İlk ve Acil Yardım
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHM012
Ders İsmi: İlkyardım
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Program Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. SEVDE ŞANAL
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Sevde ŞANAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İlkyardım eğitimi alan ve kaza ve yaralanma durumlarında müdahalede bulunan bireylerin, hasta/yaralı ve ortamın güvenliğini sağlayarak hasta/yaralının durumunun kötüye gitmesini önlemek, hayat kurtarmada, yaşamın sürdürülmesinde, sakatlanmaların önlenmesinde ve iyileşme sürecinin kısaltılmasında belirleyici rol oynamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: 1. Genel ilk yardım bilgileri ve önemi
2. Hasta/yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi
3. Temel yaşam desteği (yetişkin, çocuk, bebek) ve OED eğitimi
4. Havayolu tıkanıklıklarında ilkyardım
5. Kanamalarda ilkyardım
6. Yaralanmalarda ilkyardım
7. Sıcak çarpması, yanık ve donmalarda ilkyardım
8. Şok, göğüs ağrısı, bilinç bozuklukları ve ciddi hastalıklarda ilkyardım
9. Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilkyardım
10. Hasta yaralı taşıma teknikleri
11. Zehirlenmelerde ilkyardım
12. Hayvan ısırmalarında ilkyardım
13. Göz, kulak ve burna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım
14. Boğulmalarda ilkyardım

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İlkyardım kavramını ve öncelikli amaçlarını tanımlayabilmesi
2) Temel ilkyardım konularının temel ilkelerini tartışabilmesi
3) Bebek, çocuk ve yetişkinlerde temel yaşam desteğini yapabilmesi
4) Temel ilkyardım uygulamalarını yapabilmesi
5) Hasta ve yaralı taşımalardaki genel teknikleri özetleyebilmesi.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş, dersin amacı ve öğrenim hedefleri
2) Genel ilkyardım bilgileri ve önemi, Hasta/yaralı ve olay yerinin değerlendirilmesi Eğitmenin notları
3) Hasta yaralı taşıma teknikleri Eğitmenin notları
4) Temel Yaşam Desteği (yetişkin, çocuk, bebek) ve OED eğitimi I Eğitmenin notları
5) Temel Yaşam Desteği (yetişkin, çocuk, bebek) ve OED eğitimi II Eğitmenin notları
6) Havayolu tıkanıklıklarında ilkyardım I Eğitmenin notları
7) Havayolu tıkanıklıklarında ilkyardım II Eğitmenin notları
8) Vize Sınavı
9) Kanamalarda ve yaralanmalarda ilkyardım Eğitmenin notları
10) Şok, göğüs ağrısı, bilinç bozuklukları ve ciddi hastalıklarda ilkyardım Eğitmenin notları
11) Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilkyardım, Eğitmenin notları
12) Sıcak çarpması, yanık ve donmalarda ilkyardım Eğitmenin notları
13) Zehirlenmelerde ve hayvan ısırmalarında ilkyardım Eğitmenin notları
14) Göz, kulak ve burna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım, Boğulmalarda ilkyardım Eğitmenin notları
15) Final Sınavı
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Eğitmenin Notları-Instructor's Notes
Diğer Kaynaklar: • Karcıoğlu, Ö., ve Yılmaz, S., (Ed.) (2022), İlk Yardım Olgularla Temel Yaşam Desteği, EMA Tıp Kitabevi Yayıncılık, İstanbul.
• Çakar, F., ve Kaplan, M., (Ed.) (2023), Temel İlk Yardım Uygulamaları, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.
• Cander, B., (Ed.) (2022), İlk ve Acil Yardım, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.
• Ayrık, C., (Ed) (2018). Temel İlk Yardım, Akademisyen Kitabevi, Ankara.
• European Resuscitation Council. " ERC Guidelines 2021 ".
