Fizyoterapi | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SHM012 | ||||
Ders İsmi: | İlkyardım | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm/Program Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr. Gör. SEVDE ŞANAL | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr.Gör. Sevde ŞANAL | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İlkyardım eğitimi alan ve kaza ve yaralanma durumlarında müdahalede bulunan bireylerin, hasta/yaralı ve ortamın güvenliğini sağlayarak hasta/yaralının durumunun kötüye gitmesini önlemek, hayat kurtarmada, yaşamın sürdürülmesinde, sakatlanmaların önlenmesinde ve iyileşme sürecinin kısaltılmasında belirleyici rol oynamalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | 1. Genel ilk yardım bilgileri ve önemi 2. Hasta/yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi 3. Temel yaşam desteği (yetişkin, çocuk, bebek) ve OED eğitimi 4. Havayolu tıkanıklıklarında ilkyardım 5. Kanamalarda ilkyardım 6. Yaralanmalarda ilkyardım 7. Sıcak çarpması, yanık ve donmalarda ilkyardım 8. Şok, göğüs ağrısı, bilinç bozuklukları ve ciddi hastalıklarda ilkyardım 9. Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilkyardım 10. Hasta yaralı taşıma teknikleri 11. Zehirlenmelerde ilkyardım 12. Hayvan ısırmalarında ilkyardım 13. Göz, kulak ve burna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım 14. Boğulmalarda ilkyardım |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İlkyardım kavramını ve öncelikli amaçlarını tanımlayabilmesi 2) Temel ilkyardım konularının temel ilkelerini tartışabilmesi 3) Bebek, çocuk ve yetişkinlerde temel yaşam desteğini yapabilmesi 4) Temel ilkyardım uygulamalarını yapabilmesi 5) Hasta ve yaralı taşımalardaki genel teknikleri özetleyebilmesi. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş, dersin amacı ve öğrenim hedefleri | |
2) | Genel ilkyardım bilgileri ve önemi, Hasta/yaralı ve olay yerinin değerlendirilmesi | Eğitmenin notları |
3) | Hasta yaralı taşıma teknikleri | Eğitmenin notları |
4) | Temel Yaşam Desteği (yetişkin, çocuk, bebek) ve OED eğitimi I | Eğitmenin notları |
5) | Temel Yaşam Desteği (yetişkin, çocuk, bebek) ve OED eğitimi II | Eğitmenin notları |
6) | Havayolu tıkanıklıklarında ilkyardım I | Eğitmenin notları |
7) | Havayolu tıkanıklıklarında ilkyardım II | Eğitmenin notları |
8) | Vize Sınavı | |
9) | Kanamalarda ve yaralanmalarda ilkyardım | Eğitmenin notları |
10) | Şok, göğüs ağrısı, bilinç bozuklukları ve ciddi hastalıklarda ilkyardım | Eğitmenin notları |
11) | Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilkyardım, | Eğitmenin notları |
12) | Sıcak çarpması, yanık ve donmalarda ilkyardım | Eğitmenin notları |
13) | Zehirlenmelerde ve hayvan ısırmalarında ilkyardım | Eğitmenin notları |
14) | Göz, kulak ve burna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım, Boğulmalarda ilkyardım | Eğitmenin notları |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Eğitmenin Notları-Instructor's Notes |
Diğer Kaynaklar: | • Karcıoğlu, Ö., ve Yılmaz, S., (Ed.) (2022), İlk Yardım Olgularla Temel Yaşam Desteği, EMA Tıp Kitabevi Yayıncılık, İstanbul. • Çakar, F., ve Kaplan, M., (Ed.) (2023), Temel İlk Yardım Uygulamaları, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul. • Cander, B., (Ed.) (2022), İlk ve Acil Yardım, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul. • Ayrık, C., (Ed) (2018). Temel İlk Yardım, Akademisyen Kitabevi, Ankara. • European Resuscitation Council. " ERC Guidelines 2021 ". • American Heart Association. "2020 American Heart Association Guidelines for CPR and ECC’’. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Bilişim teknolojilerini ve özel ihtisas gerektiren cihazları etkin kullanma becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
2) Bilimin temel ilkelerini teknoloji ile birleştirerek, fizik tedavi ve rehabilitasyon alanında etkili uygulama becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
3) Kas ve iskelet sistemlerine yönelik tedavi yöntemleri hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||
4) Bilişim teknolojilerini ve özel ihtisas gerektiren cihazları etkin kullanma becerisine sahiptir. | |||||||||||||||
5) Bilim ve teknolojide meydana gelen yenilik, değişim ve gelişimleri takip ederek bunları bütünleşik bir yaklaşımla analiz edebilir. | |||||||||||||||
6) Fizik tedaviyi uygulamak için gerekli teknik ve yöntemlerin bilgisine, etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | |||||||||||||||
7) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |||||||||||||||
8) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | |||||||||||||||
10) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | |||||||||||||||
11) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
12) Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | |||||||||||||||
13) İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |||||||||||||||
14) Alanı ile ilgili olan konularda öngörülmeyen bir durumla karşılaşması halinde sorumluluk alarak çözüm önerileri geliştirir. | |||||||||||||||
15) Fizyoterapi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bilişim teknolojilerini ve özel ihtisas gerektiren cihazları etkin kullanma becerisine sahiptir. | |
2) | Bilimin temel ilkelerini teknoloji ile birleştirerek, fizik tedavi ve rehabilitasyon alanında etkili uygulama becerisine sahiptir. | |
3) | Kas ve iskelet sistemlerine yönelik tedavi yöntemleri hakkında bilgi sahibidir. | |
4) | Bilişim teknolojilerini ve özel ihtisas gerektiren cihazları etkin kullanma becerisine sahiptir. | |
5) | Bilim ve teknolojide meydana gelen yenilik, değişim ve gelişimleri takip ederek bunları bütünleşik bir yaklaşımla analiz edebilir. | |
6) | Fizik tedaviyi uygulamak için gerekli teknik ve yöntemlerin bilgisine, etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | |
7) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | |
8) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
9) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. | 2 |
10) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. | |
11) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 1 |
12) | Alanı ile ilişkili olabilecek diğer alanlar ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | |
13) | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |
14) | Alanı ile ilgili olan konularda öngörülmeyen bir durumla karşılaşması halinde sorumluluk alarak çözüm önerileri geliştirir. | |
15) | Fizyoterapi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 13 |
Uygulama | 13 | 15 |
Arazi Çalışması | 2 | 2 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 38 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 71 |