Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CHY5104
Ders İsmi: Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği 2
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. NERİMAN AKYOLCU
Dersi Veren(ler): NERİMAN AKYOLCU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; lisans yeterliliğine dayalı cerrahide hasta güvenliği, , ameliyat öncesi, sırası ve sonrası bakım, ameliyat sonrası ağrı kontrolü, günübirlik cerrahi vd. konularda öğrencilerin var olan bilgilerinin ulusal ve evrensel güncel kaynaklardan yararlanılarak, geliştirilmesi, analiz edip, uygulamada kullanabilmesi ve uygulamanın sağlık sonuçlarına etkisini değerlendirebilmesine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında, cerrahide hasta güvenliği, cerrahi hemşireliğinde etik, ameliyat öncesi, sırası ve sonrası hemşirelik bakımı, ameliyat sonrası ağrı kontrolü, günübirlik cerrahi ve hemşirelik bakımı, cerrahi hemşireliğinde kanıt temelli uygulamalar, cerrahi hastasının bakımında kullanılan kuram ve modellere ilişkin kuramsal bilgi ve uygulamalar yer alır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) • Cerrahide hasta güvenliği konusunda bilgi sahibi olur.
2) • Cerrahi hemşireliğinde etik konusunda bilgi sahibi olur
3) • Cerrahi hemşireliğine özgü ameliyat öncesi, sırası ve sonrası ayrıntılı bilgi edinir.
4) • Günübirlik cerrahide bakım, ameliyat sonrası ağrıya ilişkin ayrıntılı bilgi sahibi olur.
5) • Cerrahi hasta ve ailesinin bireysel temelde biyo-psiko-sosyal gereksinimlerini belirleyip, karşılama becerisi gösterir
6) • Cerrahi hemşireliği uygulamalarında, eğitim ve sunum aktivitelerinde, bilimsel gelişmeleri izleyerek güncel bilgiyi kullanmaya özen gösterir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Cerrahi Hemşireliğinde Etik
2) Cerrahide Hasta Güvenliği
3) Ameliyat Öncesi Bakım
4) Ameliyat Öncesi ve Sonrası Bakım
5) Ameliyat Sırası Bakım
6) Ameliyat Sonrası Bakım
7) Ameliyat Sonrası Bakım
8) Ara Sınav
9) Ameliyat Sonrası Ağrı
10) Ameliyat Sonrası Ağrı
11) Cerrahi Hastasının Bakımında Kullanılan Kuram ve Modeller
12) Cerrahi Hastasının Bakımında Kullanılan Kuram ve Modeller
13) Cerrahi Hastasının Bakımında Kullanılan Kanıt Temelli Uygulamalar
14) Konu Tekrarı
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Aksoy, G., Kanan., N., Akyolcu, N. (2021). Cerrahi Hemşireliği I. (4. baskı). İstanbul, Türkiye: Nobel Tıp Kitabevleri.


• Akyolcu, N., Kanan., N, Aksoy, G. (2021). Cerrahi Hemşireliği II. (4. baskı). İstanbul, Türkiye: Nobel Tıp Kitabevleri.
• Eti Aslan, F. (2015). Cerrahi Bakım. Vaka analizleri ile birlikte. Ankara, Türkiye: Akademisyen Tıp Kitabevi.
• Karadakovan, A., Eti Aslan, F. (2014). Dahili Ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. (Geliştirilmiş 3. baskı). Ankara, Türkiye: Akademisyen Kitabevi.
• Çelik,S.,(2021).Cerrahi Hemşireliğinde Güncel Uygulamalar. Antalya.Çukurova Nobel Tıp Kitabevi.
• Akyolcu,N.,Aksoy,G.,Kanan,N.(2011)Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi.
• Holland,K.,Jenkins, J.,Solomon, J.,Whittam,S. (2021). Roper.Logan.Tiernay Modelinin Uygulamada Kullanılması. (Çev. Editörleri.R.Acaroğlu, M.Şendir, H.Kaya). İstanbul, Türkiye: Nobel Tıp Kitabevleri.
• Mariann M. Harding PhD RN FAADN CNE and 5 more.(2020)Study Guide for Lewis's Medical-Surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems,
11.E. Mosby.
• İstinye Üniversitesi Kütüphanesi. https://kutuphane.istinye.edu.tr/tr/ana-sayfa
Diğer Kaynaklar: Akyolcu, N., Kanan., N, Aksoy, G. (2021). Cerrahi Hemşireliği II. (4. baskı). İstanbul, Türkiye: Nobel Tıp Kitabevleri.
• Eti Aslan, F. (2015). Cerrahi Bakım. Vaka analizleri ile birlikte. Ankara, Türkiye: Akademisyen Tıp Kitabevi.
• Karadakovan, A., Eti Aslan, F. (2014). Dahili Ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. (Geliştirilmiş 3. baskı). Ankara, Türkiye: Akademisyen Kitabevi.
• Çelik,S.,(2021).Cerrahi Hemşireliğinde Güncel Uygulamalar. Antalya.Çukurova Nobel Tıp Kitabevi.
• Akyolcu,N.,Aksoy,G.,Kanan,N.(2011)Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi.
• Holland,K.,Jenkins, J.,Solomon, J.,Whittam,S. (2021). Roper.Logan.Tiernay Modelinin Uygulamada Kullanılması. (Çev. Editörleri.R.Acaroğlu, M.Şendir, H.Kaya). İstanbul, Türkiye: Nobel Tıp Kitabevleri.
• Mariann M. Harding PhD RN FAADN CNE and 5 more.(2020)Study Guide for Lewis's Medical-Surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems,
11.E. Mosby.
• İstinye Üniversitesi Kütüphanesi. https://kutuphane.istinye.edu.tr/tr/ana-sayfa

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. 2 2 2 2 2 2
1) Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. 2 2 2 2 2 2
2) Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. 2 2 2 2 2 2
2) En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak 2 2 2 2 2 2
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 2 2 2 2 2 2
3) Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. 3 2 2 2 2 1
4) Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. 3 2 2 2 2 2
4) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. 2 2 2 2 2 2
5) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. 2 2 2 2 3 3
6) Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 2 2 2 2 2 3
7) Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. 2 2 2 2 3 2

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. 3
1) Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. 2
2) Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. 2
2) En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak 2
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 2
3) Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. 3
4) Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. 2
4) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. 2
5) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. 2
6) Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 2
7) Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 60
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 64
Ödevler 1 4
Ara Sınavlar 1 4
Final 1 4
Toplam İş Yükü 136