve riskli gebeliklerde hemşirelik girişimleri ile doğum eylemi ve riskli durumların çözümlenmesinde temel oluşturacak kavram ve konuları içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliğindeki temel bir kavram ve konuları farklı boyutlarıyla açıklayabilmeli 2) Dünyada ve Türkiye’de kadın sağlığı sorunlarını güncel verilerle açıklayabilmeli, toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkilerini tartışabilmeli ve kadın haklarına ilişkin anlaşma ve yasaları tanımlayabilmeli 3) Üreme fizyolojine ilişkin bilgileri açıklayabilmeli 4) Dünyada ve Türkiye’de doğum yaklaşımlarına ilişkin güncel durumu tartışabilmeli 5) Gebelik döneminde kadında yaşanan fiziksel ve ruhsal değişiklikleri güncel bilgiler ile tartışabilmeli 6) Yüksek riskli gebeliklerdeki hemşirelik yaklaşımlarını açıklayabilmeli ve literatür doğrultusunda tartışabilmeli 7) Doğum eylemi, eylemdeki riskli durumları ve bu konudaki kanıta dayalı uygulamaları açıklayabilmeli |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı, Öğrencilerin ve öğretim üyelerinin programdan beklentilerinin tartışılması, Ders konularının planlaması | |
2) | Dünyada ve Türkiye’de kadın sağlığı sorunlarına genel bakış. | 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar. |
3) | Kadın sağlığı ile ilgili etik ilkeler, anlaşma ve yasalar | 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar. |
4) | Kadın hayatının evrelerine göre üreme/cinsel sağlık sorunları, etkileyen faktörler, hemşirenin rol ve sorumlulukları | 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar. |
5) | Kadın ve erkek üreme sistemi anatomi ve fizyolojisi | 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar. |
6) | Gebeliğin oluşumu ve Fetüsün fizyolojisi | 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar. |
7) | Ara sınav | |
8) | Gebelikte annenin fizyolojisi ve hemşirelik bakımı | 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar. |
9) | Fetal sağlığın değerlendirilmesi ve hemşirelik bakımı | 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar |
11) | Gebelikte riskli durumlar ve hemşirelik yaklaşımları (devam) | 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar |
12) | Doğum öncesi dönem ve hemşirelik bakımı | 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar. |
13) | Dünyada ve Türkiye’de doğum yaklaşımları, doğum eylemi ve hemşirelik yaklaşımları | 1. Öğretim üyesinin konuya ilişkin önerdiği makale ve kitaplar. 2. Öğrencinin konuya ilişkin kütüphaneden ve elektronik kaynaklardan (Pubmed, ISI Web of Science, vb.) ulaştığı makale ve kitaplar. |
14) | Dönem sonu değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Gilbert ES, Harmon JS (2011). Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Çeviri Editötü: Lale Taşkın. İkinci Baskıdan Çeviri, Ankara:PalmaYayıncılık. 2. Taşkın L. (2015). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği.13. Basım. Akademisyen Kitabevi 3. Taşkın L., Eroğlu K., Terzioğlu F., Vural G., Kutlu Ö. (2011). Hemşire ve Ebeler için Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Palme Yayıncılık 4. Bobak, IN., Leson, M.O (1993). Maternity and Gynecolojic Care;The Nurse,The Family Mosby Company,st Lovise. 5. Şirin A., Kavlak O. (2008). Kadın Sağlığı, Bedray Basın Yayıncılık, İstanbul. 6. Cunningham fg, Gant NF, Leveno KJ, Gilstrap LC, Haulth JC, Wenstrom KD. (2001). Williams Obstetrics 21 Edition.McGraw-Hill companies. 7. Lodermilk D, Perry S. (2004). Maternity & Women’s Health Care,Mosby Company,Eighth Editiion,Printed in the United States of America. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Gilbert ES, Harmon JS (2011). Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Çeviri Editötü: Lale Taşkın. İkinci Baskıdan Çeviri, Ankara:PalmaYayıncılık. 2. Taşkın L. (2015). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği.13. Basım. Akademisyen Kitabevi 3. Taşkın L., Eroğlu K., Terzioğlu F., Vural G., Kutlu Ö. (2011). Hemşire ve Ebeler için Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Palme Yayıncılık 4. Bobak, IN., Leson, M.O (1993). Maternity and Gynecolojic Care;The Nurse,The Family Mosby Company,st Lovise. 5. Şirin A., Kavlak O. (2008). Kadın Sağlığı, Bedray Basın Yayıncılık, İstanbul. 6. Cunningham fg, Gant NF, Leveno KJ, Gilstrap LC, Haulth JC, Wenstrom KD. (2001). Williams Obstetrics 21 Edition.McGraw-Hill companies. 7. Lodermilk D, Perry S. (2004). Maternity & Women’s Health Care,Mosby Company,Eighth Editiion,Printed in the United States of America. |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili uygulama geliştirmek ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı kendi alanına uygulamak. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
2) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirmek. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
3) Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazmak ve ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlamak, bilimsel toplantılarda sunmak | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
4) Yürüttüğü araştırmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçmek, yorumlamak, analiz ve sentez yapmak, uygulamak | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
5) Hemşirelik eğitimi, uygulama ve araştırma alanında kanıt, model ve/veya kuramlarını kullanmak. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
6) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunmak | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
7) Farklı ortamlarda özgün görüşlerini savunmak, stratejik karar verme sürecini kullanmak ve etkili iletişim kurmak. | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
8) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurmak ve tartışmak. | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili uygulama geliştirmek ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı kendi alanına uygulamak. | 3 |
2) | Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirmek. | 3 |
3) | Yaptığı / katıldığı araştırmanın raporunu yazmak ve ulusal/uluslararası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlamak, bilimsel toplantılarda sunmak | 3 |
4) | Yürüttüğü araştırmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçmek, yorumlamak, analiz ve sentez yapmak, uygulamak | 3 |
5) | Hemşirelik eğitimi, uygulama ve araştırma alanında kanıt, model ve/veya kuramlarını kullanmak. | 3 |
6) | Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliği ile ilgili karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunmak | 3 |
7) | Farklı ortamlarda özgün görüşlerini savunmak, stratejik karar verme sürecini kullanmak ve etkili iletişim kurmak. | 3 |
8) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurmak ve tartışmak. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 2 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 33 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 100 |
Sunum / Seminer | 16 | 35 |
Ödevler | 2 | 12 |
Küçük Sınavlar | 1 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 8 |
Final | 2 | 6 |
Toplam İş Yükü | 196 |