Kanser Biyolojisi ve Farmakolojisi (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | KBY5113 | ||||
Ders İsmi: | Kanser Biyolojisi ve Genetiği | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üy. ÖYKÜ GÖNÜL GEYİK | ||||
Dersi Veren(ler): | Öykü GÖNÜL GEYİK, Yelda KUDU | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için bu dersin amacı; öğrencilere kanser hücre yapısını ve patolojisini moleküler ve genetik düzeyde öğrenmektir. |
Dersin İçeriği: | Kanserdeki moleküler ve genetik mekanizmalar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kanser gelişim nedenlerini sayar ve evrimsel önemini açıklar. 2) Tümör gelişiminde rol alan büyüme faktörleri ve hormonlar ile ilişkili sinyal yolaklarını sayar. 3) Kanserde hücre döngüsü kontrol mekanizmalarını açıklar. 4) Kanser hücre ölümü mekanizmalarını açıklar. 5) Kanser metabolizmasını, fizyolojik metabolizma ile karşılaştırarak tartışır. 6) İnvazyon, metastaz ve anjiyojenez kavramlarını tanımlar ve kanserde önemlerini açıklar. 7) Kanser mikroçevresi ve immünolojisinin önemini açıklar. 8) DNA tamir mekanizmalarını sayar ve genom integritesini açıklar. 9) Kanserde genetik instabilitenin önemini tartışır. 10) Kanserde gerçekleşen epigenetik regülasyonlardaki değişimleri açıklar. 11) Virüs, kimyasallar ve radyasyonun karsinojenezdeki rollerini açıklar. 12) Onkojenezi ve tümör süpresyonunu tanımlar. 13) Telomeraz regülasyonu ve immortalizasyonun kanserdeki etkisini ve önemini tartışır. 14) Moleküler çalışmaların kanser araştırmalarında yeri ve kişiselleştirilmiş tıbbın gelişimi açısından önemini tartışır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Multiselüler organizma ve evrimsel açıdan kanser | |
2) | Tümör gelişiminde rol alan büyüme faktörleri ve hormonlar ile ilişkili sinyal yolakları | |
3) | Kanserde hücre döngüsü kontrolü ve kanser hücre ölümü | |
4) | Kanser hücresinde solunum, hipoksiye cevap ve kanser metabolizması | |
5) | İnvazyon, metastaz ve anjiyojenez | |
6) | Kanser mikroçevresi ve immünolojisi | |
7) | Öğrenci sunumları | |
8) | DNA tamiri ve genom integritesi | |
9) | Kanserde genetik instabilite | |
10) | Kanser epigenetiği | |
11) | Onkojenez ve tümör süpresyonu | |
12) | Telomeraz ve immortalizasyon | |
13) | Kanser araştırmalarında moleküler profilleme ve kişiselleştirilmiş tıp | |
14) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | - Goodman's Medical Cell Biology, Academic Press, 2020 - Campbell Biology 10th Edition, Pearson, 2014 - William S. Klug, Michael R. Cummings, Concepts of Genetics, 11th edition, Pearson, 2014 - Cooper, G.M. The Cell: A Molecular Approach 8e, Oxford University Press, 2018 |
Diğer Kaynaklar: | - Goodman's Medical Cell Biology, Academic Press, 2020 - Campbell Biology 10th Edition, Pearson, 2014 - William S. Klug, Michael R. Cummings, Concepts of Genetics, 11th edition, Pearson, 2014 - Cooper, G.M. The Cell: A Molecular Approach 8e, Oxford University Press, 2018 |
Course Learning Outcomes | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Kanser Biyolojisi ve Farmakolojisinin temel kavramlarını tanımlayabilme, program kapsamında ilgili alan hakkında objektif olarak bilgi alabilme | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
2) Kanserin moleküler mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olmak, karsinogenez sürecini moleküler düzeyde öğrenmek | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
3) Farmakoloji ve kanser önleyici ilaç geliştirme, tarama ve ilgili moleküler/hücresel tekniklerin (sitotoksisite vb.) öğrenilmesi, kanser araştırmaları ve ilaç geliştirme ile ilgili lisansüstü düzenlemeler hakkında bilgi alınması, teknolojik destek sağlayan kurumlarla işbirliği ve deneyim paylaşımı | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
4) Kanser biyolojisi ve ilaç geliştirme ile ilgili bilgileri sentezleme, analiz etme, yorumlama, sorgulama ve eleştirme becerisi | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
5) İşlerinde iyi iletişim becerileri ve bilgisayar teknolojisini verimli kullanma becerisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
6) Araştırma bulgularını ve sonuçlarını sözlü veya yazılı olarak aktarabilme/sunabilme | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
7) Birikmiş bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalar yürütebilme ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile ekip üyesi olarak çalışabilme ve sorumluluk alabilme | ||||||||||||||
8) Araştırmada etik sorumluluk bilincine sahip olmak |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Kanser Biyolojisi ve Farmakolojisinin temel kavramlarını tanımlayabilme, program kapsamında ilgili alan hakkında objektif olarak bilgi alabilme | 3 |
2) | Kanserin moleküler mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olmak, karsinogenez sürecini moleküler düzeyde öğrenmek | 3 |
3) | Farmakoloji ve kanser önleyici ilaç geliştirme, tarama ve ilgili moleküler/hücresel tekniklerin (sitotoksisite vb.) öğrenilmesi, kanser araştırmaları ve ilaç geliştirme ile ilgili lisansüstü düzenlemeler hakkında bilgi alınması, teknolojik destek sağlayan kurumlarla işbirliği ve deneyim paylaşımı | 2 |
4) | Kanser biyolojisi ve ilaç geliştirme ile ilgili bilgileri sentezleme, analiz etme, yorumlama, sorgulama ve eleştirme becerisi | 3 |
5) | İşlerinde iyi iletişim becerileri ve bilgisayar teknolojisini verimli kullanma becerisi | 1 |
6) | Araştırma bulgularını ve sonuçlarını sözlü veya yazılı olarak aktarabilme/sunabilme | 2 |
7) | Birikmiş bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalar yürütebilme ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile ekip üyesi olarak çalışabilme ve sorumluluk alabilme | |
8) | Araştırmada etik sorumluluk bilincine sahip olmak |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 4 | 4 | 4 | 32 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 0 | 10 | 100 | |||
Sunum / Seminer | 6 | 6 | 1 | 42 | |||
Ödevler | 2 | 0 | 6 | 12 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 1 | 7 | |||
Final | 1 | 6 | 1 | 7 | |||
Toplam İş Yükü | 200 |