• American Heart Association. "2020 American Heart Association Guidelines for CPR and ECC’’.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) İlk ve Acil Yardım alanındaki güncel bilgileri içeren ders malzemelerini, uygulama araç-gereçlerini, bilgi teknolojilerini ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği temel bilgi birikimini, becerilerini, yetkinliğini ve tecrübelerini etkili bir biçimde kullanarak bunları mesleki olarak değerlendirir. 2 2 2 2 2
2) Ani hastalanma, acil doğum, kaza, felaket veya yaralanma gibi acil durumlarda olay yerine hızla ulaşarak, varsa doktor ile birlikte durumu değerlendirir, gerekiyorsa ilk müdahaleyi yapar, hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun pozisyon verir ve uygun hastane acil servisine doğru yöntemle naklini sağlar. 3 3 3 3
3) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
4) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri kullanarak gerekli olduğu durumlarda görevinin tüm aşamalarında haberleşme ağını doğru ve hızlı bir biçimde kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve problemlere ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. 3 3 3 3 3
5) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde uyumlu bir şekilde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir, bu şartlara bağlı kalarak Hasta ile ilgili gerekli kayıtları usulüne uygun şekilde tutar.
6) Meslektaşları, hastaları ve hasta yakınları, hekimler ve diğer tüm sağlık çalışanları ile yazılı ve/veya sözlü olarak etkin bir iletişim kurar ve farklı disiplinlerle etkili bir şekilde çalışma becerisine sahiptir.
7) Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır; İlk ve Acil Yardım alanında çalışan bir birey olarak her türlü görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı bilir ve buna uygun hareket eder.
8) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir.
9) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.
10) Sağlık alanında kullanılan tıbbi cihazların yapısı, özellikleri, kullanım alanları ve yasal düzenlemeler hakkında edindiği bilgi ve birikimleri kullanarak; bu bilgileri araştırma, geliştirme ve teknolojik gelişmelerin takibinde kullanır. 3 3
11) Acil yardım durumunda olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar vererek hem hastanın hem de kendisinin bedensel, sosyal ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilgi ve becerisine sahiptir. 3 3 3 3 3
12) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Mesleki hastalık ve kazalara yönelik önlemleri bilir ve bu durumlarda İş Sağlığı ve Güvenliği esaslarını uygular.
15) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İlk ve Acil Yardım alanındaki güncel bilgileri içeren ders malzemelerini, uygulama araç-gereçlerini, bilgi teknolojilerini ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği temel bilgi birikimini, becerilerini, yetkinliğini ve tecrübelerini etkili bir biçimde kullanarak bunları mesleki olarak değerlendirir. 3
2) Ani hastalanma, acil doğum, kaza, felaket veya yaralanma gibi acil durumlarda olay yerine hızla ulaşarak, varsa doktor ile birlikte durumu değerlendirir, gerekiyorsa ilk müdahaleyi yapar, hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun pozisyon verir ve uygun hastane acil servisine doğru yöntemle naklini sağlar. 3
3) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. 3
4) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri kullanarak gerekli olduğu durumlarda görevinin tüm aşamalarında haberleşme ağını doğru ve hızlı bir biçimde kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve problemlere ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve/veya sözlü olarak aktarır. 3
5) İlk ve Acil Yardım alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde uyumlu bir şekilde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir, bu şartlara bağlı kalarak Hasta ile ilgili gerekli kayıtları usulüne uygun şekilde tutar. 2
6) Meslektaşları, hastaları ve hasta yakınları, hekimler ve diğer tüm sağlık çalışanları ile yazılı ve/veya sözlü olarak etkin bir iletişim kurar ve farklı disiplinlerle etkili bir şekilde çalışma becerisine sahiptir. 3
7) Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır; İlk ve Acil Yardım alanında çalışan bir birey olarak her türlü görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı bilir ve buna uygun hareket eder. 1
8) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir ve öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirir. 3
9) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. 2
10) Sağlık alanında kullanılan tıbbi cihazların yapısı, özellikleri, kullanım alanları ve yasal düzenlemeler hakkında edindiği bilgi ve birikimleri kullanarak; bu bilgileri araştırma, geliştirme ve teknolojik gelişmelerin takibinde kullanır. 3
11) Acil yardım durumunda olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar vererek hem hastanın hem de kendisinin bedensel, sosyal ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilgi ve becerisine sahiptir. 3
12) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. 1
13) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1
14) Mesleki hastalık ve kazalara yönelik önlemleri bilir ve bu durumlarda İş Sağlığı ve Güvenliği esaslarını uygular. 3
15) Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 13
Uygulama 13 15
Arazi Çalışması 2 2
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 38
Ara Sınavlar 1 1
Final 2 2
Toplam İş Yükü 71