Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | CHY5103 | ||||
Ders İsmi: | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği 1 | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NERİMAN AKYOLCU | ||||
Dersi Veren(ler): | NERİMAN AKYOLCU | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; cerrahi hemşireliğinde temel konulara ilişkin bilgilerin ulusal ve evrensel güncel kaynaklardan yararlanılarak, öğrencinin lisans yeterliliklerine dayalı bilgilerinin geliştirilmesi, edindiği bilgiyi, analiz edip, uygulamada kullanabilmesi ve uygulamanın sağlık sonuçlarına etkisini değerlendirebilmesine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders kapsamında, cerrahi ve cerrahi hemşireliği (sorumlulukları ve rolleri), cerrahi ortam, cerrahi hemşireliğinde temel kavramlar (insan, çevre, sağlık ve sağlık davranışı, sağlığın geliştirilmesi ve korunma, hasta-hastalık, hastalığın birey üzerindeki etkileri,), ile cerrahi hastasında süreç, elektrolit-sıvı, yara, yanık, şok, cerrahi infeksiyonlar gibi cerrahi hemşireliğinde temel konulara ilişkin kuramsal bilgi ve uygulamalar yer alır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Cerrahi ve cerrahi hemşireliğine özgü gelişmeleri öğrenir. 2) Cerrahi hemşiresinin rol ve sorumluluklarını tanımlar. 3) Cerrahi hemşireliğine özgü temel kavramlar konusunda (insan, çevre, sağlık ve sağlık davranışı,sağlığın geliştirilmesi ve korunma, hasta-hastalık, hastalığın birey üzerindeki etkileri, cerrahi asepsi) ayrıntılı bilgi sahibi olur. 4) Cerrahi hastalıkları (elektrolit-sıvı dengesizlikleri, yara, yanık, şok, cerrahi infeksiyonlar) konusunda ayrıntılı bilgi sahibi olur. 5) Cerrahi hasta ve ailesinin bireysel temelde biyo-psiko-sosyal gereksinimlerini belirleyip, karşılama becerisi gösterir. 6) Cerrahi hemşireliği uygulamalarında, eğitim ve sunum aktivitelerinde, bilimsel gelişmeleri izleyerek güncel bilgiyi kullanmaya özen gösterir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Cerrahi Hemşireliğine Giriş, Cerrahinin Hasta Üzerindeki Etkileri | |
2) | Cerrahi Hemşireliğinde Temel Kavramlar, Cerrahi Hastasında Süreç | |
3) | Cerrahi Asepsi | |
4) | Sıvı-Elektrolit Denge ve Dengesizlikleri | |
5) | Asit-Baz Denge ve Dengesizlikleri | |
6) | Yara Oluşumu, Sınıflama,Yara İyileşmesi, İyileşmeyi Etkileyen Faktörler | |
7) | Yarada Hemşirelik Bakımı | |
8) | Yanık Oluşumu, Sınıflama, Tedavi Yöntemler | |
9) | Yanığı Olan Hastanın Bakımı | |
10) | Cerrahi Enfeksiyonların, tanımı, oluşturan etkenler, sınıflama | |
11) | Cerrahi Alan Enfeksiyonları, Özel Cerrahi Enfeksiyonlar, ve Cerrahi Enfeksiyonlarda Hemşirelik Bakımı | |
12) | Şokun tanımı ve fizyopatoloji, Şok Türleri ve Hemşirelik Bakım | |
13) | Çoklu Organ Yetmezliği ve Hemşirelik Bakım | |
14) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Aksoy, G., Kanan., N., Akyolcu, N. (2021). Cerrahi Hemşireliği I. (4. baskı). İstanbul, Türkiye: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Diğer Kaynaklar: | Akyolcu, N., Kanan., N, Aksoy, G. (2021). Cerrahi Hemşireliği II. (4. baskı). İstanbul, Türkiye: Nobel Tıp Kitabevleri. Eti Aslan, F. (2015). Cerrahi Bakım. Vaka analizleri ile birlikte. Ankara, Türkiye: Akademisyen Tıp Kitabevi. Karadakovan, A., Eti Aslan, F. (2014). Dahili Ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. (Geliştirilmiş 3. baskı). Ankara, Türkiye: Akademisyen Kitabevi. Çelik,S.,(2021).Cerrahi Hemşireliğinde Güncel Uygulamalar. Antalya.Çukurova Nobel Tıp Kitabevi. Akyolcu,N.,Aksoy,G.,Kanan,N.(2011)Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi. Holland,K.,Jenkins, J.,Solomon, J.,Whittam,S. (2021). Roper.Logan.Tiernay Modelinin Uygulamada Kullanılması. (Çev. Editörleri.R.Acaroğlu, M.Şendir, H.Kaya). İstanbul, Türkiye: Nobel Tıp Kitabevleri. Mariann M. Harding PhD RN FAADN CNE and 5 more.(2020)Study Guide for Lewis's Medical-Surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems, 11.E. Mosby. İstinye Üniversitesi Kütüphanesi. https://kutuphane.istinye.edu.tr/tr/ana-sayfa |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
2) Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
3) Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
4) Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
5) 1) Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
6) En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | ||||||
7) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
8) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | ||||||
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
10) Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | ||||||
11) Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
12) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. | 3 |
2) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. | 2 |
3) | Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. | 2 |
4) | Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. | 2 |
5) | 1) Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. | 2 |
6) | En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak | 1 |
7) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 2 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak | 2 |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. | 2 |
10) | Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 3 |
11) | Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. | 2 |
12) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. | 2 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 2 | 70 | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 2 | 6 | 12 | ||||
Sunum / Seminer | 2 | 2 | 4 | ||||
Ödevler | 1 | 20 | 20 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 24 | 24 | ||||
Final | 1 | 30 | 30 | ||||
Toplam İş Yükü | 160 |